Het Magic Kingdom hoopt met een spectaculaire kettingmail nieuwe klanten te werven.
Het pretpark biedt de mogelijkheid om een filmpje te maken voor een vriend of familielid met daarin de naam van de geadresseerde. Het filmpje – een verzonnen nieuwsbericht – kan vervolgens ook weer doorgestuurd worden, met nieuwe namen digitaal er in geplaatst. Disney hoopt dat deze marketingactie een kettingreactie veroorzaakt.
{googleads right}Viral movie
De zogenaamde viral is een onderdeel van de marketingcampagne What will you celebate? Een viral movie kan een heel succesvolle promotieactie zijn, zo ondervond ook de SP bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2007. De viral van de politieke partij – waarin Jan Marijnissen de hulp van de kiezer inriep en zijn naam op allerlei plaatsen in het filmpje werd vertoond – werd maar liefst een miljoen keer doorgestuurd. Het woord viral (viraal) betekent besmettelijk. Viral movies beogen iedereen er op een positieve manier mee ‘te besmetten’, zodat in korte tijd heel veel mensen kunnen worden bereikt.
Nieuwsitem
In het filmpje van Disney kan een naam worden ingevoerd die vervolgens op ingenieuze wijze op banners, attractieborden, een liedtekst en zelfs op de paardentram van het Magic Kingdom komt te staan. Daarnaast verschijnt de opgegeven wens, zoals Happy Birthday of Happy New Year. De strekking van het verzonnen nieuwsitem is dat het pretpark een jaar lang helemaal gewijd is aan die ene persoon.
Hoge respons
Afgelopen woensdag heeft Disney de eerste mails met de viral uitgedaan. Volgens woordvoerder Duncan Wardle van Disney’s Magic Kingdom is de respons enorm groot.
2008 © TEKST: PARKPLANET – FOTO’S: DISNEY, BEELDEN UIT DE VIRAL MOVIE