Hoe onmisbaar is een merk voor de consument? Dat wordt jaarlijks onderzocht door het European Institute for Brand Management (EURIB) in Rotterdam.
Uit het laatste onderzoek kwam de Efteling als meest onmisbare attractiepark van Nederland naar voren. Maar het park in Kaatsheuvel is wel meer misbaar geworden dan het jaar daarvoor.
Hema is winnaar
Het merk dat volgens de consument het meest onmisbaar is, is nog steeds Hema. Net als vorig jaar staat het warenhuis op de eerste plaats, gevolgd door Kruidvat, Blokker en Albert Heijn. In de lijst Onmisbare Merken 2009 van EURIB staan drie attractieparken: Efteling, Duinrell en Avonturenpark Hellendoorn.
{googleads right}Hoge positie
De Efteling heeft ook in 2009 een hoge positie in de ranglijst van onmisbare merken: het park staat op plaats 23. Vorig jaar echter stond de Efteling nog op de dertiende plaats. Toch blijft het pretpark andere gevestigde merken in de toerismebranche als de ANWB en de VVV voor.
Buiten de top honderd
Om andere attractieparken tegen te komen, moet de lijst ver worden afgezocht. In de top honderd zelf staan geen andere parken meer. Pas op positie 399 komen we Duinrell tegen en op de 465e plaats staat Avonturenpark Hellendoorn. Meer parken worden door EURIB niet aangemerkt als onmisbaar.
(c) 2009