Het is de grootste investering in een enkele attractie ooit door Europa-Park gedaan. Jarenlang zat de spectaculaire vliegsimulator Voletarium in de planning. Eigenaarsfamilie Mack zag Soarin’ in de Disney-parken in de Verenigde Staten en wist: dit willen wij ook in ons park. En na een opvallend korte bouwtijd van negen maanden constateren velen dat het Duitse pretpark de grondlegger van de attractie voorbijgestreefd is in thematisering en zelfs in technische uitvoering.
Vliegend over de bollenvelden
Het project kent ook Nederlandse en Belgische inbreng. Meest opvallend voor bezoekers is het stukje Nederland dat te zien is in de 4,5 minuten durende film van Voletarium. Gasten vliegen in een soort hangglider over vijftien bekende landschappen en hoogtepunten in elf verschillende Europese landen. In Nederland scheren de bezoekers rakelings over kleurrijke tulpenvelden. De opnames zijn gemaakt in Flevoland en waren meteen de allereerste beelden die voor de Voletarium-film werden vastgelegd. De vlucht gaat ook kort over Venetië, rond de Zwitserse berg Matterhorn, over klif Preikestolen in de Noorse fjorden, langs het Duitse sprookjeskasteel Neuschwanstein, over nationaal park Kornati in Kroatië, paleis Schönbrunn in Wenen en het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg. Het vliegtochtje eindigt in Europa-Park, waar juist een vuurwerk wordt afgestoken.
Zwaaiende Ed
Producent Mack Media – ook van de Mack-familie – stopte nog een frivool knipoogje in de film: parkkarakter Ed Euromaus staat zwaaiend naar de passagiers op golfbaan Breisgau van Europa-Park. In de Disney-tegenhanger Soarin’ Over California doet Mickey Mouse hetzelfde. De bezoekers kunnen dit grapje bekijken in een van de twee koepelvormige theaters die Voletarium telt. Die zijn samen met de uitbundig gedecoreerde ruimtes waarin de gasten tot zeventig minuten kunnen wachten gehuisvest in een gebouw van 40 meter breed en 62 meter lang. Het is het grootste showgebouw in Europa-Park.
Belgisch staal
In het gigantische gebouw grenzend aan de Deutsche Allee, het Duits gethematiseerde entreegebied van Europa-Park, is een grote hoeveelheid staal uit België verwerkt. “Voor het pand van Voletarium moesten we de monorail omleggen”, vertelt hoofdontwerper Chris Lange. “Het gebouw is – in tegenstelling tot de meeste andere showgebouwen – aan alle kanten afgewerkt met fraaie gevels. De inwoners van Rust hadden daar nog inspraak in. Aan de overkant van de straat ligt een hotel; we wilden dat de gasten daar ’s morgens hun gordijnen opdoen en dan iets moois zien. En aan de achterkant ligt ons slot Balthasar; ook van daaruit wilden we een geslaagd aanzicht van Voletarium.
Klassieke wandtapijten
Ontwerper Lange kwam met het idee de verhaallijn op te hangen aan de tegenhangers van de fameuze gebroeders Wright, die in 1903 het allereerste vliegtuigje de lucht in brachten. Hij bedacht de excentrieke broers Egbert en Kasper Eulenstein, die nog voor Orville en Wilbur Wright hun eigen vliegmachine bouwden. Een standbeeld van de broers staat in een van de wachtzalen, die ook rijkelijk aangekleed zijn met enorme klassieke wandtapijten. Die zijn ontworpen door de Nederlandse Jeffrey Steenbergen. De grafisch ontwerper was ook verantwoordelijk voor diverse borden in en rond Voletarium en voor de 4,5 meter hoge entreeboog van de attractie (foto).
Amsterdam en Groningen
Voor de architectuur van het theatergebouw van Voletarium liet het designteam van Europa-Park zich inspireren door diverse bekende historische panden, zoals het Rijksmuseum in Amsterdam, het Centraal Station van Groningen en de stadhuizen van Bremen en Manchester. De aanpalende gebouwen op de binnenplaats komen van de hand van het ontwerpteam waar de Nederlandse imagineer Pascal Schouten deel van uitmaakt. De ontwerpers mixten diverse stijlen, wat uitmondt in een fantasierijk geheel van karakteristieke huisjes op een binnenplein aansluitend op de indrukwekkende bijna twintig meter hoge gevelwand van de Voletarium-attractie.
Filmen boven Europees Parlement
De bouw van Voletarium kende talloze uitdagingen. Eén van de grootste was wel om toestemming te krijgen voor de diverse filmopnames die werden gemaakt met een helikopter en drones. “Het is heden ten dage haast onmogelijk om laag genoeg over een stad of gebouw te scheren zodat je geschikte filmbeelden krijgt”, vertelt Chris Lange. “Een akkoord krijgen voor de Eiffeltoren lukte niet, voor Venetië was het niet gemakkelijk en voor het Europarlement in Straatsburg was dat ook bijna onmogelijk. Maar omdat Europa-Park zo’n grote werkgever is in de regio en omdat de contacten met diverse lokale politici zo goed zijn, lukte het toch om het fiat te krijgen voor filmopnamen in Straatsburg. Iets wat nog niemand anders eerder lukte, daar zijn we heel trots op!”
Rijksmuseum inspireert Voletarium
15 juni 2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Europa-Park