En ze (k)leefden nog lang en gelukkig…

Nederland heeft dit jaar decemberzegels die ‘letterlijk buiten het kader gaan’. Op de postzegels met de bijzondere formaten prijken inwoners uit het Sprookjesbos. Ze zijn door Sander de Bruijn ontworpen in de kenmerkende Efteling-stijl.

Tegelijk met de kerst- en nieuwjaarswensen krijgen mensen dit jaar ook sprookjes in hun brievenbus. Want de decemberzegels van 2025 zijn geïllustreerd in de typische Efteling-stijl door Sander de Bruijn, hoofdontwerper van het attractiepark. De zeventienjarige postzegelverzamelaar Reinier (midden op de foto) mocht het eerste zegelvel in ontvangst nemen. Reinier behoort tot een haast uitstervend ras: postzegels verzamelen is vooral populair onder senioren. Jongeren hebben tegenwoordig meestal andere hobby’s en bezigheden. De student Mediavormgeving verzamelt al ruim vijf jaar en richt zich op twee geografische gebieden. “Mijn collectie bestaat uit postzegels uit India en de omliggende landen en uit Afrikaanse landen die ooit tot de Franse republiek behoorden, zoals Tsjaad, Congo en Gabon”, vertelt hij. “Deze Efteling-zegels vallen buiten die gebieden, maar zijn wel een prachtige aanvulling op mijn verzameling.” Reinier heeft ook nog een ouder setje Efteling-zegels, daterend uit 2002, maar de hoop dat de postzegels veel waard worden heeft hij niet. “Oude zegels dalen eerder in prijs doordat steeds meer verzamelaars er vanwege hun leeftijd mee stoppen. Ze bieden dan hun collecties aan op forums, en dat zijn er zoveel dat de markt haast overspoeld wordt.”

Klassiekers

De illustraties op de nieuwe decemberzegels zijn geïnspireerd op tijdloze verhalen uit het Sprookjesbos. De serie omvat tien sprookjes: negen klassiekers die al generaties lang betoveren, zoals Roodkapje, Hans en Grietje, Klein Duimpje en De Kikkerkoning, en één nieuw verhaal. Het sprookje De Reis van de Gelukwens werd speciaal geschreven voor PostNL. Ontwerper Sander de Bruijn (links op de foto) koos vooral voor de sprookjes die al lang in de Efteling te vinden zijn, vertelt hij. “Het zijn de echte klassiekers, de sprookjes uit de beginperiode van het Sprookjesbos. De verhalen die iedereen kent. We hebben wel wat andere sprookjes dan deze negen geprobeerd, maar die spraken PostNL niet zo aan. Het was even zoeken naar de juiste balans, maar volgens mij hebben we die gevonden.”

Lees verder onder de foto

Gefascineerd door postzegels

Sander de Bruijn was zelf ook ooit postzegelverzamelaar, verklapt hij. “Als kind ja, maar ik ben gestopt. Toen ik een jaar of negen was kreeg ik een schetsboekje en een postzegelalbum. Vanaf toen was ik gefascineerd door het postzegelontwerp, omdat je zoveel kunt zeggen op een klein vlak. Die passie voor postzegels heb ik altijd gehouden, ook al omdat het zo’n zuiver ontwerpwerk is. Het is ontwerpen op de vierkante centimeter en je voelt direct als het niet goed is. Deze serie bestaat uit tien zegels, dus ik heb tien keer zo’n bijzonder kunstwerkje mogen ontwerpen. Ik heb ook veel aandacht besteed aan de samenhang. Al die vrije vormen van de postzegels moesten ook nog mooi combineren. Ik heb zelf aan PostNL gevraagd of ik de zegels een vrije vorm mocht geven. Het is voor het eerst dat de decemberzegels niet uit rechthoekjes bestaan. We hebben ook nog een extra drukgang gehad: voor het goud op de zegels. Dat toont wel aan dat de samenwerking met PostNL erg goed was. We mochten letterlijk buiten het kader gaan.”

Vertellingen met een moraal

Sander de Bruijn heeft de zegels ontworpen als ‘zegels uit een ander land’. “Het zijn zegels uit de Efteling, die er wat onorthodox en bijzonder uitzien.” Op elk kleinood zie je een vleugje Efteling: kronkelende paadjes, fonkelende sneeuwvlokken en figuren die warmte en verbondenheid uitstralen. En op alle illustraties staat een sprookje dat een duidelijke moraal heeft. “Het sprookje bij elke zegel kun je lezen in het sprookjesboek dat je bij twee velletjes cadeau krijgt. En elke vertelling eindigen we met die moraal.” Bij Doornroosje heet het ‘Liefde overwint alles’, De Zes Dienaren bewijst ‘Samen sta je sterk’ en de moraal van De Prinses op de Erwt is ‘Ware schoonheid zit van binnen’.

Op de hoek van een kaart

PostNL heeft aan de zegels een origineel motto verbonden: ‘En ze (k)leefden nog lang en gelukkig…’ “De decemberzegels 2025 nemen je mee naar een wereld waar sprookjes tot leven komen, gewoon op de hoek van een kaart of envelop”, zegt het 225 jaar oude postbedrijf. “Juist tijdens de feestdagen is aandacht zo waardevol”, vindt Maurice Unck, directeur Mail Nederland bij PostNL. “Met de samenwerking met de Efteling brengen we dat gevoel van warmte en magie tot leven. Want post verbindt, net als sprookjes.”

Lees verder onder de foto

Allergrootste en allerkleinste

Het setje decemberzegels 2025 is de derde serie zegels met frankeerwaarde die de Efteling als thema heeft: ook in 2002 en 2012 verschenen zegels met het Brabantse pretpark als onderwerp. Een vierde setje stamt uit 1978 (foto): in dat jaar illustreerde Anton Pieck een drietal herdenkingszegels voor het 25-jarig bestaan van het attractiepark. “Kijk”, wijst Sander de Bruijn op de zegel met het kasteel van Doornroosje, een bouwwerk dat ook op één van zijn postzegels staat, “hier zie je dat de heldere grafische lijnvoering die Anton Pieck gebruikte heel goed werkt. Pieck was niet alleen een gedreven illustrator, hij was ook een begenadigd graficus. Zijn handschrift zit duidelijk ook in mijn zegelontwerpen. En wat ik heel bijzonder vind: ik heb dit jaar niet alleen één van de allergrootste ontwerpen ooit mogen maken, het Efteling Grand Hotel, maar ook het allerkleinste ontwerp: postzegels van twee bij drie centimeter. In 2025 is het grote en het kleine samengekomen. Dat toont de kracht van de Efteling, en hoe ons park is opgezet.

Nostalgisch postkantoor in Winter Efteling

10 november 2025 © Tekst en foto’s: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen