Enkele jaren geleden startte Disneyland Paris met het omvormen van de 85 auto’s van Autopia: de voertuigjes kregen een hybride systeem, met naast een kleine verbrandingsmotor een grote batterij. Per maand werden er vier auto’s omgebouwd. 58 rijden er nu zuiniger en schoner, de 27 andere auto’s worden de komende zeven maanden omgebouwd.
Vele voordelen
Van de 85 autootjes rijden er telkens zestig op de ‘snelweg’ van Autopia. Ze leggen dagelijks honderden kilometers af. De voordelen van het hybride systeem zijn daarom duidelijk: het is beter voor het milieu, veiliger voor de castmembers en het scheelt de helft aan brandstof en aan CO2-uitstoot.
Geluid hoort bij de show
Er is bewust voor gekozen de kleurige auto’s niet helemaal elektrisch te laten rijden. “We wilden bewust het typische geluid van een benzinemotor houden”, vertelt Christophe Martin, die als manager Maintenance Rolling Vehicles sinds 2013 bij het ombouwproject betrokken is. “In Autopia komt de droom van elk kind om in papa’s auto te mogen rijden uit. Het geluid van de motor is een onderdeel van de charme en het succes van deze attractie. Het hoort bij de show. Daarom kozen we niet voor honderd procent elektrisch, maar voor hybride. Anders zouden we de hele dag bezig zijn met het opladen van de batterijen. Nu wordt de batterij automatisch opgeladen door de verbrandingsmotor.”
> De auto’s in Autopia rijden 2000 kilometer per dag – en andere fun facts
Druk op de knop
Op het moment dat de auto’s het station binnenrijden, schakelt de motor over van benzine op elektriciteit. Sensors in het asfalt zorgen daarvoor. In en rond het station is er daardoor minder geluidsoverlast en benzine-uitstoot. De autootjes minderen uit zichzelf vaart en de medewerkers kunnen ze af- en aanzetten met een simpele druk op de knop. “Vroeger moesten we de voertuigen starten als een elektrische grasmaaier”, vertelt Christophe Martin, “door verschillende keren hard aan een kabel te trekken.”
Retro futurisme
Tijdens de renovatie van elke auto – waarbij ook het frame, het schilderwerk en de technische installatie werden vernieuwd – zijn sensors geplaatst waardoor de auto’s niet meer op hun voorgangers kunnen botsen. Voorlopig werken die sensoren alleen in het station, later ook op de rest van het uitgestrekte circuit. “Het is de techniek van vandaag, met nog steeds het uiterlijk van het ‘retro futurisme’, glimlacht Christophe Martin. “De oplossingen die wij hebben bedacht komen ook beschikbaar voor de andere Disney-parken.”
► Magische aanbiedingen voor Disneyland Paris
2015 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Disney, Parkplanet