Europa-Park is één van de bekendste en sterkste familiebedrijven van Duitsland. Dat blijkt uit een studie van Focus Money. Het tijdschrift voerde een onderzoek uit onder het Duitse publiek en maakte vervolgens een top-25 van meest populaire familieondernemingen. Het pretpark in Zuid-Duitsland veroverde de dertiende plaats in de ranglijst.
Ritter & Haribo
Op de eerste plaats staat de bij onze oosterburen bekende drogisterijketen dm, Miele behaalde de tweede plaats en Villeroy & Boch werd derde. Alfred Ritter veroverde met zijn chocoladerepenmerk Ritter Sport plek vier, de schoonmaakmachines leverden Alfred Kärcher een zevende plek op en snoepmerk Haribo – van Hans Riegel uit Bonn – staat op plaats acht. Ook in Nederland en België bekende merken die nog voor Europa-Park eindigden zijn Steiff, Ravensburger en Hans Grohe.
Erkenning
Na plek dertien van Europa-Park komen klinkende namen als Henkel (15), Sennheiser (16), Dr. Oetker (24) en Vaillant (25). Europa-Park-eigenaar Roland Mack is heel blij met de erkenning van zijn familiebedrijf. “Het is een waardering die afkomstig is van onze bezoekers en klanten. Onze gasten zijn uiteindelijk onze werkgevers, dat mogen we nooit vergeten. De studie van Focus Money toont ook aan hoezeer familieondernemingen de Duitse economie vormgeven. Veel landen benijden ons om de sterke positie die familiebedrijven in onze economische structuur innemen.”
► Merkenstrijd: Walibi Holland vs. Efteling
17 februari 2018 © Tekst en beeld: Parkplane