“Nog een keer, nog een keer!” Die bekende kreet van enthousiasme horen ouders als hun kind voor de eerste keer van de hoge glijbaan naar beneden is gekomen of als het tochtje in de zweefmolen goed is bevallen. In de Efteling zal die gedachte bij elke bezoeker die Symbolica verlaat door het hoofd gaan: ‘Ik wil nog een keer’. De nieuwe darkride van de Efteling is zo overdadig gedetailleerd en zo creatief gedecoreerd dat na een eerste tochtje in één van de 34 Fantasievaarders vooral het gevoel overblijft: ‘Wat was het prachtig en wat heb ik veel gemist’.
Opnieuw aansluiten
Dan rest er slechts één ding: opnieuw aansluiten in de rij voor nóg een audiëntie bij koning Pardulfus Domerano, die resideert in het Paleis der Fantasie. Opnieuw luisteren naar de strikte etiquette voor het hofbezoek waarvan lakei O.J. Punctuel alle bezoekers doordringt. Nog een keer in een wonderbaarlijk Fantasievaarder stappen, het sierlijke voertuig dat voorwaarts, achterwaarts, draaiend en geruisloos over de spiegelgladde vloeren glijdt. En weer onder de sterrenhemel van het Observatorium doorrijden en met open mond kijken naar de hoe de tropische plantenkas Botanicum verandert in een glazen onderzeeboot die wordt belaagd door een goedmoedige maar kolossale walvis.
Geen Droomvlucht 2.0
Voor de tovertoer door Symbolica schieten superlatieven tekort. Geen wonder dat directeur Fons Jurgens er niet over twijfelt dat Symbolica Droomvlucht gaat opvolgen als meest populaire attractie van de Efteling. Na 23 jaar krijgt het pretpark dus een andere nummer 1? “Zeker weten”, zegt Jurgens resoluut. “Symbolica is een fantastische attractie voor het hele gezin die Droomvlucht van zijn troon stoot. Het was voor ons heel belangrijk dat Symbolica geen Droomvlucht 2.0 zou worden, dat het een unieke beleving zou zijn. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voor we het Paleis der Fantasie konden openen. Vanaf 2010 zijn we er al mee bezig. De plannen zijn toen een tijd de ijskast ingegaan en er 2,5 jaar geleden weer uitgekomen. Ook dat is uniek: nooit eerder pakte de Efteling een project opnieuw op.”
Secretaris Protocolair
Elke reis door het paleis begint in de Vestibule en eindigt in de Koningszaal, waar koning Pardulfus zich tegoed doet aan een feestmaal en ook Pardoes en prinses Pardijn zijn aangeschoven aan de rijkelijk met eten gevulde tafel. In beide zalen tracht O.J. Punctuel – volgens zijn visitekaartje ‘Secretaris Protocolair van het Paleis der Fantasie’ – de touwtjes stevig in handen te houden. Geen wonder dat Vestibule en Koningszaal de favoriete kamers van de hoofdlakei zijn. “Zijne Majesteit Koning Pardulfus Domerano zwaait de scepter in het hele paleis, maar de vestibule is míjn domein. Daar stoom ik de bezoekers klaar voor hun audiëntie. In de Koningszaal is het altijd feest, maar op een ordentelijke manier. Om dat in goede banen te leiden heb ik mijn mensen. Die zijn keurig opgevoed, daar heb ik nooit klachten over. En Pardoes? Ja, het is een belhamel, maar de koning is erg op hem gesteld en dat telt.”
Kleine club
Efteling-directeur Fons Jurgens is trots op Symbolica. “Héél trots”, preciseert hij. “De mensen die aan dit project gewerkt hebben, hebben zich voor de volle honderd procent gegeven. En het is zo mooi dat we dit voor onze gasten kunnen doen. Want een achtbaan met daaraan een verhaal gekoppeld is een ingewikkeld project, maar dit is nog veel gecompliceerder. Ik ben het helemaal eens met de constatering dat een perfect uitgevoerde darkride een park naar de Champions League van onze branche tilt. De Efteling is – om in voetbaltermen te blijven – in vergelijking met Disney en Universal een kleine club, maar we hoeven ons niet te schamen voor wat we met Symbolica gepresteerd hebben. Integendeel!”
Nieuwe ontwikkelingen
De Efteling keek bij de bouw van Symbolica niet op een paar stuivers. Het paleis van 60 bij 61 meter staat in het hartje van het park en werd om die reden aan alle kanten keurig afgewerkt. De voorkant wordt gedomineerd door acht torens. De hoogste toren is 20,8 meter hoog. De toren staat op het negen meter hoge dak; het hoogste punt van het Paleis der Fantasie is daarmee 29,8 meter. Op het dak liggen achthonderd zonnepanelen. Voor het ritsysteem werd gekozen voor geavanceerde zespersoons voertuigen van het Nederlandse bedrijf ETF Ride Systems die zelf hun route in de attractie kiezen en elkaar inhalen in bepaalde scènes. Tel daarbij op de overvloedige thematisering en decoratie, dan mag het duidelijk zijn dat de zak met geld – niet minder dan 35 miljoen euro – leeg is. Maar directeur Fons Jurgens kijkt toch alweer vooruit. “We moeten natuurlijk voorzichtig zijn met onze euro’s en zo’n bedrag van tientallen miljoenen zit er niet meer in, maar we zullen zeker blijven investeren. Voor het jaar 2020 zullen we weer nieuwe ontwikkelingen bekendmaken. We bekijken momenteel nog waar we onze centen gaan inzetten.”
Eentonige betrekking
In de periode van de eerste schop in de grond – op 11 januari 2016 – tot de opening voor het publiek op 1 juli 2017 was voor O.J. Punctuel een mooie rol in de spotlights weggelegd. De bijzonder op orde en regelmaat gestelde lakei hield bijna anderhalf jaar lang voor koning Pardulfus de voortgang van de bouw in de gaten en berichtte daarover niet alleen op perkament maar ook via hedendaagse kanalen als YouTube, Facebook en Twitter. Voor Punctuel zit de afwisselende functie van koninklijk kwartiermaker en boodschapper erop, maar ons zorgen maken dat hij nu in een eentonig baantje belandt hoeft niet, verzekert hij. “Vooropgesteld: ik stel het enorm op prijs dat u zich zorgen om mij maakt. Maar dat is geenszins nodig. De afwisseling die ik de afgelopen tijd mocht ervaren blijft bestaan. We hebben in het paleis natuurlijk te maken met bengel Pardoes. Die probeert op gezette tijden roet in het paleiselijke eten te gooien. Met onze geliefde doch ook guitige grappenmaker heb ik dagelijks te maken. In mijn nieuwe functie is het mijn taak iedereen strikt de etiquette en de regels van het koningshuis te laten naleven. Met jongeheer Pardoes erbij is dat verre van een monotone betrekking.”
Darkrides tillen parken naar Champions League
1 juli 2017 © Tekst en foto’s: Adri van Esch