Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Variabele prijzen vinden eindelijk navolging

In de oldtimerbaan van Attractiepark Slagharen

Een variabel prijssysteem dat het voor parken mogelijk maakt vooraf in te schatten hoe druk het wordt; het wordt al drie jaar gebruikt door Attractiepark Slagharen. Het dynamisch prijsbeleid krijgt nu ook voet aan de grond in Duitsland en de Verenigde Staten: Heide-Park en Legoland Florida voeren een dergelijk systeem in.

Bij airlines en hotels is een dynamisch prijsbeleid al jarenlang gebruikelijk: hoe drukker het is, hoe duurder een ticket. En wanneer vroeg geboekt wordt, is de prijs goedkoper. In de attractieparkenwereld wilde dit systeem maar niet succesvol worden. Attractiepark Slagharen voerde het in 2010 in en is er tevreden over. “Het dynamische prijssysteem pakt positief uit”, vertelt directeur Angelique Klar. “We komen nooit meer negatief in het nieuws over de entreeprijs. Ik denk dat meer parken dit moeten doen. In de vlieg- en hotelindustrie zijn vloeibare tarieven heel normaal, maar de attractieparken blijven achter. Ik had meer navolging verwacht.”

Legoland Florida - Foto: Chip Litherland Photography

Pick-A-Date

Die navolging gaat nu toch komen: enkele parken uit de pretparkengroep Merlin Entertainments voeren variabele prijzen in. Heide-Park in het Duitse Soltau biedt gasten online twintig procent korting als ze hun bezoekdatum vooraf vastleggen. Wie een kaartje voor een flexibele datum wil, betaalt ook op internet de volle entreeprijs. Ook Legoland in Florida voert wisselende prijzen in. Het programma Pick-A-Date and Save biedt gasten liefst vijftien dollar korting als ze hun kaartje minimaal acht dagen van tevoren via internet bestellen. Kopen ze hun ticket twee tot zeven dagen vooraf, dan bedraagt de korting tien dollar per entreebewijs. Op de bezoekdag zelf of één dag ervoor moet de volle mep worden betaald.

Vooraf plannen

Het systeem van Legoland gaat niet zo ver als dat van Slagharen – waar de prijs niet alleen afhankelijk is van het aantal dagen voor aankomst, maar ook van de bezetting op die bewuste dag en de verwachte drukte – maar is toch een primeur voor de Verenigde Staten. Legoland-directeur Adrian Jones is blij met Pick-A-Date and Save. “Bezoekers hoeven nu niet meer kortingsacties in de gaten te houden of te proberen een voucher te bemachtigen. Gewoon vooraf een bezoek aan ons park via internet plannen levert al flink voordeel op.”

> Ga naar het overzicht van alle Legolanden te wereld
> Ga naar de parkplanner van Attractiepark Slagharen

19-2-2013 © Tekst: Adri van Esch - Foto’s: Chip Litherland Photography/Legoland Florida, Attractiepark Slagharen