De Efteling ziet het aantal bezoekers uit de buurlanden groeien.
De Efteling heeft zijn pijlen gericht op de buurlanden: meer marketingactiviteiten moeten leiden tot meer bezoekers uit België, Duitsland, Noord-Frankrijk en Engeland.
In 2014 bezochten meer Belgen en Duitsers de Efteling dan het jaar daarvoor. Het aantal zuiderburen dat de grens overtrok en naar Kaatsheuvel reed steeg met 23 procent, het aantal oosterburen dat de poorten van de Efteling passeerde nam toe met 13 procent.
Nieuwe markten
De toename van het aantal buitenlandse gasten is een positief gevolg van de verhoogde marketingactiviteiten van het pretpark in de buurlanden. Efteling is al heel actief in de aan Nederland grenzende Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Ook in de rest van Duitsland wordt het attractiepark de komende jaren extra onder de aandacht gebracht. Engeland en Noord-Frankrijk zijn nieuwe markten waarop de Efteling zich gaat richten.
{googleads right}Hoge waardering
Doel van de buitenlandse marketinginspanningen is het halen van vijf miljoen bezoekers in 2020. In 2013 stond de bezoekersteller op 4,1 miljoen, in 2014 bezochten 4.397.000 mensen het park. Uit enquêtes van de Efteling blijkt dat buitenlandse bezoekers het park hoog waarderen. Ook financieel is een toename van het aantal gasten van over de grens lucratief: ze verblijven langer in de Efteling en besteden meer tijdens hun verblijf.
Uitbreiding Bosrijk
De grotere belangstelling uit het buitenland is mede een reden om de verblijfsmogelijkheden te vergroten. Efteling opent binnenkort 51 accommodaties met vierhonderd nieuwe overnachtingsplaatsen in het eigen vakantiepark Bosrijk. “De vele boekingen die nu reeds voor de nieuwe accommodaties gemaakt worden, stemmen zeer positief”, stelt de Efteling in het jaarverslag over 2014.
2015 © Tekst en foto: Adri van Esch