Mascha van Till, directeur van Walibi Holland - Foto: © Adri van Esch

‘We gaan voor ongewoon’

Verrassend, eigenzinnig en weg van de gebaande paden. Dat is de strategie van Walibi Holland. “We gaan voor ongewoon”, zegt directrice Mascha van Till.

Frankrijk, Canada en Mexico werden in de ban gedaan. Walibi Holland liet de traditionele themalanden die je in veel attractieparken ziet los en koos voor een geheel eigen benadering. Met uitdagende themagebieden als Zero Zone, Exotic en – de laatste aanwinst – Wilderness. Weg van de gebaande paden, eigenzinnig een andere invulling geven aan het attractiepark, dat is de strategie van Walibi Holland. “We zetten elk jaar nieuwe stappen in ons project Festivalization”, legt directrice Mascha van Till uit. “In 2018 gaven we ingangsgebied Mainstreet een nieuwe look, geïnspireerd op festivals en de urban stijlen van wereldsteden als Londen, New York en Tokio. Dit jaar vervangt Wilderness de zone Sherwood Forest en volgend jaar pakken we weer een ander gebied aan. Met slechts één uitgangspunt: het moet uitzonderlijk zijn!”

De Mainstreet van Walibi Holland - Foto: © Adri van Esch

Style guide

Het attractiepark in de Flevopolder legde alle stappen voor de toekomst vast in een masterplan tot 2028. Een onderdeel daarvan is een style guide voor iedere themazone. “In elk ontwerpboek is op detailniveau vastgelegd wat we gaan doen en hoe het er uit gaat zien”, vertelt de directrice. “Op de laatste twee pagina’s – als alles bij elkaar komt – merk je of het klopt, of niet. Op zo’n overview zie je dat niets hetzelfde is, dat variatie en diversiteit de boventoon voeren, maar dat het tóch bij elkaar past en één geheel is. Geen enkel gebied mag op elkaar lijken. Want we gaan voor ongewoon!”

Kiezen voor het onbekende

Het indelen van een attractiepark in landen of rijken is achterhaald, is de overtuiging van Mascha van Till. “In Walibi Holland willen we niet refereren aan een uiterlijk, maar aan een gevóel. Natuurlijk, de themalanden in Disneyland zijn geweldig. Ik kom er graag. Maar het is ook heel voorspelbaar en daar willen wij juist van af. Veel mensen kiezen weloverwogen voor de magie van Disney en ze krijgen ook precies wat ze verwachten. Wij kiezen bewust voor de verrassing, voor het onbekende. Het mag nooit saai of gewoontjes zijn. Walibi Holland moet origineel, bijzonder en onalledaags zijn. Ons nieuwste themagebied Wilderness is daarvan een perfect voorbeeld: het is een verwilderd bos dat verwondert en tot de verbeelding spreekt. Als je door Wilderness loopt, weet je het zeker: ik heb hier niets te vertellen, de natuur is hier de baas.”

Merlin's Magic Castle in Walibi Holland - Foto: © Adri van Esch

Natuur doet zijn werk

Wilderness moet de verwachtingen van bezoekers overtreffen, stelt Mascha van Till. “We hebben er voor bijna twee ton aan groen aangelegd en laten nu de natuur zijn werk doen. De natuur krijgt de overhand: we zullen niet snoeien, gaan de graskantjes niet afsteken en zullen niet maaien. Zelfs niet vegen; het zand mag op de paden blijven liggen. Ja, daar moest ik wel even bij slikken, en onze medewerkers ook, maar we horen alom positieve reacties. Het wordt nu een heel ander gebied, waar niemand een saai gevoel bij krijgt. We hebben Merlin’s Magic Castle laten bewerken door graffitiartiesten en ook dat was voor iedereen wennen. Maar ik had al in de style guide gezien dat het een match is en dat ziet het publiek nu ook.”

Hout en staal

Meest opzienbarende attractie in Wilderness wordt Untamed, een unieke achtbaan waarin hout en staal worden gecombineerd. “Ik stapte in pretpark Six Flags Fiesta Texas in de Amerikaanse stad San Antonio in achtbaan Iron Rattler en was helemaal verkocht”, vertelt Mascha over hoe de allereerste ideeën voor Untamed ontstonden. “Het was een houten achtbaan met stalen rails die ook nog eens over de kop ging. Ik wilde weten wie ‘m gebouwd had. Dat bleek Rocky Mountain Construction te zijn, een bedrijf gespecialiseerd in het ombouwen van houten achtbanen in hybride banen. Wij hadden natuurlijk Robin Hood. Die twintig jaar oude houten achtbaan was mooi om te zien, maar ook wel erg ‘bumpy’ geworden. Uit onderzoek bleek dat veel bezoekers daarover klaagden, net als over hangende achtbaan Condor. Bij die rollercoaster gaan we volgend seizoen de hangers vervangen, bij Robin Hood dachten we ineens aan dat geweldige ritje in de Iron Rattler.”

The wildest ride in the Wilderness

Untamed in Walibi Holland in aanbouw - Foto: © Adri van Esch

Vijf keer over de kop

Mascha van Till nam contact op met Rocky Mountain Construction. Konden zij iets aanvangen met Robin Hood? En zou het dan iets unieks kunnen worden? “Van het één kwam het ander. We kwamen steeds verder. Ja, de basis van Robin Hood was geschikt om daar stalen rails op te monteren, oordeelde RMC. En ja, als de achtbaan vier meter hoger werd gemaakt zouden de treinen liefst vijfmaal over de kop kunnen gaan – een wereldprimeur – en zouden er veertien bijzondere elementen in passen. Die elementen hebben spannende namen als Outside Banked Corner, Micro Bunny, Outside Banked Curved Airtime Hill en Outside Stall. Geloof me: ze zijn schitterend om te zien en nog mooier om te doen! Untamed wordt uniek. We gaan voor ongewoon; een achtbaan als deze bestaat in heel Europa nog niet.”

Walibi nóg beter maken

Verhoogt Untamed de status van Walibi Holland als park waar je het hardst kunt gaan?, willen we van de directrice weten. “Het bevestigt onze status”, glimlacht Mascha diplomatiek. “Deze uitbreiding kost onnoemlijk veel geld, maar ons park is het waard. Ik gun Walibi Holland het allermooiste. Ik werk nu elf jaar in Biddinghuizen en het bevalt met nog zo goed. Keer op keer gaan we met de zes leden van het directieteam, met projectmanagers en met ons Franse moederbedrijf Compagnie des Alpes de uitdaging aan om Walibi Holland nóg beter te maken. Baas Francois Fassier is heel prettig om mee te werken. We zijn zelf verantwoordelijk voor planning en resultaten, maar we krijgen veel support van Compagnie des Alpes.”

Achtbaan Gravity in Walibi Holland - Foto: © Adri van Esch

Stoer en spannend

Naast het verder realiseren van het meerjarenproject Festivalization zet Walibi Holland de komende jaren ook in op het bereiken van gezinnen met kinderen van zes tot twaalf jaar. “Bij teenagers en jongvolwassenen is Walibi Holland bestemming nummer één van Nederland”, zegt Mascha van Till trots. “Die doelgroep blijven we aan ons binden met spannende attracties, festivals en Halloween. Maar we zien dat ook families zeer tevreden zijn over hun bezoek aan ons park. We hebben alles in huis voor ze! Dus waarom zouden we hen niet intensiever gaan benaderen? We hebben de koe meteen bij de horens gevat en extra communicatiebudget vrijgemaakt voor gezinnen met kinderen. Of we de kreet ‘Hardgaan’ daarom laten varen? Echt niet! Net als voor tieners en jongvolwassenen geldt ook voor kinderen: als het maar stoer en spannend is!”

Waarom is Untamed zo bijzonder?

7 april 2019 © Tekst en foto’s: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen