Hoe fantastisch moet het zijn om de baas te zijn van een attractiepark. Zoveel rondjes in de achtbaan maken als je wilt, keer op keer kunnen aanschuiven bij je favoriete parkshow en frietjes eten zoveel je maar op kunt. Zelf kunnen kiezen welke nieuwe attractie er bij komt, kunnen beslissen of er vanavond vuurwerk zal zijn en eindeloos rondjes wandelen door het park en praatjes maken met de medewerkers. Directeur zijn van een pretpark, het is een droomjob! Maar is dat werkelijk zo? Is leiding geven aan een bedrijf waar dagelijks tienduizenden mensen een onvergetelijk dagje uit beleven echt een makkie? Welke uitdagingen komen er bij kijken. En wat is goed leiderschap?
Papiertje oprapen
“Goed leiderschap, dat is vooral het goede voorbeeld te geven”, zegt Michael Mack. Hij vormt samen met zijn broer, zijn vader en zijn oom (foto boven, Michael staat links) de directie van Europa-Park. De familie is tevens eigenaar van het Duitse park. Michael kent de attractieparkwereld als zijn broekzak; hij werkte onder meer ook bij Liseberg, Busch Gardens in het Amerikaanse Williamsburg, in Nigloland en Port Aventura. “Het goede voorbeeld geven door bijvoorbeeld het papiertje op te rapen dat je onderweg in het park tegenkomt. Modern leiderschap is bovendien je kunnen inleven in je medewerkers en een intrinsieke interesse in je gasten hebben.”
Grumpy engineer
“Attractieparken zijn complexe bedrijven en heel divers. Je vindt er wel 20 tot 25 verschillende beroepen. Met elke beroepsgroep moet je weer anders omgaan. Dat vergt inlevingsvermogen en flexibiliteit”, vertelt Michael. Hij constateert dat zijn leiderschapsstijl zich daaraan heeft aangepast. “Ja, vroeger was dat wel anders. Mijn opa Franz Mack was een zeer deskundig ingenieur, maar geen groot prater. Hij stond aan het hoofd van attractiebouwer Mack en toen we met Europa-Park begonnen was zijn stelling: Wij leveren de achtbaan en met de rest bemoeien we ons niet. Hij was eigenlijk een ‘grumpy engineer from the Black Forest’. In dat opzicht is het leiding geven aan een attractiepark compleet anders geworden. Je moet je overal mee bemoeien en het is een heel uitdagende job geworden. Ik zeg altijd: ben blij met je medewerkers, dan zijn zij blij met de gasten.”
Trots op opa
“Over mijn opa Franz Mack gesproken: ik ben trots op die man. En ook op mijn vader Roland. Attractieparken waren en zijn hun leven. Tegen hen kijk ik op. Net als tegen Walt Disney. Hij bouwde een imperium dat maar één doel had: mensen vermaken. Voor hen waren de parken niet een deel van hun leven, maar het was en ís hun leven. Net als voor mij inmiddels.”
Safety, safety, safety
De gasten van Europa-Park één dag hun dagelijkse leven en beslommeringen laten vergeten, dat is de belangrijkste missie voor Michael Mack. “Met attracties, met eten, met vermaak, met sfeer. Eén van mijn assistenten is een echte rollercoasterfan en kijkt vooral naar nog grotere en spannendere achtbanen. Natuurlijk, achtbanen vormen een belangrijk onderdeel van onze industrie, maar nog belangrijker is de sfeer, de ambiance, hoe mensen zich voelen in ons park. Dat bewaken en verbeteren is onze belangrijkste taak. En verder heel creatief zijn en zorgen voor een veilige omgeving. Safety, safety, safety, ik kan het niet vaak genoeg zeggen.”
Een marathon
Michael Mack heeft duidelijk een visie op hoe Europa-Park zich moet ontwikkelen. Maar hoe bereik je die visie die vaak nog ver weg is en wellicht amper zichtbaar? “Europa-Park is niet ontstaan vanuit een masterplan, maar stap voor stap gegroeid”, begint Michael zijn antwoord. “We zijn een familie en praten veel met elkaar. Negentig procent van onze medewerkers blijft omdat ze zich opgenomen voelen in de grote familie die we samen zijn. Zo evalueren en evolueren we steeds weer. We werken constant aan verbetering en aan het realiseren van onze visie. Het is net een marathon, geen sprint!”
Onverwachte emoties
“Over twintig jaar is Europa-Park mooier en groter dan ooit”, antwoordt Michael op de vraag hoe het Duitse attractiepark er in 2038 uitziet. “Logisch, want iedereen wil samen met elkaar een goede tijd hebben. Kwaliteit is de komende decennia belangrijk, net als de vraag hoe je alle leeftijdsgroepen entertaint, ook en vooral de zestigplussers! De toekomst ziet er voor Europa-Park en andere attractieparken sowieso goed uit zolang we mensen gezamenlijke belevenissen en een breed scala aan onverwachte emoties kunnen aanbieden en we nieuwe technieken die de gastervaring wezenlijk verbeteren blijven omarmen.”
Geloven in je visie
“Nee, ons bedrijf zal niet groeien door andere parken op te kopen; aankopen hebben niet onze prioriteit. We bouwen momenteel ons overdekte waterpark Rulantica, dus we hebben binnen ons eigen bedrijf genoeg te doen! Bij het aankopen van nieuwe attracties gaan we altijd op ons gevoel af. We reizen veel, zien veel en daarbij doen we veel inspiratie en ideeën op. Maar je moet vooral geloven in je eigen visie. We leiden Europa-Park met vier familieleden. We gaan bij de beslissing over een nieuwe attractie altijd bij elkaar zitten en proberen elkaar te overtuigen. Passie en buikgevoel spelen daarbij een belangrijke rol.”
Mind blowing
Van iemand die wereldwijd zoveel attracties ziet, willen we graag even weten: welke attractie blies jou van je sokken? Michael denkt even na zegt dan glimlachend: “Het nieuwe virtual reality-avontuur dat wij in Europa-Park bieden – Eurosat Coastiality, als onderdeel van de CanCan Coaster – is voor mij echt ‘mind blowing’. Daar geniet niet alleen ik enorm van, maar ook onze gasten. En voor de lach van onze gasten, daar doen we het allemaal voor!”
► Europa-Park is ook een grote kunstgalerie
► Interview met parkdirecteur Andreas Andersen: ‘Bezoekers willen de wind in hun haren voelen’
19 oktober 2018 © Tekst Adri van Esch – Foto’s: Europa-Park
Weergave van de CEO Talk tijdens de Euro Attractions Show 2018 in Amsterdam