Ondanks dat hun eigen land vier grote, nieuwe themaparken kent, kiezen de Spanjaarden massaal voor Disneyland als hun vakantiebestemming.
Alleen Port Aventura in Salou trekt meer landgenoten dan het collega-park in Parijs.
Leverancier
Na Frankrijk en Groot-Brittannië is Spanje de grootste ‘leverancier’ van bezoekers aan het Disneyland Resort. Afgelopen jaar bezochten 1,6 miljoen Spanjaarden de Franse thuisbasis van Mickey, elf procent van het totale bezoekersaantal. Het park is daarmee favoriet boven drie andere grote themaparken in Spanje zelf, die toch ook allemaal in toeristisch zeer aantrekkelijke gebieden liggen. Terra Mítica in Benidorm, Parque Warner bij Madrid en Isla Magica in Sevilla moesten in Disneyland hun meerdere erkennen. Terra Mítica ontving 1,5 miljoen bezoekers, Parque Warner een miljoen en Isla Magica 900.000. Alleen Port Aventura wist met 3,7 miljoen bezoekers, van wie 65 procent afkomstig uit Spanje zelf, Disney ruim voor te blijven.
{googleads right}Partners
Disneyland Parijs wist zijn sterke positie op de Spaanse markt onder meer op te bouwen door lucratieve samenwerkingsverbanden met partners als het nationale warenhuis El Corte Ingles en luchtvaartmaatschappij Iberojet. Volgens Javier Martinez, vice-president Zuid-Europa van Disneyland Resort, is Spanje uitgegroeid tot een van de drijvende krachten achter de Disney-parken. Ook Nederland is een belangrijke markt voor Disneyland: het afgelopen jaar bezochten één miljoen landgenoten de themaparken in Marne-la-Vallée
© 2008 TEKST EN FOTO: PARKPLANET