De Efteling maakt een goede beurt in de jaarlijkse Sustainable Development 400 (SD400) van ondernemersplatform MT/Sprout. De SD400 presenteert de voorlopers in het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van duurzaam ondernemen. Het onderzoek wordt nog niet gedaan op basis van data, maar op grond van reputatie onder andere bedrijven. 2.178 geverifieerde respondenten reageerden op het verzoek van het onderzoeksteam, dat werd gevormd door twee experts van het Amsterdam Centre for Business Innovation, een kenniscentrum van de Universiteit van Amsterdam. In totaal gaven de deelnemers 7.814 beoordelingen over 1.709 bedrijven en instellingen. Deze groslijst resulteerde uiteindelijk in 677 organisaties met valide resultaten. Deze bedrijven en instellingen kregen een plekje op ranglijsten in 44 categorieën.
Met glans
De bedrijven werden vervolgens beoordeeld op drie dimensies: Ecologisch duurzaam ondernemen, Sociaal duurzaam ondernemen en Goed ondernemingsbestuur, samengevat onder de afkorting ESG. Over de Efteling werd een oordeel geveld in de categorie Restaurants, Entertainment & Leisure. En daar kwam het Brabantse attractiepark met glans als beste uit de bus. Op alle terreinen van de ESG veroverde Efteling de eerste plek. Bij Ecologisch duurzaam ondernemen troefde het Kaatsheuvelse bedrijf Libéma (bekend van Beekse Bergen en Autotron) en New York Pizza af. Andere bedrijven de Efteling voorbleef zijn McDonald’s, Starbucks en Burger King (respectievelijk op de plaatsen 4, 6 en 7).
Vier sterren
Bij Sociaal duurzaam ondernemen wordt Efteling opnieuw gevolgd door New York Pizza en Libéma. In de top van deze ranglijst komen onder meer ook KFC, Subway, Pathé en Kinepolis voor. Ook in de lijst Goed ondernemingsbestuur (Good governance) veroverde Efteling overtuigend de eerste plek. Holland Casino en Libéma volgen het pretpark, en ook La Place, Domino’s Pizza en SportCity staan in deze ranglijst. De top drie van alle verzamelde lijsten samen wordt gevormd door de Efteling in Kaatsheuvel, Libéma in Rosmalen en New York Pizza in Amstelveen. Efteling krijgt als enige een bekroning van vier sterren in elke ESG-categorie. Bij drie samengevoegde categorieën – horeca, leisure en reisbranche – moet de Efteling online reisbureau Sunweb uit Rotterdam voor laten gaan. Op de derde plek eindigt Mercure, onderdeel van de van oorsprong Franse hotelonderneming Accor.
Lees verder onder de foto

Heel logisch
Efteling-directeur Fons Jurgens is trots op de erkenning van MT/Sprout. “In onze Visie 2030 is ons Duurzaam DNA één van de drie pijlers”, zegt hij. “We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid voor ecologische, sociale en bestuurlijke duurzaamheid. En dat voelt voor ons heel logisch, want als natuurpark is de groene omgeving een attractie op zich. Onze gasten waarderen de natuur in het park gemiddeld met een 9. Zorg voor de leefomgeving is daarom een vertrouwd begrip binnen de Efteling.”
Nog veel te halen
Jurgens vindt het fijn te zien dat de stappen die de Efteling zet op het gebied van duurzaamheid gezien en gewaardeerd worden. “Het toont aan dat we op een goed spoor zitten. Het onderzoek bevestigt echter ook dat er nog veel te halen is. De recreatiebranche scoort over het algemeen niet hoog. Samen met onder andere de Club van Elf en de IAAPA gaan we hiermee aan de slag. Ook wij hebben nog wat stappen te zetten om onze duurzaamheidambities te behalen. Daarom blijft duurzaamheid ook in 2025 een belangrijk thema.”
Grote verschillen
Dat er nog flinke stappen gezet moeten worden op het terrein van vergroten van duurzaamheid bleek ook uit onderzoek van João Camurri Fiães. Voor zijn afstudeerproject aan de Breda University of Applied Sciences bekeek hij hoe het is gesteld met de inspanningen op het gebied van duurzaamheid bij de twintig grootste attractieparken in Europa. Naar voren kwam dat verschillen groot zijn: het ene park is al een eind op weg en maakt werk van duurzaamheidsthema’s, terwijl het andere park veel langzamer op gang komt en nog maar weinig vaart maakt. Efteling kwam, net als Disneyland Paris en Europa-Park, goed uit de bus in het afstudeeronderzoek van Camurri Fiães. Wat de voortgang in duurzaamheid wel bemoeilijkt, zo ontdekte hij, is de opstelling van de bezoekers: zij gedragen zich in werkelijkheid anders dan zij in klantonderzoeken aangeven. Gasten zeggen in enquêtes dat ze meer duurzame opties willen in de menu’s van de parkrestaurants, maar uiteindelijk verorberen ze vooral friet en hamburgers als ze eenmaal in het pretpark zijn.
Klimaatneutraal
Efteling heeft als doelstelling om geen niet-recyclebaar afval meer te genereren, in 2030 klimaatneutraal te zijn en in 2032 zelfs klimaatpositief. Voor bezoekers zichtbare initiatieven op dat terrein zijn de ruim 25.500 zonnepanelen in het park, waarmee het bedrijf 35 procent van het elektriciteitsverbruik zelf kan opwekken. Laatste wapenfeit op het gebied van bevordering van de duurzaamheid is Symphonica, de nieuwe voorstelling van Aquanura. In de fonteinenshow werden de op propaan werkende vuureffecten vervangen door Bakens van Licht, acht meter hoge lantaarns die voor speciale lichteffecten zorgen. Door geen propaan meer te gebruiken wordt de neerslag van schadelijke stikstofverbindingen op de grond en het water van het park verkleind.
► Op weg naar meer duurzaamheid
► Duurzaamheid met een hoofdletter D
12 januari 2025 © Tekst en foto’s: Adri van Esch