“Als iemand zegt: ‘Ik heb een bloemenstalletje in New York, kom je me helpen?’ dan zou ik dat gerust doen.” Gino Emnes wist anderhalf jaar geleden al dat hij vaak wilde reizen en veel van de wereld zien. De Amsterdammer had net een succesvol jaar achter de rug in Hamburg, waar hij de volwassen Simba speelde in de musical The Lion King van Joop van den Ende. Het lag voor de hand dat hij ook in Scheveningen de leeuwenkroonprins gestalte zou geven. Maar het liep anders.
“Ik was wel geïnteresseerd in Scheveningen, ja. Lekker weer een tijdje in Amsterdam wonen. Maar zij zochten een nieuw, fris persoon. En ik heb niet aangedrongen. Ik ben geen type dat altijd voor de hoofdrol gaat. Ik doe wat ik leuk vind. En ik wilde eigenlijk ook wel weer graag gaan reizen.” Dus liet hij zijn spullen overbrengen van Hamburg naar Wenen. In het theater van Amstetten, een uurtje van de Oostenrijkse hoofdstad, speelde hij drie maanden de rol van Black in The Wild Party. “De twee uur Duitse les per dag die ik in Hamburg had gekregen, kwamen goed van pas, want ook deze rol was helemaal in het Duits. En in Amstetten was geen internationale cast waarmee ik Engels kon spreken. Trouwens ook geen phonetic teacher zoals in Hamburg. Maar het ging prima, ik heb de verwachtingen waar kunnen maken en een heel leuke tijd gehad.”
Koningszoon
Van Wenen verhuisde Gino terug naar Hamburg, om daar voor de tweede keer koningszoon te zijn. “De Duitse Simba stapte over naar Aïda en Van den Ende had moeite een opvolger voor hem te vinden. Ik had daar nog zoveel vrienden, dat ik het verzoek om voor vijf maanden nog eens Simba te zijn met plezier heb ingewilligd.”
{googleads right}Megaproductie
In juni begon Gino Emnes aan een nieuw avontuur. Daarvoor reisde hij weer naar het buitenland: Parijs ditmaal. Weer speelt hij Simba, maar nu in The Legend of the Lion King in Disneyland Parijs. “Ik probeer altijd uit te kijken naar audities buiten Nederland. Fijner bestaat niet: auditeren in het buitenland. Niemand kent je daar, je moet gewoon álles geven. Ik heb veel internationale vrienden en die tippen me vaak. Ze wezen me op de audities in Disneyland. Ik heb nooit echt iets gehad met Frankrijk, maar ik dacht: waarom ook niet? En Parijs…? Ha, het kan slechter! Ik ben de enige buitenlander uit de cast die acht maanden ook echt in Parijs woont. Dat was een voorwaarde. We doen vijf shows per dag en ik wissel de rol af met Roger Wright, die Simba heeft gespeeld op West End in Londen.”
Deze show heeft alles
The Legend of the Lion King in Disneyland Parijs is een megaproductie die imponeert door de grote getallen. Voor de spelers werden 164 kostuums en 118 verschillende hoofddeksels ontworpen. Voor een zestien meter hoog watergordijn is speciaal onder het podium een opvangbassin gebouwd. In het Videopolis-theater, tevens restaurant, kunnen per show 1256 toeschouwers een plaatsje vinden. De contradictie in het gebouw doet vervreemdend aan: het hightech-interieur gaat plotseling over in een oerwouddecor, met rotsen en vliegende flamingo’s. “In het begin was ik wat sceptisch over deze productie”, bekent Emnes. “Een voorstelling in het restaurant van een attractiepark, wat kan dat nou zijn? Maar deze show heeft alles: een prachtig decor, mooie muziek, goede arrangementen en doordachte kostuums. Het is snel amusement van hoge kwaliteit.”
Kaskraker
Het verhaal van The Legend of the Lion King is, net als de veelgeprezen musical, gebaseerd op Disney’s bioscoopfilm uit 1994. De animatiefilm was eigenlijk bedoeld als een intermezzo tussen twee grote producties in, maar werd onverwacht, mede dankzij de legendarische songs van Elton John, een regelrechte kaskraker. Wereldwijd aanschouwden 175 miljoen mensen het hartverwarmende verhaal over The Circle of Life in de jungle; de opvolging van de leeuwenkoning door zijn zoon. Op dit moment zijn er negen verschillende musicalproducties van The Lion King, naast Scheveningen en Hamburg ook in onder meer New York, Londen en Sydney.
Onvergelijkbaar
Vooral de tijdsduur maakt dat de musicalversie en de show in Disneyland onvergelijkbaar zijn, vindt Emnes. “Beide shows zijn natuurlijk op de tekenfilm gebaseerd, maar de show in Disneyland duurt nog geen half uur en de musicaluitvoering tweeënhalf uur. Hier is het meer revueachtig”, zegt Gino, terwijl hij wijst naar het podium in Videopolis. “We gaan twintig minuten full speed. Bij de musical moest ik zingen en deed ik movements. Hier moet ik écht dansen. Ik dacht: dat doe ik wel even. Maar daar ben ik goed van teruggekomen.”
Tussenstop
Reizen blijft de kern waar het leven van Gino Emnes om draait. Parijs is een tussenstop. Na dit avontuur zal hij weer zijn koffers pakken, weet hij nu al. “Ik wil nog heel veel. De Disneyland-organisatie biedt ook volop mogelijkheden. In Disney’s Animal Kingdom in Florida hebben ze ook een Lion King-show. Lekker zingen en van het mooie weer genieten! En Disney heeft in Amerika eigen cruiseschepen. So, who knows?!”
© 2004 / 2009 TEKST: ADRI VAN ESCH / PARKPLANET – FOTO: DISNEY