Geliefde oude attracties krijgen een high tech jasje.
Soms krijgen aloude attracties zo’n modern nieuw jasje dat ze met recht ‘high tech’ genoemd kunnen worden. Na een dergelijke revival kunnen ze weer decennialang mee.
De Enterprise is een klassieker in veel pretparken. De eerste molen van de Duitse fabrikant Huss stamt uit 1972 en nog steeds is de attractie met gondels aan een groot rad dat al draaiend rechtop beweegt een groot succes. Door de hoge g-krachten worden passagiers in hun gondel gedrukt waardoor er geen veiligheidsbeugels nodig zijn. De bezoekers schieten tijdens hun rit continue over de kop.
Open stoeltjes
Huss heeft zijn Enterprise nu gerevitaliseerd: de snelheidsmolen heeft in plaats van gondels open stoeltjes gekregen, wat de rit nóg spannender maakt (illustratie bovenaan). De attractie – waarvan er sinds 1972 meer dan 75 zijn verkocht – is er nu ook in een versie waarbij het draaiende wiel horizontaal blijft, maar wel hoog de lucht in gaat. Volgens attractiebouwer Huss kan deze uitvoering worden gebruikt als een uitkijktoren.
{googleads right}Back to the Future
Nog een ‘revival’ gloort voor Back to the Future, The Ride. Deze simulatorrit was van begin jaren negentig tot 2007 te beleven in Universal Studios in Orlando en Hollywood, en nu nog steeds in Universal Studios Japan. De nieuwe Back to the Future is een bijzonder type achtbaan. De treinen lijken op de bekende DeLorean-auto uit de gelijknamige film. De wagons zijn compleet gesloten: passagiers zien niets. Dat hoeft ook niet, want in de nieuwe high tech-versie krijgen zij een VR-bril op. De Virtual Reality-beelden in de bril en de bewegingen van de achtbaan zorgen voor een bijzonder intense ervaring. Of deze Back to the Future-variant daadwerkelijk naar Universal Studios komt is nog niet bekend.
Volg Parkplanet op Facebook, Twitter of Google+
2015 © Tekst: Parkplanet – Beeld: Stengel Engineering, Huss, Nesjrien