De Belgische pretparkengroep Plopsa pompt 35 miljoen euro in vier parken in België, Nederland en Duitsland.
De parken krijgen nieuwe attracties en eetgelegenheden. Ook een compleet nieuwe ingang, een hotel en een subtropisch zwembad staan op het bouwprogramma.
In Plopsaland in De Panne, Plopsa Coo, Plopsa Indoor in Coevorden en in het Duitse Holiday Park gaat dit jaar de schop de grond in voor allerlei vernieuwingen. Niet minder dan 35 miljoen euro trekt de bouwlustige Plopsa-pretparkengroep uit voor de investeringen. Afgelopen week werd de aftrap gegeven in Holiday Park, de laatste aanwinst van de aan Studio 100 verwante Plopsa-groep.
Entree
In Holiday Park wordt 9 miljoen euro geïnvesteerd. Het park in de Duitse Pfalz krijgt een compleet nieuwe entree. De ingang – met bruggetjes, fonteinen, twee ontvangstgebouwen en een grote poort – geeft toegang tot een nieuwe, brede Main Street, die de bezoekers naar de centrale Platz der Fontänen brengt, aan de voet van de zeventig meter hoge Anubis Free Fall Tower. Het nieuwe entreegebied en de aansluitende promenade zijn samen drie hectare groot.
Majaland
Naast een nieuwe entree krijgt Holiday Park het buitenspeelgebied Majaland, met elf attracties speciaal voor kinderen tot tien jaar. Er komen attracties als de Schmetterlingsflug en Majas Tulpen Splash, een draaimolen met vliegende tulpen. In Majaland komt de kleurrijke wereld van het stripfiguurtje Maja de Bij tot leven. Vier attracties in Majaland zijn spiksplinternieuw, zeven belevenissen zijn bestaande attracties die een make over en een nieuwe plek krijgen.
Uitdaging
Na een gedegen planning en voorbereiding kon afgelopen week met de bouw begonnen worden. “Terwijl aan de ene kant de nieuwe ingang ontstaat, moet gelijktijdig Majaland met elf attracties en een compleet eigen infrastructuur gebouwd worden”, vertelt parkmanager Bernd Beitz, die samen met Plopsa-directeur Steve Van den Kerkhof en Maja de Bij de aftrap voor de bouw gaf (foto boven). “De betrokken bouwbedrijven, planners en constructeurs staan voor een grote uitdaging, want weer of geen weer, de nieuwe entree met kleurrijke huisjes en gedetailleerde thematisering moet bij de start van het seizoen op 31 maart klaar zijn.”
{googleads right}Subtropisch zwembad
Aan het eind van dit jaar zullen ook in Plopsaland in De Panne bulldozers en bouwkranen het terrein oprijden. Het park aan de Belgische kust krijgt een hotel en een subtropisch zwembad. Deze twee faciliteiten worden gebouwd naast de ingang van Plopsaland. Het zwemparadijs wordt gethematiseerd rond de bekende Studio 100-figuren. Op een oppervlakte van ongeveer 3500 vierkante meter komen een peuter- en kleuterbad, een 25-meter bad, glijbanen en wellness-voorzieningen. De capaciteit van het zwembad bedraagt duizend personen. Aan de investering van het zwembad en het hotel hangt een prijskaartje van 25 miljoen euro.
Eerlijk verdeeld
Het resterende bedrag van één miljoen euro wordt eerlijk verdeeld tussen Plopsa Coo en Plopsa Indoor in Coevorden. In het park in de Belgische Ardennen wordt boomstammenrivier Splash gethematiseerd naar Maja de Bij en er wordt een extra horecapunt gebouwd. De andere vijf ton is voor Plopsa Indoor in Drenthe. In het najaar wordt daar gestart met de bouw van nieuwe attracties in de buitenzone, die begin 2013 open zullen gaan.
13-1-2012 © Tekst: Parkplanet
Beeld: Holiday Park, Plopsa
Beeld: Holiday Park, Plopsa