bezoekers euro

Euforische prognoses voor nieuwe parken

bezoekers euro

De top tien van grootste toeristische attracties zal flink worden opgeschud als binnen enkele jaren Adventure World, Eetnl, De Groene Kamer en Diamonda open gaan.

Alle vier verwachten namelijk minstens een miljoen bezoekers en zetten daarmee bestaande attractieparken te kijk. Van de suggestie van megalomane cijfers willen de betrokkenen niets weten; de bezoekersprognoses zijn immers gebaseerd op bonafide haalbaarheidsonderzoeken. Niemand lijkt zich iets aan te trekken van de lessen uit het verleden.

header_opinie_klein.jpg

Tussen acht en bijna tien miljoen bezoekers worden er verwacht in de vier grote dagattracties die op dit moment nog in de hoofden van de initiatiefnemers zitten, maar binnen afzienbare tijd hun poorten zullen openen. Vier prachtige plannen – in Almere of Velsen Zuid, Veghel, Tilburg en net over de grens bij Nijmegen – met nog mooiere bezoekerscijfers: de attractieparkenmarkt lijkt wel van elastiek. Met minder dan een miljoen gasten per jaar schijnt geen enkele ondernemer bij de financiers en de gemeenten aan te durven kloppen. Het businessplan moet blinken en daar hoort een ambitieus bezoekersaantal bij. De ingeschakelde onderzoeksbureaus lijken de opdracht mee te krijgen de lat zo hoog mogelijk te leggen. De eigenzinnige zakenman Hennie van der Most – onder meer eigenaar van pretpark Wunderland Kalkar – geeft onomwonden toe dat hij wel eens een negatief advies positief heeft laten maken: voor een onderhands sommetje van vierduizend gulden. Maar wat bij Van der Most een kwajongensstreek leek die uiteindelijk goed uitpakte, is op de keper beschouwd een riskante onderneming.

{googleads right}Te florissante bezoekersverwachtingen en daaraan gekoppelde torenhoge investeringen leidden in het recente verleden al tot attractieparken die tot aan de afgrond werden gedreven. Euro Disney, Warner Bros. Movie World en Big Bang Schtroumpf zijn slechts een paar voorbeelden van parken die met tromgeroffel en veel vuurwerk werden gelanceerd, maar vervolgens toch jarenlang een hoofdpijndossier werden. Honderden miljoenen euro’s werden gestoken in state-of-the-art attracties, oogverblindende thematisering en een vlekkeloze bereikbaarheid. Op het moment dat echter de bezoekersstromen ook maar enigszins achterbleven bij wat de onderzoeksbureaus hadden berekend, begonnen de moeilijkheden. De banken wilden hun geld zien, ongeacht de aanloopproblemen. De nieuwkomers raakten in een negatieve spiraal van geldzorgen, tegenvallende bezoekersaantallen en negatieve publiciteit. Euro Disney moest al na enkele jaren nieuwe financiers zoeken. Het park trok per dag ‘slechts’ dertigduizend gasten in plaats van de voorziene zestigduizend. Niemand wilde de gekelderde aandelen van het attractieparadepaardje nog en de steenrijke Saoedische prins Al-Walid moest redding brengen. En ondanks de prachtige bezoekersaantallen van tegenwoordig en de financiële weg omhoog die Disneyland Parijs – het park veranderde zijn naam om niet meer aan de stroeve beginperiode herinnerd te worden – gevonden heeft, maakt het bedrijf nog steeds geen winst.

Warner Bros. Movie World in het Duitse Bottrop-Kirchellen stuurde om kosten te sparen de bekende tekenfilmfiguren van Warner het park uit. De nieuwe eigenaar veranderde noodgedwongen de naam in Movie Park Germany, komt met minder hoog gegrepen plannen en let meer op de centen. Big Bang Schtroumpf bij de Franse stad Metz wist het in 1989 zeker: minimaal twee miljoen bezoekers zouden elk jaar naar de Smurfen komen kijken. Al na twee jaar gooide het management de handdoek in de ring en werd het park verkocht aan de Belgische pretparkketen Walibi. Afgelopen jaar vond er een management buy-out plaats en is de directie eigenaar van wat vanaf dit seizoen Walygator Park heet. Een middelmatig park dat niet meer kan tippen aan de grootse plannen die ooit aan de financiers, de overheid en ook het publiek werden gepresenteerd.

bezoekers grote groep

De geschiedenis toont aan dat het opschroeven van bezoekersprognoses lelijk kan uitpakken. Toch schijnt niemand daarvan geleerd te hebben; in ieder geval niet de initiatiefnemers van vier nieuwe attractieparken in en net buiten ons land. Sommige getallen lijken werkelijk megalomaan. Zoals die van het overdekte themapark Diamonda, dat door een holding uit Nunspeet gebouwd gaat worden naast het vliegveld Weeze, net over de grens bij Nijmegen. In eerste instantie was er sprake van een bezoekersaantal van vijf miljoen per jaar, bijna twee miljoen meer dan de Efteling nu ontvangt. Inmiddels is dat getal bijgesteld naar 3,5 miljoen en geeft Diamonda zich vijf jaar de tijd om tot dat jaarlijkse cijfer te kunnen komen. De attracties van het park richten zich op wetenschap, technologie, ruimtevaart, historie en wereldcultuur en worden gevestigd in futuristische gebouwen in de vorm van diamanten. Diamonda verwacht in 2012 open te gaan.

Onlangs werden de plannen gepresenteerd voor Adventure World, met Almere en Velsen als vestigingsopties. In dit eveneens overdekte themapark – het gebouw krijgt de vorm van een gigantische groene rogvis – maken bezoekers door middel van virtuele en simulatietechnieken allerlei reizen. Ze kunnen vliegen langs de toeristische trekpleisters van Nederland, bobsleeën in een sneeuwsimulator, een ruimtereis ervaren en in een Formule 1-auto rijden. Een haalbaarheidsstudie wijst uit dat de attractie tussen 750.000 en twee miljoen bezoekers zou kunnen trekken. Adventure World heeft twee potentiële vestigingsplaatsen: aan de nieuwe strandboulevard in Almere Poort of in Velsen Zuid, in het recreatieschap Spaarnwoude. Als alles soepel verloopt moet het futuristische pretpark in 2011 de deuren openen voor het publiek.

Helemaal euforisch zijn de plannenmakers van twee themaspektakels in Brabant: Eetnl in Veghel en De Groene Kamer in Tilburg. Eetnl wordt een ‘landelijk leisurecentrum met voedselgerelateerde thema’s’. Bezoekers kunnen er op een attractieve manier gerechten proeven, voelen, ruiken en bereiden. Met een investering van tachtig miljoen euro hopen de initiatiefnemers 1,4 miljoen gasten per jaar te kunnen interesseren. De gemeente Veghel zal niet financieel in het project participeren, maar biedt wel infrastructurele ondersteuning. In juni van dit jaar moest de eerste paal voor het pand van Eetnl de grond in, maar er zijn tot op heden nog geen bouwactiviteiten gesignaleerd. Tilburg krijgt iets vergelijkbaars: een themapark over ‘gezond leven en natuurlijk genieten’. De nadruk in het dertig hectare grote park komt te liggen op groen en duurzaam ondernemen. De Groene Kamer verwacht minimaal 1,2 miljoen bezoekers, gaat vijftig miljoen euro kosten en moet in 2011 klaar zijn. Landbouworganisatie ZLTO en verschillende banken steunen het initiatief.

bezoekers groepen

Hoe de dagtoeristische top tien van ons land er over vijf jaar uit zal zien is koffiedik kijken. Of één van de nieuwe initiatieven er een plaatsje in zal krijgen, mag betwijfeld worden. Alle ronkende plannen van Adventure World, Diamonda, Eetnl of Groene Kamer ten spijt zal de lijst dan waarschijnlijk nog steeds aangevoerd worden door de spelers die al jarenlang succesvol zijn op de Nederlandse markt – Efteling, Slagharen, Duinrell, Walibi Holland – aangevuld met verstandig manoeuvrerende nieuwkomers als Toverland.

© 2008 Tekst: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen