Mickey viert met een nieuwe parade het twintigjarig bestaan van Disneyland Paris - Foto: (c) Disney

Spaanse crisis treft Disney

Mickey viert met een nieuwe parade het twintigjarig bestaan van Disneyland Paris - Foto: (c) Disney
 
Dat de economische crisis vooral Spanje hard raakt merken ze ook in Disneyland Parijs: het aantal overnachtingen van Spaanse gasten daalde het afgelopen kwartaal met bijna tien procent ten opzichte van dezelfde drie maanden een jaar geleden.

 
De Spanjaarden vormen de op twee na grootste bezoekersgroep van Disneyland Paris, na de Fransen en de Engelsen. De themaparken ten oosten van Parijs merken aan den lijve dat het toerisme bij het zuidelijke buurland lijdt onder de recessie. In Spanje zelf is de hotelbezetting in drie jaar tijd met dertig procent gedaald. In Disneyland Paris waren er van april tot en met juni vijftienduizend overnachtingen minder, wat voor een groot deel op het conto komt van de Spanjaarden. Er overnachtten ook minder Nederlanders dan het jaar daarvoor in het Disneyland Resort.
 
Alle Disney-figuren bij elkaar in Disneyland Park - Foto: (c) Disney

{googleads right}Fransen

Het bekende fenomeen dat in tijden van economische recessie toeristen dichter bij huis blijven was ook zichtbaar in Disneyland Paris: vooral dankzij de Fransen waren de resultaten van het bedrijf toch positief. Er kwamen meer bezoekers uit Frankrijk zelf naar Marne-la-Vallée; 49 procent van de gasten had de Franse nationaliteit. Ook het aantal gasten uit België nam tussen april en juli toe.

Omzetstijging

De kwartaalomzet van het jarige Disneyland Paris steeg met 4,3 procent naar 358 miljoen euro. De omzet in de twee attractieparken nam toe met 5,6 procent. De hotels en uitgaanscentrum Disney Village zagen hun omzet stijgen met 1 procent, tot ruim 138 miljoen euro. Per hotelkamer werd 7 procent meer uitgegeven, wat voornamelijk te danken was aan een stijging van de kamerprijzen.
 
 
14-8-2012 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Disney

Meest bezochte parkprofielen