Gebouwd op fameuze studio’s

Ingang Movie Park Germany

Movie Park Germany is gebouwd op de namen van fameuze studio’s: 20th Century Fox, Paramount, MGM, DreamWorks, Universal, Nickelodeon en Marvel. Het binnenhalen van die wereldberoemde filmhuizen is een kwestie van lobbyen, goede contacten en geld, vertelt general manager Wouter Dekkers.

Toen Warner Bros. Movie World aan het eind van het seizoen 2004 zijn naam verloor omdat de samenwerking met filmmaatschappij Warner Brothers werd beëindigd, raakte het filmpark ook meteen zijn belangrijkste karakters kwijt. Tweety, Bugs Bunny, Daffy Duck, Road Runner, Speedy Gonzales en de Tasmanian Devil bleven alleen nog achter in het Warner-park bij Madrid, het pretpark in Bottrop-Kirchhellen moest het voortaan zonder de Looney Tunes zien te stellen. Een flinke aderlating voor het Duitse filmpark.

Toch werd 2005 vol vertrouwen ingezet, met een nieuwe naam – Movie Park Germany – en nieuwe hoofdrolspelers: SpongeBob Squarepants nam zijn intrek in de 4D-bioscoop, de Looney Tunes-darkride werd gethematiseerd rond de film Ice Age en het kinderland kreeg zelfontworpen striphelden: de Wonderland Crew.

Indrukwekkend filmportfolio

In de afgelopen vijf jaar wist Movie Park de dunne basis die overbleef na de aftocht van Warner Bros. te verbreden tot een heel solide fundament. Inmiddels zijn in het park 20th Century Fox, Paramount Pictures, MGM, DreamWorks, Universal en Nickleodeon vertegenwoordigd. Dit jaar kwam daar nog Marvel Comics bij. Nooit eerder was de filmportfolio van Movie Park Germany zo sterk. Hoe lukt het het Duitse park om al die befaamde studio’s aan zich te binden?

General manager Wouter Dekkers glimlacht trots, maar zegt dan verrassend: “Het is eigenlijk heel simpel. Het draait allemaal om mensen en de juiste contacten”. De Nederlander legt de grootste eer bij Bill Muirhead, directeur van Star Parks, waartoe Movie Park Germany tot een maand geleden behoorde. “Bill heeft in de afgelopen decennia heel veel mensen leren kennen en is met hen meegegroeid. Dan ontstaat er een ons-kent-ons-sfeer. Hij legt telkens de initiële contacten met de studio’s. Ik werk die dan verder uit. Neem Shrek, daar ben ik drie jaar mee bezig geweest. De 4D-film stond gepland voor 2005, maar het werd uiteindelijk 2008. Dat proces duurde langer dan verwacht. Om die reden hebben we tijdelijk SpongeBob in dat theater gezet. De Roxy-bioscoop was al helemaal ingericht voor Shrek, maar zijn komst duurde gewoon wat langer dan voorzien.”

De Shrek-film draait ook in de parken van Universal Studios in de Verenigde Staten. Toch wilde de overzeese pretparkgigant de groene Oger uiteindelijk wel laten gaan. “Bij Universal stond Shrek al een aantal jaren in de programmering; het nieuwe was er voor hen af. Dan zijn ze eerder geneigd zo’n attractie ook aan een ander park te gunnen, mits dat park niet op hun eigen continent ligt. Universal heeft zich tot in details met de huisvesting van Shrek bij ons bemoeid; ze zijn vooraf echt alles komen controleren.”

Wouter Dekkers

Podium voor Nickelodeon

Dekkers noemt nog een voorbeeld waarom een studio van naam wel wilde samenwerken met Movie Park: Nickelodeon. “Nick was in Duitsland nog niet zo groot en zocht een podium om bekendheid te genereren. Bill legde weer het eerste contact en ik nam het over om alles met hen in te vullen. We hebben letterlijk met overtrekpapier op onze parkplattegrond het Nickland in zitten tekenen.”

Kwestie van lobbyen

Het binnenhalen van filmstudio’s van naam en faam is een kwestie van lobbyen, goede contacten en elkaar zaken gunnen, vertelt Dekkers. Maar geld moet toch ook een doorslaggevende reden zijn, vermoeden we. Dekkers knikt. “Zeker, financiën spelen een belangrijke rol. Men zegt altijd dat uitgaan van een beschikbaar budget niet verstandig is, omdat dat de creativiteit aantast. Ik wil de creatieve ideeën niet te veel beïnvloeden, maar feit is dat duidelijkheid over geld het productieproces van een nieuwe attractie of show alleen maar ten goede komt. Ben je daar vaag over, dan kan het zijn dat plannen zomaar vier keer terug naar de tekentafel moeten omdat het budget telkens overschreden wordt. Dat werkt niet lekker en kost extra tijd en geld. Laatst was er een bedrijf dat wel een nieuwe stuntshow voor ons wilde bedenken – want die gaat er volgend seizoen hoogstwaarschijnlijk komen. Ze presenteerden werkelijk een prachtig plan. Toen ik vroeg wat het kostenplaatje was, noemden ze zonder blikken of blozen een bedrag van negen miljoen euro. Sorry, dat gaat echt niet, was mijn antwoord. Vervolgens waren ze boos omdat ze vonden dat ik dat wel vooraf had kunnen zeggen. Duidelijkheid is dus beter, gewoon zeggen: dit is wat we hebben om uit te geven.”

Azen op een studio 

Wouter Dekkers is uiterst tevreden met de studio’s die nu, vijf jaar na het vertrek van Warner Bros., in zijn park vertegenwoordigd zijn. Toch heeft hij zijn oog laten vallen op nog één karakter waarvoor hij graag ruim baan wil maken in Movie Park Germany. De naam wil hij vooralsnog niet kwijt, wel dat het van een filmstudio is die nog niet in het Duitse park aanwezig is. “We zijn er over aan het denken, vervolgens gaan we praten en we gaan naar hen toe. Nog één mooi, groot filmhuis erbij, dat zou mooi zijn. We hebben een voortreffelijk plekje voor ze: in het gebouw waar vroeger de Gremlins gehuisvest waren. Een prominentere plaats in ons park is niet aanwezig.” 

2010 © Tekst en foto's: Adri van Esch / Parkplanet