Op de ladder van ‘meest onmisbare merken’ van Nederland is de Efteling tien plaatsen gezakt.
Is een merk, bedrijf of organisatie echt onmisbaar? Kennelijk wel, want dat wordt jaarlijks onderzocht door het European Institute for Brand Management (EURIB) in Rotterdam. Op de ladder van ‘meest onmisbare merken’ is de Efteling tien plaatsen gezakt.
Elk jaar maakt EURIB een ranglijst van ‘meest onmisbare merken’ van Nederland. Het onderzoeksbureau vroeg 1211 Nederlandse consumenten naar de ‘onmisbaarheid’ van 1490 merken. De term ‘onmisbaar’ is wat misleidend; de vraag luidt van welke merken men het jammer vindt als ze zouden verdwijnen. Voor de achtste keer op rij kwam Hema naar voren als het ‘meest onmisbare merk’, gevolgd door Bol.com, Ikea, Kruidvat, iDeal, Albert Heijn, Lidl, NOS Journaal, Action en Blokker.
Tussen KLM en RTL4
De Efteling is – ook al voor de achtste keer – het ‘meest onmisbare’ attractiepark van Nederland. Het pretpark haalde een ‘onmisbaarheidsscore’ van 47. Dat wil zeggen dat 47 procent van de ondervraagden het jammer zegt te vinden als het merk Efteling van de markt zou verdwijnen. Daarmee staat het park in Kaatsheuvel op een 24e plaats, ingeklemd door KLM en RTL4.
Nieuwe impuls
Vorig jaar stond de Efteling nog op plek 14, met een onmisbaarheidsscore van 56 procent. Onderzoeksbureau EURIB vermeldt wel eerlijk dat de meeting is verricht voordat dive coaster Baron 1898 op 1 juli open ging. “De kans is groot dat de dive coaster een nieuwe impuls aan de onmisbaarheid van Efteling geeft”, zeggen onderzoekers Rik Riezebos en Janneke Verhorst.
Torenhoog favoriet
Wie de onmisbaarheidsscore van de Efteling (47 procent) afzet tegen andere grote Nederlandse pretparken ziet dat het Brabantse attractiepark torenhoog favoriet is bij de respondenten. Duinrell in Wassenaar haalt 16 procent, Walibi Holland in Biddinghuizen 15 procent, Attractiepark Slagharen 14 procent, Avonturenpark Hellendoorn 12 procent en Toverland in Sevenum 8 procent.
2015 © Tekst en foto: Parkplanet
{googleads left}