Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Walygator, met de W van wispelturig

Artist impression van de wildwaterbaan in Big Bang Schtroumpf (1989)

Met vier namen en zes eigenaren mag Walygator met recht een wispelturig park worden genoemd. De belangrijkste jaren in de turbulente geschiedenis van een Frans pretpark op een rijtje.

 1986 
Le nouveau monde des Schtroumpfs (De nieuwe wereld van de Smurfen), dat is de naam die aan een nieuw project gegeven wordt dat het noordoosten van Frankrijk op de kaart moet zetten. Het plan is om een groot themapark te bouwen op het voormalige fabrieksterrein van staalgigant Usinor. De kosten van het prestigieuze project worden geschat op 720 miljoen Franse frank (ongeveer 110 miljoen euro). Pierre Julien, voormalig directeur van Usinor, krijgt de touwtjes van Le nouveau monde des Schtroumpfs in handen. Hij verwacht dat de smurfenwereld vijfhonderd fulltime banen zal opleveren en 1300 parttime functies. Twee jaar later moeten er twee miljoen bezoekers naar Maizières-lès-Metz komen, zo is de prognose van exploitant Sorépark.

Eerste foto van de loopingachtbaan in Big Bang Schtroumpf (1989)

 1989 
Op 9 mei 1989 gaat het nieuwe themapark vijftien kilometer ten westen van de stad Metz open voor het publiek. De naam is uiteindelijk Le Big Bang Schtroumpf geworden. De geplande openingsmaand mei 1988 is niet gehaald; de planning en bouw zijn een jaar uitgelopen. Eén van de grootste trekpleisters is Anaconda, de eerste houten achtbaan van Europa. En met 1200 meter baan ook de langste. Tot 1997, dan opent in Parc Astérix rollercoaster Tonnerre de Zeus, die met 1232 meter net iets langer is.

 1990 
De twee miljoen verwachte bezoekers in het eerste jaar worden bij lange na niet gehaald. Het aantal blijft steken op 800.000. Het tweede jaar loopt het aantal gasten nog verder terug: om quitte te spelen moeten er een miljoen bezoekers de poorten passeren. Het worden er slechts 400.000.

 1991 
Big Bang Schtroumpf dreigt een fiasco te worden en eigenaar Sorépark gaat op zoek naar een overnamekandidaat. De Walibi-groep is geïnteresseerd en koopt het attractiepark voor een schijntje op: 8 miljoen euro moeten de Belgen betalen. Het park krijgt weer een nieuwe naam – Walibi Schtroumpf – en de blauwe mannetjes van tekenaar Peyo gaan het domein delen met de bekende oranje Walibi-kangoeroe.

Artist impression van Big Bang Schtroumpf (1989)

 1998 
Het concern Premier Parks koopt de Walibi-groep, waardoor Walibi Schtroumpf in Amerikaanse handen komt. Op hetzelfde moment kopen de Amerikanen in hun eigen land het bedrijf Six Flags Theme Parks. Omdat dat een gevestigde naam is, wordt Premier Parks in 2000 omgedoopt tot Six Flags Corporation.

 2003 
De overeenkomst met Peyo loopt af en de smurfen verdwijnen uit het pretpark. De naam wordt wederom gewijzigd. Het park bij Metz heet nu Walibi Lorraine, naar de streek waarin het gelegen is: Lotharingen. 375.000 bezoekers passeren de draaipoortjes.

 2004 
Six Flags verkoopt zijn Europese parken – op Parque Warner bij Madrid na – aan de Londense investeerder Palamon Partners. Deze maatschappij opereert onder de naam Star Parks.

Plattegrond van Le Big Bang Schtroumpf uit 1989

 2006 
Het bezoekersaantal blijft maar dalen. Slechts een kwart miljoen bezoekers doet Walibi Lorraine aan. Star Parks zet het zorgenkind in de etalage. Twee broers die hun sporen hebben verdiend in het kermiscircuit happen toe: Claude en Didier Le Douarin nemen het bedrijf over.

 2007 
De broers Le Douarin geven het pretpark weer een nieuwe naam: Walygator Parc. Een vrolijke krokodil wordt de mascotte en het park opent op 6 april met diverse nieuwe attracties, allemaal afkomstig van de kermis.

Eerste foto van de simulatorattractie in Big Bang Schtroumpf (1989)

 2008 
Het bezoekersaantal stijgt, tot 402.000. Nog ver verwijderd van het oorspronkelijke streefgetal, maar de broers hebben de weg omhoog gevonden.

 2009 
Weer neemt het aantal bezoekers toe – tot 444.000 – en Claude en Didier Le Douarin worden overmoedig. Ze presenteren een ambitieus plan waarbij Walygator Parc tot 2015 wordt uitgebreid met hotels en uitgaansgelegenheden. De ruimte ervoor is aanwezig: van de 162 beschikbare hectaren beslaat het attractiepark er slechts 42. Voor hun gewaagde plannen hebben de broers ook al een naam bedacht: Walywood.

Reclame voor Big Bang Schtroumpf (1989)

 2009 
Walywood blijft in de fantasie van Claude en Didier alsmaar groeien. Op de tekentafel komen ook plannen voor een waterpark, een monorail, een congrescentrum, een theater met achthonderd zitplaatsen, een Hard Rock Café en zelfs een gigantische uitkijktoren. Walywood zou zeshonderd nieuwe arbeidsplaatsen moeten opleveren. Geraamde kosten: 150 miljoen euro. Maar niemand gelooft in het plan en de kermisbroers vinden geen financiers.

 2010 
De Le Douarins doen een meesterlijke zet: ze kopen van het Japanse pretpark Expoland de loopingachtbaan Orochi. De megabaan met zes loopings krijgt in Frankrijk de naam The Monster. Het gevaarte moet 540.000 bezoekers naar Walygator trekken. De teller blijft steken op 487.000.

 2011 
Voor Walygator komt het half miljoen weer in zicht: het park trekt dit jaar 491.000 gasten, waarvan ruim driekwart afkomstig uit Lotharingen zelf.

Artist impression van een live show in Big Bang Schtroumpf (1989)

 2012 
In 2012 gaat het mis. De economische crisis slaat in alle hevigheid toe en het bezoekersaantal van Walygator duikelt omlaag naar 381.000. In de prognose was rekening gehouden met 550.000 gasten. De broers Le Douarin schrijven de fikse daling toe aan het slechte weer in de hoogseizoenmaanden juli en augustus. In november moet het bedrijf surseance van betaling aanvragen. Claude en Didier krijgen van de rechtbank zes maanden om financieel orde op zaken te stellen.

 2013 
Het lukt de heren Le Douarin niet om hun begroting rond te krijgen en in maart spreekt de rechtbank van Metz het faillissement uit. Gelijktijdig accepteren de rechters een overnamebod ingediend door vier nieuwe investeerders: Franck Deglinet, Eric Lucas, Christophe de Moffarts en Jacqueline Lejeune. Zij kondigen aan de miljoenenschuld te gaan saneren en nieuwe attracties te bouwen. Walygator Parc krijgt een opknapbeurt van zeven ton en het bezoekersaantal neemt met dertig procent toe. De nieuwe eigenaren dromen van een mooie toekomst: Walygator moet weer een internationaal gerespecteerd park worden.

Tang'Or verdwijnt in 2014 uit Walygator Parc - Foto: Moselle Tourisme

 2014 
Een attractie verdwijnt en een attractie verschijnt: de kantelende toren Tang‘Or moet het veld ruimen en de snelle vliegtuigmolen G-Lock wordt geopend.

 2015 
Walygator geeft de wildwaterbaan Rafting een nieuw thema en een nieuwe naam: Dino Raft. Langs de oever van de rivier staan dinosaurussen.

 2016 
Het pretpark heeft weer een nieuwe eigenaar: het Spaanse Aspro Parks, waartoe ook het Dolfinarium in Harderwijk en Boudewijn Seapark in Brugge behoren.

> Naar de parkplanner van Walygator

2013/2016 © Tekst: Adri van Esch - Beeld: Archieffoto’s en -tekeningen uit 1989 - Foto: Moselle Tourisme