Efteling overwoog mediapark in Ooit

TiTaTovenaar in de Efteling - Foto: Parkplanet

De Efteling heeft serieus overwogen op het voormalige terrein van het Land van Ooit een Mediapark in te richten. De verkoop van het landgoed ketste echter af, waardoor de plannen in de la belandden.

Ooit Land van Ooit, nu Poort van Heusden - Foto: Ad van KesselIn november 2007 ging het Land van Ooit in Drunen failliet. Het 34 hectare grote bosrijke gebied waarop het theater- en attractiepark gevestigd was werd opgekocht door de gemeente Heusden, waar Drunen een onderdeel van is. De gemeente betaalde er 15,4 miljoen euro voor, een bedrag dat de nieuwe eigenaar dacht terug te verdienen door het landgoed te verkopen.

Overnamesom

Zowel Libéma – eigenaar van onder meer Autotron en Beekse Bergen – als de Efteling had belangstelling voor het strategisch direct aan de A59 gelegen park. Er werden diverse gesprekken gevoerd tussen vertegenwoordigers van de gemeente en de twee Brabantse ondernemingen. Omdat Heusden jaarlijks een miljoen euro kwijt is aan onderhoud van het landgoed en de gemeente geen verlies wilde lijden bij de verkoop, was de overnamesom inmiddels opgelopen tot tussen zeventien en achttien miljoen euro.
Langnek uit De Sprookjesboom - Foto: Parkplanet

Hoogwaardig

De gemeente bestemde de grond van het voormalige Land van Ooit – tegenwoordig Poort van Heusden geheten – voor hoogwaardige recreatief-toeristische doeleinden. Bij de Efteling wist men met deze eis wel raad: het park in Kaatsheuvel bedacht een plan om op het terrein een Mediapark aan te leggen waar de producties van Efteling Media een hoofdrol zouden gaan spelen. Efteling Media produceert sinds 2004 televisieseries en -progamma’s als De Sprookjesboom, TiTaTovenaar, Klaas Vaak en De Schatkamer.

Idolen

Het Efteling Mediapark zou vergelijkbaar zijn met de opzet van het Land van Ooit, met veel kleinschalige en middelgrote theatervoorzieningen waar kinderen hun idolen van televisie in levenden lijve kunnen ontmoeten. In het Land van Ooit verzorgden onder meer Kloontje het Reuzenkind, de Luie Lakei en Jean d’Orange en Dame Grandeur de hoofdrollen, helden die ook op de buis kwamen. Het ‘land waar kinderen de baas waren’ had zelfs enkele seizoenen Ernie en Bert uit Sesamstraat binnen de poorten.

Aanvullend

Het nieuwe Mediapark dat de Efteling in gedachten had zou aanvullend zijn op het bedrijf in Kaatsheuvel en zou voor bezoekers een extra reden kunnen zijn om een bungalow te huren in het vakantiepark Efteling Bosrijk. Het nieuwe, tweede park zou naast theaters en attracties ook ruimte kunnen bieden aan een grotere studio voor de opnamen van het kinderprogramma De Schatkamer, dat onderdeel is van Telekids op RTL. Mogelijkheden genoeg voor het oude Land van Ooit-terrein, maar er kwam een kink in de kabel.

Vraagprijs

De gemeente Heusden besloot Poort van Heusden noch aan Libéma noch aan de Efteling te verkopen. Geen van beide ondernemingen wilde de volle vraagprijs van bijna achttien miljoen euro op tafel leggen. En dat bedrag was wel een harde voorwaarde van de gemeentelijke onderhandelaars. De verkoop ketste om die reden af. Heusden wil nu de bouw van kleine bedrijven en woningen op het landgoed toestaan. Voor het natuurrijke hart van het gebied – met onder meer het historische roze kasteel – wordt nog steeds gezocht naar een koper die er een kleinschalige toeristische attractie wil vestigen of een voorziening op het gebied van zorg.

Waterloo ligt er verloren bij in de Poort van Heusden - Foto: Ad van Kessel

Nieuwe invulling

De nieuwe invulling zal volgens het college van Heusden minder druk op het monumentale bosgebied leggen dan de voorstellen die de Efteling en Libéma tijdens de aanbestedingsprocedure presenteerden. Het is begrijpelijk dat Heusden afzag van de verkoop; de gemeente kon een financieel verlies op het terrein van het voormalige Land van Ooit niet aan de inwoners uitleggen. Toch rijst de vraag of het wel verstandig was om de ontwikkeling van het domein in eigen hand te nemen. Een topattractie binnen de gemeentegrenzen die gebaseerd is op de succesvolle titels van Efteling Media had wellicht zoveel impact gehad op het imago van Drunen dat het geleden verlies indirect en op korte termijn kon worden omgezet in winst.
 
 

2011 © Tekst: Adri van Esch - Foto's Adri van Esch, Ad van Kessel