In ruim 35 jaar tijd ontwikkelde Djurs Sommerland zich tot één van de grootste en bekendste attractieparken van Denemarken. Terwijl zomerseizoenen door het Deense klimaat beduidend korter duren dan die in Nederland, trekt het pretpark in het oosten van Jutland inmiddels toch jaarlijks meer dan achthonderdduizend bezoekers. Djurs Sommerland wil echter meer en daarom ontwikkelde het park samen met de firma Leisure Expert Group – tot voor kort bekend als Jora Entertainment – uit Amsterdam een masterplan voor de periode tot 2030. Het veelomvattende plan zal in fases worden uitgevoerd.
Nieuwe verblijfsaccommodaties
“We werk nu vier jaar met de Leisure Expert Group samen”, vertelt parkdirecteur Henrik B. Nielsen. “Leisure Expert Group is niet alleen nauw betrokken bij ons masterplan – zowel bij de planning als bij het design – maar het bedrijf ontwerpt ook de nieuwe verblijfsaccommodaties die naast ons attractiepark zullen verrijzen. De samenwerking tussen de Leisure Expert Group en Djurs Sommerland is tot nu toe erg succesvol gebleken.”
HekseSkolen en Græskar Suppe Fabrik
De betrokkenheid van de Leisure Expert Group startte in 2013 met het ontwerpen en de installatie van het interactieve spookhuis HekseSkolen. Tijdens de Halloweenweken werden bezoekers van Djurs Sommerland meegenomen op een spannende reis door een behekste oude school. Twee jaar later bedachten de creatievelingen uit Amsterdam de Græskar Suppe Fabrik, de Pompoen Soep Fabriek. In 2015 werd de Leisure Expert Group ook ingeschakeld voor het 15-jarenplan.
Bondegårdsland en Søulken
De Leisure Expert Group werd door de Denen niet alleen om advies gevraagd, ze ontwierpen ook daadwerkelijk attracties en themagebieden. Zoals Boerderijland – Bondegårdsland in het Deens – en de piratenpolyp Søulken. “Ons nieuwe Chinese themagebied komt ook uit hun tekenpen”, vertelt Henrik B. Nielsen. “Het zal over een periode van drie jaar ontwikkeld worden.”
Negende themagebied: China
Djurs Sommerland bestaat uit acht themagebieden, naast Boerderijland heeft het park onder meer ook een Piratenland, een Vikingenland, een Waterland en zones gethematiseerd rond Mexico, Afrika en het Wilde Westen. China is het nieuwste, negende themaland. Blikvanger in het Aziatische gebied pal naast de hoofdingang is DrageKongen, een 825 meter lange en dertig meter hoge hangende achtbaan. “Het verhaal achter de rollercoaster is dat de Drakenkoning – DrageKongen in het Deens – ontwaakt is uit zijn duizendjarige slaap en nu dappere bezoekers in zijn ijzeren greep houdt”, vertelt directeur Nielsen over de langste en hoogste inversieloze ‘family suspended coaster’ van Europa. “De attractie is ook behoorlijk uniek door een eerste lancering uit het stationsgebouw een grote grot in, richting lift die de bezoekers naar grote hoogte vervoert.”
Familievriendelijke spanning
“De strategie van Djurs Sommerland is al dertig jaar het creëren van familievriendelijke plezier en spanning. Het familiesegment is altijd het meest belangrijk geweest voor ons attractiepark. Met DrageKongen denken we meer nationale en ook internationale bezoekers te trekken.” De hangende achtbaan wordt de vierde rollercoaster voor Djurs Sommerland. Het Deense park heeft al de achtbanen Piraten, Juvelen en Thors Hammer en de watercoaster Katteøen. “DrageKongen vult onze collectie rollercoasters prefect aan en is in onze thuismarkt een absolute noviteit. In totaal hebben onze achtbanen straks ruim 3,7 kilometer spoor”, glimlacht Henrik B. Nielsen.
15-2-2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Djurs Sommerlan