Honderd miljoen euro mag Walibi Belgium besteden aan een meerjarig uitbreidingsprogramma. En daar is inmiddels twaalf miljoen van uitgegeven. Moedermaatschappij Compagnie des Alpes heeft ervoor gekozen het Walibi-park bij Brussel te verdelen in diverse themagebieden die bezoekers door middel van het landschap, de attracties, restaurants en shops helemaal onderdompelen in een andere wereld. De eerste nieuwe themazone is Exotic World. In dit gebied werd het thema van bestaande attracties versterkt en werden nieuwe geïntroduceerd.
Tropisch eiland
Exotic World is gebaseerd op de sfeer van een tropisch eiland. “Maar dan wel met de typische Walibi-kleuren en -knipogen”, vertelt Jan Maarten de Raad, baas van Jora Vision. Het Nederlandse bedrijf kreeg de opdracht het nieuwe exotische themagebied tot leven te wekken. “Een behoorlijk complexe uitdaging, maar het is gelukt en we zijn trots op het resultaat.” De her-thematisering van het gebied was zo complex omdat bij renoveren meer komt kijken dan bij nieuwbouw. “Er staan al diverse gebouwen; die kun je niet zomaar afbreken, daar moet je mee aan de slag. Soms zijn er zelfs geen bouwtekeningen meer, ook dat maakt het moeilijker.”
TU Eindhoven
Jan Maarten de Raad vindt Exotic World een fantastische zone geworden. “‘Immersive’ noemen we dat in de attractieparkenwereld, zeg maar ‘meeslepend’, bezoekers gaan helemaal op in de wereld en het thema dat we hebben gecreëerd. Exotic World barst van de details en er is heel veel vakmanschap in gestoken.” Dat vakmanschap is onder meer te zien in het station van achtbaan Tiki-Waka. “Dat station bestaat uit allerlei houten oppervlakken”, vertelt de directeur van Jora Vision. “Als materiaal werd hout van de Robinia-acacia gebruikt, een grijsbruine, ruw gegroefde houtsoort. Het moest lijken of het hout met touw bij elkaar werd gehouden. Dat was een uitdaging, want hoe construeer iets dat er bouwvallig uitziet, maar het niet is?” Om daar een antwoord op te krijgen werd de Technische Universiteit Eindhoven ingeschakeld. Daar werden allerlei tests met materialen en houtsoorten uitgevoerd.
Complete boomstammen
Om het station van Tiki-Waka volledig uit hout te kunnen optrekken, moesten de nodige hoogstandjes worden geleverd. Jan Maarten: “We gebruikten voor de bouw complete boomstammen die diep uit de bossen werden gehaald. Ze werden geveld en op diepladers naar Waver getransporteerd. Grote kranen waren nodig om de bomen op hun plek te krijgen en te verwerken in het achtbaanstation.”
Cultuur bewaken
Tiki-Waka, een familieachtbaan met vierpersoons karretjes die een topsnelheid van 55 kilometer per uur bereiken, is de meest in het oog springende nieuwe attractie van Exotic World. De baan werd gedecoreerd rond een tropisch racethema dat door Compagnie des Alpes zelf werd aangeleverd. “Maar weinig attractieparken hebben een volledig geoutilleerde ontwerpafdeling waar alle disciplines vertegenwoordigd zijn, maar ze hebben bijna allemaal wel een klein ontwerpteam en een hoofd Creatief”, legt Jan Maarten de Raad uit. “Die zorgen ervoor dat de cultuur van het park bewaakt wordt. Wij werken vervolgens binnen het thema dat is bedacht de concepten uit en zorgen dat alles past in de context van het hele gebied.”
Exotisch thema
Ook bestaande attracties in het vernieuwde themagebied in Walibi Belgium werden aangepakt. De gevel van darkride Challenge of Tutankhamon kreeg een nieuw uiterlijk dat past bij het exotische thema van de zone en ook het theater kreeg een make-over en gaat nu als Tiki-Theater door het leven. Jora Vision werkte al eerder voor Walibi Belgium – het bedrijf uit het Zuid-Hollandse Rijnsburg verzorgde onder meer de aankleding van indoor coaster Psyké Underground en splash coaster Pulsar – en is ook weer betrokken bij de komende vernieuwingen in het Belgische pretpark.
88 miljoen euro
Voor de komende jaren heeft moedermaatschappij Compagnie des Alpes nog 88 miljoen euro op de plank liggen voor Walibi Belgium. Dat wordt onder meer besteed aan een interactieve waterattractie in 2020 en een enorme achtbaan in 2021. Volgend jaar opent het attractiepark bij Brussel een interactieve darkride met als werktitel Popcorn Revenge. Het bijzondere van de attractie is dat de voertuigen steeds een ander traject door de scènes van de darkride volgen. Jora Vision is ook bij deze attractie betrokken en werkt daarbij samen met het Belgische bedrijf Alterface dat zich gespecialiseerd heeft in interactieve media.
Prettige samenwerking
Alterface en Jora Vision ontwikkelden samen ook al de darkride Bazyliszek voor het Poolse pretpark Legendia. Alterface was verantwoordelijk voor alle interactieve technologie in de overdekte familieattractie, zoals videomapping, licht, geluid, bewegingen en de apparatuur waarmee gasten onderweg op allerlei doelen kunnen schieten. Jora Vision ontwierp en bouwde alle decors. Zo zal het ook gaan bij Popcorn Revenge voor Walibi Belgium. “Het is een prettige samenwerking”, oordeelt Jan Maarten de Raad. “Ieder heeft zijn eigen expertise en je weet wat je van elkaar wilt en wat je mag verwachten. Beide bedrijven hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. Popcorn Revenge – een heel interessante darkride, met telkens weer een andere ritbeleving – zal daar weer een bewijs van zijn!”
2018 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Jora Vision