Eén van de grootste groeimarkten voor achtbanen en andere pretparkattracties is China. Ook de rest van Azië en Oost-Europa zijn gebieden waar attractiefabrikanten goede zaken kunnen doen.
Rusland, India, Oekraïne en vooral China zijn landen waar de komende jaren nieuwe attractieparken uit de grond zullen schieten. Met name in die landen zullen bouwers van attracties veel nieuwe klanten kunnen werven. Dat stelt Roland Mack, eigenaar van het Duitse Europa-Park en sinds deze week voorzitter van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
Voorzitter
De 62-jarige Mack was drie jaar lang vicevoorzitter en sinds deze week de eerste Duitse voorzitter van de internationale organisatie van meer dan duizend parken uit negentig verschillende landen. In totaal bezochten bijna een miljard gasten de aangesloten attracties, die samen een miljoen medewerkers hebben en een opgetelde omzet van ruim 22 miljard euro.
{googleads right}Groeimarkt
“Vooral in landen waar de economische motor als een bezetene draait, hebben mensen behoefte aan afleiding en vermaak”, geeft Roland Mack als verklaring waarom met name China zo’n groeimarkt is.
Vernieuwen
“Wij zijn een branche die steeds moet investeren en vernieuwen”, zegt Mack. “Alleen al in de Europese parken werd het afgelopen jaar voor vierhonderd miljoen euro geïnvesteerd.” Dat geld ging op aan vervangingen en nieuwe attracties en belevenissen.
14-11-2011 © Tekst: Parkplanet – Foto: Europa-Park