Aardman schiet raak met Fabula

De 4D-film in de attractie Fabula, de opvolger van Pandadroom in de Efteling, werd geproduceerd door het Britse Aardman Animations.

Niet de in de attractieparkenwereld bekende 3D-filmproducenten Mack Media en nWave realiseerden de nieuwe film voor Fabula in de Efteling, maar het in de branche nog relatief onbekende Aardman Animations. Het Britse bedrijf probeert al enkele jaren voet aan de grond te krijgen binnen het pretparkensegment. Dat bleek een harde noot om te kraken, maar met de Efteling als opdrachtgever zet Aardman een flinke stap in de goede richting.

Fabula in de Efteling

Tand des tijds

Fabula is de vervanger van het door de tand des tijds aangetaste Pandadroom. Deze in 2002 geopende driedimensionale filmbelevenis kreeg niet alleen een andere naam, maar ook een nieuwe voor- en hoofdfilm. De hoofdfilm werd vervaardigd door studio Aardman Animations in het Engelse Bristol. In de Fabula-film leert een beer wijze levenslessen van Klaas Vaak en krijgt daardoor meer oog en respect voor andere dieren. De film is vrolijk en spannend en ook iets korter waardoor meer gasten de attractie kunnen beleven. In de film, die voorzien wordt van de laatste 3D-techniek, zijn ook weer de tien bestaande 4D-effecten uit de attractie – zoals water-, geur- en windeffecten – op een passende wijze ingezet.

Fabula in de Efteling

Nauwe samenwerking

Aardman heeft sinds de oprichting in 1972 vooral naam gemaakt met kleianimaties en stop-motion producties. Bekende namen van de studio zijn de film Chicken Run en de series Wallace & Gromit en Shaun the Sheep. “Fabula is onze eerste grote originele productie voor de themaparkenbranche”, vertelt Heather Wright, Executive Director of Partner Content bij Aardman Animations. “We hebben nauw samengewerkt met het creatieve team van de Efteling en samen brengen we een unieke film waarin humor, spanning en emotie worden gecombineerd en waarin we met trots gloednieuwe personages voorstellen aan het publiek.”

Wallace & Gromit

De creatieve Aardman-studio is sinds bijna een halve eeuw succesvol op de terreinen van reclame en televisie en zag in de parkenbranche een mooi nieuw afzetgebied. Al enkele jaren probeert Aardman concepten te slijten aan pretparken. Geen gemakkelijke opdracht, zo bleek, maar in een aantal gevallen was het bedrijf toch reeds succesvol. Voor het eveneens Engelse pretpark Blackpool Pleasure Beach verzorgde Aardman een darkride rond het duo Wallace & Gromit. In Wallace & Gromit’s Thrill-O-Matic Ride stappen bezoekers in de slippers van Wallace en rijden ze in vier minuten onder meer door scènes uit de films A Grand Day Out, The Wrong Trousers en A Close Shave. De darkride opende in 2013.

Shaun the Sheep-darkride van Sally Corporation

Shaun the Sheep

Aan het kleine Zweedse Skånes Djurpark leverde Aardman Animations in 2015 het Shaun the Sheep Land, waar gasten het beroemde schaap in hoogsteigen persoon kunnen ontmoeten. Een recente successtory van de Britten is een samenwerking met darkride-specialist Sally Corporation. Sally – onder meer verantwoordelijk voor Sesame Street Mission in het Spaanse Port Aventura – ontwikkelde een darkrideconcept met Shaun the Sheep. De attractie draait rond de Mossy Bottom Farm, bevat decors, audiovisuele media en animatronics en is zowel geschikt voor attractieparken als overdekte winkelcentra en Family Entertainment Centers.

Geduchte concurrent

Aardman Animations kan nu de Efteling bijschrijven op de klantenlijst. De studio maakte voor het attractiepark in Kaatsheuvel een film van circa acht minuten over een jonge beer en een dappere eekhoorn. Het botert niet goed tussen de knorrige beer en de andere dieren, waarop Klaas Vaak besluit de beer een paar levenslessen bij te brengen. Tijdens een avontuurlijke droom bezoeken de beer en de eekhoorn leefwerelden van andere dieren en leren ze zich aan te passen. Naast de film, die een voor- en een hoofdshow kent, zijn ook het restaurant en de souvenirwinkel vernieuwd. Het restaurant heeft binnen en buiten meer zitplaatsen gekregen. Op de menukaart staan verse vlees-, vis- en veganistische gerechten. De investering voor de ontwikkeling van Fabula bedraagt 3,5 miljoen euro. Voor het Britse Aardman Animations is deze opdracht een forse stap voorwaarts in de wereld van attractieparken. Het Duitse Mack Media – onder meer bekend van Happy Family 4D – en het Belgische nWave – dat de film van Pandadroom vervaardigde – hebben er een geduchte concurrent bij.

Dieren worden vriendjes in Fabula

2019 © Tekst: Adri van Esch – Beeld: Efteling/Aardman Animations, Sally Corporation

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)