App van de Efteling – Foto: © Adri van Esch

Append door het pretpark

Steeds vaker lopen bezoekers kijkend op hun smartphone door een attractiepark. Met creatieve en innovatieve apps spelen de parken op de digitaliseringstrend in.

In restaurants is het al een bekend en bekritiseerd fenomeen: gasten die aan tafel meer naar het schermpje van hun smartphone zitten te staren dan naar het lekkers op hun bord. In attractieparken rukt het verschijnsel ook op: bezoekers die meer oog hebben voor hun handy dan voor de achtbaan. De ‘head down-beweging’ noemt Michael Mack de steeds groter wordende groep mensen die met het hoofd gebogen al append door Europa-Park loopt. “We moeten ervoor zorgen dat we inspelen op deze trend”, stelt de directeur-eigenaar van het Duitse pretpark. “We mogen niet toekijken, maar moeten in actie komen.”

Eén van de motoren

Michael Mack is duidelijk: “Wie tot de wereldtop wil horen, kan niet om digitalisering heen”. De parkdirecteur voegde de daad bij het woord en zette Mack Media op, een bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van virtual reality-films en – belevenissen, driedimensionale animatiefilms, apps en computerspelletjes. Mack is ervan overtuigd dat de analoge ervaringen in een attractiepark gedigitaliseerd moeten worden voor belevenissen op mobieltjes en computers. “Natuurlijk willen gasten in de zweefmolen of achtbaan; er zal altijd behoefte blijven aan een adrenalinekick. Maar als je groeien wil, is digitalisering één van de motoren.”

Mod Squad P.D.

Na de mogelijkheid om met virtual reality-brillen op ritjes te maken in achtbanen van Europa-Park en de recent verschenen eigen filmproductie Happy Family staat er in het Duitse park alweer een nieuw project in de startblokken: Mod Squad P.D., over vier jongeren die via een computerspel voor een futuristische politie-eenheid worden gerekruteerd. Mod Squad P.D. zal beschikbaar zijn voor attractieparken, er komt speelgoed van en spelletjes voor de smartphone. En bij succes van het nieuwe merk sluit Michael Mack niet uit dat Mod Squad P.D. ook verschijnt op het witte filmdoek of op televisie.

Op pad met de plattegrond en de app van de Efteling - Foto: ©  Parkplanet

Plekje reserveren

Groei is mogelijk door alert in te spelen op de digitale trend, daarvan zijn ook andere parken overtuigd. De Efteling introduceerde eind 2013 een app die bezoekers helpt het dagje uit te plannen, met een interactieve plattegrond, wachttijden en tips. Vier jaar later gaat het Brabantse pretpark weer een stapje verder: via de smartphone is – voorlopig als test – een plekje te reserveren in de Python. Lang wachten in de rij behoort dan tot het verleden; via de smartphone of een zuil bij de attractie kan dan een tijdstip worden gekozen voor een ritje in de loopingachtbaan.

Interactieve speurtocht

De Efteling heeft ook apps voor enkele van de eigen media: er zijn mobiele applicaties van de populaire verhalenreeks Sprookjesboom en voor Efteling Kids Radio. Het laatste project uit Kaatsheuvel is een interactieve speurtocht met Klaas Vaak door vakantiepark Bosrijk. Kinderen kunnen de zandkabouter helpen zoeken naar het verdwenen slaapzand. Bij de ontwikkeling heeft de Efteling zich laten inspireren door Pokémon Go; ook in de app van het pretpark worden animaties verweven met live camerabeelden. De app ‘Help Klaas Vaak zand zoeken’ is alleen overdag te gebruiken, om te voorkomen dat spelers in de late avonduren nog door het vakantiepark zwerven.

Interactieve baobab in Serengeti-Park

Digitale innovatie

Nog verder met het digitaliseren van de bezoekerservaring gaat het Duitse Serengeti-Park. Samen met de Nederlandse ontwerpfirma Jora Vision ontwikkelde het safari- en attractiepark ten noorden van Hannover een app waarmee bezoekers interactie met de dieren kunnen aangaan. “Ik was op zoek naar een goede manier om digitale innovatie te combineren met onze safari”, vertelt parkeigenaar Fabrizio Sepe. “Een mogelijkheid om met de dieren in contact te komen en een kleine bijdrage te leveren aan hun welzijn, zowel in het park als thuis vanuit de luie stoel via de webcam.” Via de app ‘Serengeti Interactives’ kunnen gasten op afstand geluiden in werking zetten, borstels activeren waarmee de dieren zich kunnen scrubben, zoutblokken om aan te likken tevoorschijn laten komen en – tegen betaling – de dieren van water en voedsel voorzien.

Gethematiseerde decoratie

De functionaliteiten zijn verstopt in gethematiseerde decoratie: op de Afrikaanse savanne in een dertien meter hoge baobab-boom, in het Noord-Amerikaanse gebied in totempalen. Jora Vision was verantwoordelijk voor de complete realisatie van het project. “We spraken uitgebreid met de dierenverzorgers; zij konden vertellen wat wel en niet werkt en wat dieren fijn vinden”, legt Robin van der Want van het Zuid-Hollandse bedrijf uit. “Daarna kozen wij de locaties in het safaripark en bepaalden we welke ontwerpen goed in de omgeving zouden passen. Vervolgens maakten we in Rijnsburg de totempalen en de boom, we zorgden voor de techniek, de elektronica en de software.”

Essentieel

Eigenaar Sepe van Serengeti-Park Hodenhagen verwacht dat er in de nabije toekomst meer interactieve elementen in het park komen. “Zelfs als ons safaripark gesloten is, kunnen bezoekers een kijkje nemen en de dieren activeren.” Robin van der Want gelooft dat dit nog maar het begin is van een nieuwe trend. “We zijn ervan overtuigd dat interactiviteit essentieel wordt bij het betrekken van de bezoekers bij de totale parkbeleving.”

3 september 2017 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Adri van Esch, Jora Vision/Serengeti-Park Hodenhagen

Meest bezochte parkprofielen