Een duidelijke trend bij Halloween in attractieparken is dat de belevenissen steeds spannender en intenser worden. Het publiek vraagt erom, constateert René Peul van Avonturenpark Hellendoorn: “Kijk maar eens naar de games van tegenwoordig, de blockbusters in de bioscoop, de populariteit van enge televisieseries en de stijgende belangstelling voor Halloween in de breedte. Er is onder de doelgroep van tieners en jongvolwassenen veel vraag naar enge en spannende verhalen en activiteiten.”
Matig griezelig
Een andere zichtbare trend is dat attractieparken hun Halloween opsplitsen in een eng en akelig deel voor oudere liefhebbers en een slechts matig griezelig deel met pompoenen, fladderende spoken en heksen voor vooral de jongere bezoekers. Toverland met Halloween Days en Halloween Nights, Walibi Holland met Halloween Fright Nights en Halloween Spooky Days, Hellendoorn met Heksendoorn en Screams en het Duitse Holiday Park met Kids Halloween en Halloween Fright Nights zijn daarvan goede voorbeelden.
Verschillende producten
Ook Movie Park Germany kent vanaf het allereerste moment dat het park Halloween invoerde – in 1998; het filmpark was een pionier in Europa – een duidelijke scheiding tussen enorm akelig en licht griezelig. “Dat zijn twee absoluut verschillende producten”, vertelt Manuel Prossotowicz van het Duitse attractiepark. “Bij ons Halloween Horror Festival zetten we 280 ‘scare actors’ in, hebben we acht horrorlabyrinten en haunted houses en wordt er 4500 liter nepbloed gebruikt. We zetten ook groot in op de sfeer buiten, want 55 procent van de bezoekers van ons Halloween – en dat zijn er gemiddeld 17.000 per dag – komt niet in een doolhof of spookhuis.”
Doelgroepen
“We kiezen voor twee onderscheidende producten omdat de doelgroepen verschillend zijn”, zegt Prossotowicz. “De primaire doelgroep die komt voor angstaanjagende belevenissen zijn tieners en jongvolwassenen in de leeftijd van 12 tot 24 jaar. Dat is op Halloween-dagen 63 procent van het totale aantal bezoekers. Volwassen vormen 31 procent van het aantal. En dan zijn er nog de kinderen van 3 tot 13 jaar, zo’n 6 procent. De laatste doelgroep willen we vooral een Halloween om te lachen aanbieden.”
Donker en eng
In Movie Park Germany kunnen kinderen het Trick or Treat-spel spelen, pompoenen uitsnijden, zich laten schminken en vogelverschrikkers maken. “En dat allemaal in de tijdspanne van 12 tot 5 uur”, geeft Prossotowicz aan. “Pas na zessen wordt het donker en eng in het park. Dan komen de monsters, voor die tijd zijn het Mevrouw Pompoen, heksen en de karakters van Paw Patrol in een Halloween-outfit die door de straten wandelen. We geven ook heel duidelijk aan in welke themagebieden het Horror Festival plaatsvindt en in welke niet. Zo zorgen we ervoor dat in één park toch verschillende doelgroepen aan hun trekken komen.”
Transitie naar dreigend
Walibi Belgium heeft het ‘één park, twee belevenissen-concept’ gevangen in een slagzin: ‘Enjoy the day, fear the night’. “We hebben een zachte scheiding aangebracht tussen de dag en de nacht”, vertelt Filip De Witte van het Belgische pretpark. “Overdag hebben we een familieproduct, met een Magic Show, een Mini Monster Maze en vriendelijke monsters, goochelaars en acrobaten in de straten. ’s Avonds is de sfeer donker en dreigend, met haunted houses en mazes en gruwelijke wezens die door ons park dwalen. De transitie van familievriendelijk naar eng en duister maken we duidelijk met een parade die tussen vijf en zes uur door Walibi trekt. Het succes van deze formule is evident: in 2017 trok Halloween in Walibi Belgium liefst 160.000 bezoekers!”
Van iedereen
Ook in het Zweedse Liseberg wordt onderscheid gemaakt tussen de doelgroepen. “We hebben ‘happy’ en ‘scary’ Halloween”, zegt Lotta Carlsbogaard, “omdat we vinden dat Liseberg van iedereen is. We kunnen en willen niemand buitensluiten. Het hele park is voor iedereen toegankelijk, de sfeer is er ‘creepily cool’, zoals wij dat noemen. Meer niet. Maar we hebben speciale spookhuizen voor wie echt wil griezelen. Bezoekers zijn gewend aan voorwaarden voor attracties zoals een leeftijdsgrens of een minimale lengte, dus dat begrijpen ze heel goed. Het werkt perfect en past precies bij wat gasten van Liseberg verwachten. Wij kennen het DNA van ons park en onze bezoekers als geen ander. En verder is het gewoon een kwestie van goed luisteren naar je klanten, leren van andere parken en af en toe een goed idee pikken”, lacht Carlsbogaard.
14 oktober 2018 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Movie Park Germany, Walibi Belgium, Liseberg
Weergave van het Halloween & Haunted Events Forum tijdens de Euro Attractions Show 2018 in Amsterdam