Jardin d’Acclimatation moet in de top drie

Jardin d’Acclimatation heeft een ambitieuze doelstelling: een plaatsje bij de drie best bezochte attractieparken van Frankrijk.

Zeg Parijs en je zegt Disneyland. De Franse hoofdstad is sinds 1992 onlosmakelijk verbonden met de grote pretparken van ’s werelds beroemdste muis. Maar Parijs heeft nóg een pretpark, op een luttele vijf kilometer van de Eiffeltoren en op slechts twee kilometer van de Arc de Triomphe. De achttien hectare grote Jardin d’Acclimatation ligt in het noordelijke deel van stadspark Bois de Boulogne en kreeg het afgelopen jaar een gigantische opknapbeurt. De eigenaren van het park – het luxebedrijf Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH Group) en parkenexploitant Compagnie des Alpes – willen dat Jardin d’Acclimatation in 2025 drie miljoen bezoekers trekt. Door de verdubbeling van het aantal gasten moet het park in de Franse top drie komen en een serieuze concurrent worden van Disney.

Jardin d’Acclimatation in Parijs

Bosjesmannen en Zoeloes

De geschiedenis van Jardin d’Acclimatation is indrukwekkend: het park werd onder de naam Jardin Zoologique d’Acclimatation op 6 oktober 1860 geopend door Napoleon III. De Franse keizer liet zich inspireren door Hyde Park; tijdens een bezoek aan Londen was hij onder de indruk geraakt van dit bekende stadspark. In de beginjaren was Jardin d’Acclimatation  vooral een dierenpark. Doel was om de Parijzenaren kennis te laten maken met inheemse diersoorten, vandaar ook de naam Jardin d’Acclimatation, Tuin van de Gewenning. Tijdens de bezetting van Parijs in 1870 en 1871 werden de meeste dieren echter opgegeten. In de jaren daarna had het park vooral succes met tentoonstellingen over destijds onbekende Afrikaanse volken als de Bosjesmannen en de Zoeloes. Het park voerde de naam Acclimatation Anthropologique. Vanaf 1931 richtte het park zich met kleine attracties, boerderijdieren en vogels voornamelijk op families en ging het verder onder de huidige naam.

Les Grenouilles in Le Le Jardin d'Acclimatation

Gedaantewisseling

In 2016 verleende het stadsbestuur van Parijs een concessie van 25 jaar aan LVMH Group en Compagnie des Alpes om de Jardin d’Acclimatation te exploiteren. De twee bedrijven kwamen met een ambitieus renovatieplan waarin de historische waarden van het park zouden worden versterkt, de bestaande attracties gerenoveerd en nieuwe attracties zouden worden toegevoegd. In 2017 werd de zestig miljoen euro kostende gedaantewisseling uitgevoerd en in mei 2018 ging de vernieuwde Jardin d’Acclimatation open voor het publiek.

Gebouwen en groen

Niet alleen werden er zeventien attracties gerenoveerd en nieuw gebouwd, ook werden bestaande gebouwen en groenvoorzieningen aangepakt. Bij de Normandische boerderij werd een ecologische promenade aangelegd en de historische gebouwen werden in samenwerking met architecten van de afdeling Erfgoed van overheidsdienst Bâtiments de France gerestaureerd. De attracties werden allemaal in ‘Jules Verne-steampunk’-stijl gebracht, met een mix van negentiende-eeuwse, futuristische en fantasie-elementen. Oude attracties werden van een nieuwe naam voorzien: achtbaan Tacot Express heet voortaan Machine à Vapeur en draaiende achtbaan Papillons d’Alice gaat als Souris Mécaniques door het leven.

Speed Rockets in Jardin d’Acclimatation in Parijs

Nieuwe achtbaan

De Jardin voegde ook nieuwe attracties toe. Meest opvallende is de vierhonderd meter lange en elf meter hoge achtbaan Les Speed Rockets. Andere nieuwe aanwinsten zijn vliegtuigmolen Les Heros de l’Aeropostale, vrijevaltoren La Tour de l’Horloge en draaimolen L’Astrolabe. Ook zo goed als nieuw – want gehuisvest in een bestaand gebouw – is Le Kinétorium, een interactief theater uit de koker van het Belgische Alterface en het Nederlandse Jora Vision. “Kinétorium combineert een aansprekend verhaal met creatieve decors en hightech media, wat zorgt voor een attractie waarin bezoekers echt ondergedompeld worden in de omgeving”, vertelt Alterface-directeur Benoit Cornet.

Verlaten laboratorium

Jora Vision was bij Le Kinétorium verantwoordelijk voor de verhaallijn en de thematisering. “Twee essentiële elementen voor het welslagen van een attractie”, vindt project development director Robin van der Want. Jora Vision zorgde voor de complete aankleding van het interactieve 3D-theater, van wachtrij tot uitgang. “De ruimte van de voorshow toverden wij om tot een verlaten laboratorium met flikkerende controlelampjes, roestige pijpen, oude machines en alles overgroeid met planten. We werkten voor Le Kinétorium voor de derde keer samen met Alterface. De chemie tussen ons is geweldig: ieder heeft zijn eigen expertise, je weet wie wat doet en we streven beide de hoogste kwaliteit na.”

Kinétorium in Jardin d’Acclimatation in Parijs

Vijandige planten

In Le Kinétorium is de uitvinding van een excentrieke wetenschapper volledig uit de hand gelopen. Planten die zichzelf constant muteren dreigen de straten van Parijs te overwoekeren. De bezoekers van Jardin d’Acclimatation worden gevraagd te helpen voorkomen dat de Franse hoofdstad bezwijkt onder het vijandige groen. Gezeten op scooters en bewapend met energiepistolen gaan de gasten op jacht naar de agressieve planten met hun bovennatuurlijke krachten. Attracties als Le Kinétorium en het volledige vernieuwde park werpen hun vruchten af: sinds de heropening in mei trok de Jardin bijna een miljoen bezoekers, een absoluut record. In de jaren voor de vernieuwing lag het gemiddelde maandelijkse bezoekersaantal op 130.000.  De zomermaanden van 2018 vertoonden een compleet ander beeld: in juli kwamen 240.000 bezoekers naar het Bois de Boulogne en in augustus 260.000. Jardin d’Acclimatation is hard op weg om het ambitieuze doel – een plekje in de top drie van Frankrijk – te realiseren.

Naar het parkprofiel van Jardin d’Acclimatation

2018 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Jardin d’Acclimatation

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)