Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Scoren met musicals

Efteling Theater

Hoe top je de musical der musicals? Roel Vente en Jeroen Zwartjes nemen de uitdaging aan; na The Sound of Music moet er in de Efteling wéér een kwalitatief hoogstaande voorstelling komen.

Trots wijst Jeroen Zwartjes naar een ingelijste foto van de cast van The Sound of Music, prominent aan de wand van zijn kantoor. De klassieker is de meest succesvolle musical in Theater de Efteling tot nu toe. Geen wonder dat de foto van de familie Von Trapp een ereplaatsje heeft gekregen. Naast Jeroen Zwartjes, manager Live Entertainment en Theaterproducties van het Kaatsheuvelse attractiepark, zit Roel Vente. Deze V van medeproducent V&V Entertainment heeft meestal de andere V – creatief directeur Albert Verlinde – aan zijn zijde.

De combinatie Zwartjes en Vente is in dat opzicht misschien een wonderlijke, maar geen ongebruikelijke. Voor de gelegenheid drinken de heren een kopje koffie met ons, om te verhalen over het aanhoudende succes van The Sound of Music, de gang naar Antwerpen en wat de toekomst nog meer brengt.

Roel Vente en Jeroen Zwartjes

Hooggespannen verwachtingen

Van The Sound of Music hebben beide theaterprofessionals de mond vol. “De verwachtingen waren bijzonder hooggespannen”, vertelt Jeroen Zwartjes. “Bij ons, bij het publiek en bij vakgenoten. Het is niet voor niets de titel der titels. Gelukkig zat het team dat we hebben weten te creëren zo goed in elkaar dat meteen duidelijk was dat we de verwachtingen waar konden maken”. De lat werd van meet af aan hoog gelegd. Roel Vente: “We wilden het allerbeste resultaat mogelijk op die locatie behalen. De samenwerking tussen Efteling Theaterproducties en V&V was inmiddels zo hecht, dat moest wel goed gaan. Daar hadden we alle vertrouwen in. Maar toch… vallen kan altijd.”

Dat gebeurde niet: pers en publiek omarmden de voorstelling. Niet in de laatste plaats om hoofdrolspeelster Wieneke Remmers. “Tja, Wieneke staat op één”, knikt Vente. “Ze heeft zich opgewerkt tot de nieuwe generatie musicalsterren. Achter haar ontwikkeling hebben we een duidelijk plan zitten, net zoals bij William Spaaij en Kim Lian van der Meij.” En hoewel Maria – in Ventes woorden – ‘háár rol’ is, gaat Wieneke niet mee naar Vlaanderen. Want daar verhuist The Sound of Music vanaf augustus voor twee maanden naartoe: naar de Stadsschouwburg van Antwerpen. “Op televisiezender VTM zijn we op zoek naar een nieuwe Maria. Wieneke begrijpt heel goed dat er in Antwerpen een Vlaamse ster moet komen.” En een verlenging van The Sound of Music in Kaatsheuvel? De twee heren kijken elkaar mysterieus lachend aan. En duidelijk antwoord komt er niet. Het blijft bij: “Het is niet ondenkbaar”.

Op zoek naar een opvolger

Een voorstelling die waardering en bijval oogst, zoals The Sound of Music, plaveit de weg naar nieuwe voorstellingen. Jeroen Zwartjes: “Dit is een eerlijke voorstelling die nog evenveel energie uitstraalt als aan het begin. Het slotapplaus is na negen maanden nog steeds net zo enthousiast als bij de première. Met een productie als deze grijp je de kans om weer andere titels te krijgen. V&V kennen ze inmiddels wel in New York, maar Efteling Theaterproducties kan daar nog wel wat exposure gebruiken. Het succes van The Sound of Music draagt daaraan bij.”

Inmiddels zijn zowel Vente als Zwartjes los van elkaar op zoek naar de opvolger van de musical der musicals. Geen gemakkelijke opgave, maar ook geen onmogelijke. Vente: “Ik kom uit de marketinghoek. Daar weten we dat slechts één op de tien nieuwe producten in de winkel het redt. En één op de honderd blijft ook op lange termijn een succes. Dat geldt ook voor musicals. Je kunt zoeken onder de standards – zoals Annie of The Sound of Music, dat hebben we inmiddels gedaan – of kijken bij de revivals. South Pacific en Gipsy horen tot die laatste groep. Je kunt je ook afvragen of er nog een titel onder het stof ligt die het waard is opgepoetst te worden tot diamant. En vergeet ons nationale musicalerfgoed niet: het werk van Jos Brink en Annie M.G. Schmidt. We zullen goed moeten zoeken in het grote aanbod aan musicals naar een opvolger, maar we zijn er van overtuigd dat we daarin slagen!”

The show is the hero

Roel Vente en Jeroen Zwartjes herkennen veel van hun eigenschappen in elkaar. De humor, de luchtige toon die ze kunnen aanslaan – “dat lost veel op als je eens een keer niet dezelfde visie hebt” – maar ook het constante streven naar de hoogste kwaliteit. Vente: “The show is the hero, het gaat bij ons beide altijd om de voorstelling. We staan in dienst van het publiek, dat moet een geweldige tijd hebben gehad. Als de bezoekers tevreden zijn, komen ze terug. Dan is de cirkel rond.” 

Ideeën en storylines

De ambitie om producties op hoog niveau tot stand te brengen hebben Vente en Zwartjes ook bij hun afzonderlijke activiteiten. Jeroen Zwartjes buigt zich op dit moment al over het entertainment van de komende winterse versie van de Efteling en hij zet strategische lijnen uit voor Raveleijn, een nieuw openluchttheater in middeleeuwse stijl met 750 zitplaatsen.

“Dat is een groot project dat in 2010 open gaat en waar we nu content – ideeën en storylines voor zowel live producties als televisie – voor aan het ontwikkelen zijn.” Roel Vente bereidt met zijn vaste zakenpartner Albert Verlinde de producties voor het seizoen 2009/2010 voor: Hairspray, Ja Zuster Nee Zuster, Dorus en twee toneelstukken. “En voor de lange termijn bekijken we of we ons verder internationaal kunnen manifesteren”, verklapt Vente. Om te beginnen net over de grens: met de Vlaamse versie van het verhaal over de familie Von Trapp.

 

2009 © Tekst en foto's: Adri van Esch