Bijna één op de drie Europeanen gaat graag met de familie een weekendje weg of op vakantie. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in zes Europese landen. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat Disneyland Paris voor veel mensen in Europa synoniem staat aan gelukkige momenten met de familie samen. Disney en Disneyland worden gezien als typische Europese familiemerken, nog meer dan Coca-Cola, Wii en McDonald’s.
Proefpersonen
In het kader van Disney’s Festival vol Magische Momenten, dat op 6 april van start gaat in Disneyland Paris, liet het Franse themapark bureau IPSOS een onderzoek uitvoeren naar de familiebanden en de activiteiten die families in Europa met elkaar ondernemen. Het onderzoek werd afgelopen december gehouden in zes Europese landen: Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Nederland en België. In elk land namen duizend proefpersonen in de leeftijdscategorie van 16 tot 64 jaar oud aan het onderzoek deel.
Zeer hechte band
Uit het onderzoek kwam naar voren dat Nederland binnen Europa het land is met de meest hechte familiebanden. 90 Procent van de Nederlandse respondenten beschouwt de band als ‘zeer hecht’. Ze vinden familieleden het belangrijkste in hun leven, gevolgd door vrienden en collega’s. Nederlanders gaan het liefst met familie een weekendje weg en/of op vakantie. 45 Procent van alle respondenten geeft aan dat het delen van ‘emoties, geluk en plezier’ het belangrijkste is wat ze doen met familie.
Ruzie
Van de ondervraagde Nederlanders geeft slechts 12 procent aan vaak ruzie te hebben met familieleden. Groot-Brittannië vertoont de minst sterke banden in vergelijking met de andere landen: slechts 68 procent van de respondenten geeft aan zeer close te zijn. Spanjaarden hebben met 38 procent het meest vaak ruzie in de familie.
Ervaringen uitwisselen
De respondenten is gevraagd wat zij graag met hun familie ondernemen. Drie activiteiten komen hier vooral naar voren. Allereerst wordt praten en ervaringen uitwisselen binnen de familie gezien als dé familieactiviteit. 30 Procent van de ondervraagden geeft aan dat dit de momenten zijn die zij het liefst met familie delen. Als tweede volgen de vakanties of weekendjes weg met de familie (29 procent). Als derde, met 27 procent, worden familiebijeenkomsten als verjaardagen, Kerstmis en Pasen gezien als een graag ondernomen familieactiviteit.
{googleads right}Verschillen per land
Activiteiten als uitgaan, wandelen en televisie kijken worden minder hoog beoordeeld als een activiteit die graag met familie wordt ondernomen. De favoriete activiteiten verschillen wel per land. Zo houden de respondenten uit Spanje het meest van discussiëren en ervaringen uitwisselingen met familie, de Fransen zien familie het liefst tijdens familiebijeenkomsten en de Italianen, Nederlanders en Belgen gaan het liefst op vakantie of een weekendje weg met familie.
Familiemerk
De merken Disney/Disneyland Paris kwamen in het onafhankelijke onderzoek over familiemomenten goed uit de bus. Uit een lijst van typische Europese familiemerken kwam Disney/Disneyland Paris op de eerste plaats met een score van 32 procent, boven Coca-Cola, Wii en McDonald’s. Disney als merk wordt het meest met familiegeluk geassocieerd in de groep van vrouwen tussen de 16 en 35 jaar en bij respondenten met op zijn minst één kind in het huishouden. Interessant om te zien is dat Disney in elk land als eerste wordt gekozen, behalve in Italië, daar komt Disney op de tweede plaats achter Coca-Cola.
22-2-2011 © Tekstbewerking: Parkplanet – Beeld: Disney en SXC