Midden in Phantasialand ligt een spaghetti van achtbaanrails blinkend te wachten op de bezoekers. Maar zij moeten nog even geduld hebben voordat ze de achtbanen Taron en Raik kunnen berijden. Eerst moeten de rollercoasters tot in den treure getest worden. En door zijn bouwstijl is vooral voor multi-lanceerachtbaan Taron de proeffase complexer dan bij conventionele achtbaansoorten. Taron moet stapsgewijs gecheckt worden, net zolang totdat de uiteindelijk gewenste waardes worden bereikt.
Harde wielen
Al ruim een maand lang wordt Taron intensief en systematisch getest. Het eerste grote blok van testen betrof het instellen van de volledige installatie. De sensoren, de besturing, de software; alles werd zorgvuldig op elkaar afgestemd. Twee bijzondere uitdagingen daarbij waren de lanceerinrichting en de remmen. Beide zijn uiterst gevoelig en moesten met veel voorzichtigheid in bedrijf genomen worden. Daardoor mochten in deze fase van het testen de stukken baan tussen de lanceringen enkel apart en met gematigde snelheid bereden worden. De treinen reden voorlopig met speciale harde wielen die tijdens het testen zo weinig mogelijk weerstand opwekten.
Geruisloze rondes
Toen kwam de volgende grote uitdaging: Taron reed voor het eerst door de hele baan. Vanaf de eerste lancering raasde hij over het spoor en bij de tweede lancering was er geen pauze. De trein werd nog een keer gekatapulteerd en kreeg op die manier een vliegende start voor het tweede gedeelte. Vervolgens werd ronde voor ronde de snelheid verhoogd, tot bijna aan de maximale snelheid. Tijdens deze testrondes verdween ook het markante zoemen van de trein omdat de harde wielen werden vervangen door zachtere. Taron maakte vanaf dat moment geruisloos zijn rondes.
Vier treinen
Toen alle instellingen klopten, de snelheid tot het maximum was opgevoerd en Taron de hele baan probleemloos aflegde, waren de technici van Phantasialand en leverancier Intamin klaar om met meerdere treinen te gaan testen. Liefst vier treinen kwamen in bedrijf. Twee treinen rijden gelijktijdig over de baan, terwijl de twee andere treinen zich in het in- en uitstapgebied van het station bevinden. Taron komt steeds dichter bij de grote opening voor het publiek….
► Taron startte met stokjes op een platte plaat
Klassieke junior coaster
Phantasialand wilde naast lanceerachtbaan Taron ook een rollercoaster voor jongere gasten bouwen. “Dat was altijd al onze hartenwens, maar tot nu toe kon echter geen enkele conventionele, klassieke junior coaster ons overtuigen”, vertelt Sebastian Jonas, projectontwikkelaar bij Phantasialand. “En er was geen geschikte plek in het park waar wij onze wens konden realiseren. In het nieuwe themagebied Klugheim hebben we nu de ideale locatie gevonden; de perfecte plek voor boomerang-achtbaan Raik. Met Raik slaan we de brug tussen een volwaardige familieachtbaan en een klassieke junior coaster.”
Midden in Taron
De opbouw op de krappe bouwplaats vergde veel vaardigheid en geduld, want Raik staat niet naast Taron, maar er midden in. De lifthill en het eindstuk van het spoor van Raik steken ver uit, tot in het gebied van wildwaterbaan River Quest. “We moesten door een gebouw heen, langs een huis bouwen en door een geul”, zegt Peter Barth, die met zijn firma Bergen, Schleppen und Heben op vele jaren ervaring in het bouwen van achtbanen kan bogen. “Daarbij kwam ook nog de houten overbrugging. Hout en ijzer gaan niet altijd samen. Een kleine aanraking van het staal en het houtwerk is kapot. Om eerlijk te zijn: ik heb nog nooit onder zulke omstandigheden gewerkt. Hier telde werkelijk elke millimeter.”
Voor- en achterwaarts
Maar Raik staat en straks worden alle – ook jonge – berijders vanaf het station achterwaarts in de trein naar boven getrokken. “Zo kan men niet zien waar de liftheuvel eindigt en de rit begint dus echt spannend”, glimlacht Sebastian Jonas. Met een fly-through-effect door het station verrast Raik vervolgens ook de bezoekers die staan te wachten op de volgende rit. “Raik wordt sneller dan je denkt. De trein rijdt met een hellingshoek van bijna negentig graden door een boog om vervolgens met hoge snelheid de rotspartijen te passeren. Dan komt de rit schijnbaar ten einde op de liftheuvel aan de overzijde. Daar blijft de trein echter niet staan: Raik begint direct aan de terugreis en de gasten beleven de bijzondere elementen van deze baan nogmaals. Echter dan vanuit een heel ander perspectief: achteruit!”
Onbelemmerd uitzicht
Sebastian Jonas wijst nog op twee speciale features van Raik: “Bij de vormgeving van de voorste wagon hebben we samen met fabrikant Vekoma goed nagedacht over de familievriendelijkheid. We besloten de trein aan de voorkant niet te hoog te maken, zodat ook de kleinste coasterfans een onbelemmerd uitzicht hebben. En de boosterwielen in de tweede liftheuvel zijn voorbereid op het winterseizoen; ze werken ook prima bij temperaturen onder nul. Want, zoals het hoort bij achtbanen van formaat zullen zowel Raik als Taron ook in de winter operationeel zijn.”
2016 © Tekstbewerking: Parkplanet – Foto’s: Phantasialand