Europa-Park heeft het plan om een entree te bouwen in Frankrijk.
Europa-Park heeft het plan om een entree te bouwen in Frankrijk en bezoekers en medewerkers met een kabelbaan naar het Duitse attractiepark te vervoeren.
Europa-Park heeft een even ambitieus als opmerkelijk plan: het Duitse park wil een entree bouwen in Frankrijk en bezoekers met een kabelbaan naar het attractiepark brengen. Volgens de directeuren Ronald en Michael Mack kan een kabelbaan vanaf Frans grondgebied – dat hemelsbreed slechts drie kilometer van het pretpark ligt – de verkeersdruk op de wegen rondom de toeristische attractie verminderen. Jaarlijks bezoeken 1,3 miljoen Fransen Europa-Park. Bovendien pendelen dagelijks ongeveer 1500 medewerkers van Franse afkomst tussen het park en hun woonplaats. Niet zelden leidt die verkeersstroom tot files rond het attractiepark. Een kabelbaan met een grote capaciteit moet daarin verlichting brengen.
Een ‘visie’
Volgens Michael Mack gaat het plan voor een kabelbaan over de grens en over de parallel lopende Rijn nog slechts om een ‘visie’, maar wel één met een serieuze inslag. Een kabelbaan is volgens de parkdirecteur ‘een sterk signaal voor het naar elkaar groeien van de twee landen en voor een gemeenschappelijk Europa’.
Opstappunt
Als Frans startpunt voor de kabelbaan wordt gedacht aan het gebied rondom het plaatsje Diebolsheim, op ruim vijf kilometer van Europa-Park. De baan loopt dan over het natuurgebied Taubergießen. Mocht dat op onoverkomelijke bezwaren stuiten, dan stellen de initiatiefnemers het stadje Rhinau voor als opstappunt, ook hemelsbreed ruim vijf kilometer van Europa-Park. De kabelbaan heeft een snelheid van ongeveer een kilometer in twee minuten; een tochtje zal tussen tien en twaalf minuten gaan duren.
Parkeerplaats en entree
Bij het startpunt van de kabelbaan in de Franse Elzas wordt een parkeerplaats en een entree voor Europa-Park gebouwd. Daarnaast denkt Michael Mack aan een vakantiepark van een externe partij, waarbij de naam Center Parcs is gevallen. De baan zal het hele jaar in bedrijf zijn; in de winter worden de gondels verwarmd. Het project vergt naar verwachting een investering van meer dan tien miljoen euro en het gaat twee tot vijf jaar duren voordat alle vergunningen rond zijn en met de bouw kan worden begonnen.
Frans-Duits project
Minister-president Winfried Kretschmann van de deelstaat Baden-Württemberg is positief over het plan van de familie Mack. Ook de Franse president Emmanuel Macron liet zich al lovend uit over het initiatief. Hij schreef op Twitter: “Europa-Park heeft ervoor gekozen te investeren in Frankrijk. Het is de bekrachtiging van een echt Frans-Duits project dat duizenden banen zal opleveren.”
► Michael Mack: ‘Het park is mijn leven’
7 november 2018 © Tekst: Parkplanet – Beeld: Google Maps
{googleads left}