De parken van Disney maakten 18 procent meer winst, met dank aan Disneyland Paris.
De parken van The Walt Disney Company maakten in het afgelopen kwartaal 18 procent meer winst, met dank aan Disneyland Paris.
Het gaat goed met het 25-jarige Disneyland Paris. Na enkele moeizame jaren trekken de resultaten van het resort ten oosten van de Franse hoofdstad weer aan. Bezoekers weten de verjaardagsactiviteiten van het attractiepark te waarderen, wat leidt tot hogere opbrengsten voor het bedrijf. Daarvan profiteert met name The Walt Disney Company, sinds kort volledige eigenaar van de Franse vestiging van Disneyland. De kwartaalcijfers van het Amerikaanse concern tonen aan dat met name de parken bij Parijs en Shanghai bijdragen aan de winst van The Walt Disney Company.
> Disneyland is helemaal van Disney
Winst: +18 procent
The Walt Disney Company realiseerde de afgelopen drie maanden een omzet van 14,2 miljard dollar, 200 miljoen dollar minder dan analisten verwachtten. Dat was vooral te wijten aan de televisiepoot van het mediabedrijf. De winst van de tv-afdeling zakte met 23 procent, mede veroorzaakt doordat abonnees weglopen bij het sportkanaal ESPN. De winst bij de pretparken van Disney steeg daarentegen: met liefst 18 procent.
Goede kwartaalcijfers
De winststijging bij de parkentak was vooral te danken aan goede kwartaalcijfers voor Shanghai Disneyland en Disneyland Paris, laat het entertainmentconcern weten. In Parijs wordt dit jaar het zilveren jubileum gevierd met een nieuwe parade en shows. De omzet bij de Disney-parken steeg met 12 procent tot 4,9 miljard dollar. De omzettoename kwam ook door de opening van het succesvolle Pandora, The World of Avatar in Animal Kingdom in Walt Disney World. Het nieuwe themagebied in Florida droeg door de hoge marketingkosten voor de lancering nog niet bij aan de winst.
> Disneyland Paris heeft ‘inklapbare’ parade
10 augustus 2017 © Tekst: Parkplanet – Foto: Disney
{googleads left}