eft vliegende hollander afdaling tunnel

Miljoenendans om attracties in pretparken

eft vliegende hollander afdaling tunnel

De bouw van een nieuwe attractie in een pretpark kost gemiddeld honderd miljoen euro, meldden in januari 2010 verschillende kranten in Nederland en Vlaanderen.

Ze baseerden zich op een rapport van drie onderzoekers. Maar hoe diep de redactie van Parkplanet ook graaft in de archieven, een nieuwe attractie in de lage landen die een dergelijke som geld heeft gekost wordt niet gevonden.

Succesvol

‘De aanschaf van een nieuwe attractie voor een pretpark vergt gemiddeld een investering van honderd miljoen euro. Grote en populaire parken als de Efteling trekken er zelfs wel 130 miljoen euro voor uit. Een pretpark moet elk jaar minstens één nieuwe attractie presenteren om succesvol te blijven’, lezen we vandaag in onder meer De Telegraaf, Het Financieele Dagblad en De Gazet van Antwerpen. Het is een conclusie uit een onderzoek van Rutger van Oest, Harald van Heerde en Marnik Dekimpe van de Universiteit van Tilburg. Maar hoe zij deze cijfers op papier hebben getoverd, staat er niet bij.

Gigantische bedragen

De drie auteurs ontwierpen met de gigantische bedragen voor een nieuwe attractie in het achterhoofd een rekenmodel waarmee een park kan becijferen hoeveel bezoekers een attractie zal opleveren. Het park kan met het model ook op de vingers natellen of de enorme investering zichzelf wel terugverdient. Maar over welke bedragen hebben we het eigenlijk? Een pretpark in Nederland of België heeft nog nooit een bedrag van honderd miljoen uitgegeven voor een nieuwe publiekstrekker, laat staan 130 miljoen.

{googleads right}Twintig miljoen

De Efteling heeft tot op heden het meest op tafel gelegd voor een nieuwe attractie: ruim twintig miljoen euro voor De Vliegende Hollander. Toegeven, daar moesten achteraf waarschijnlijk wel wat miljoenen bij omdat er nog lange tijd flink gesleuteld is aan de kinderziektes van de rijkelijk gethematiseerde waterachtbaan. Maar aan het bedrag dat het drietal van de Tilburgse Universiteit presenteerde – 130 miljoen – komt het Kaatsheuvelse park bij lange na niet.

Investering

Voor de grote attractie die vóór De Vliegende Hollander in de Efteling kwam – Pandadroom, geopend in 2002 – moest het park 13,5 miljoen euro uittrekken, de dubbele houten achtbaan Joris en de Draak kostte 12 miljoen euro en voor Baron 1898 trok het pretpark in Kaatsheuvel 18 miljoen euro uit. De grootste investering die de Efteling tot nu toe pleegde was bungalowpark Bosrijk. Daarvoor had het park in totaal 52 miljoen euro over.

Loopingachtbaan

Ook in Vlaanderen hebben parken nog nooit een astronomisch bedrag van honderd miljoen in een attractie geïnvesteerd. In loopingachtbaan Anubis The Ride pompte Plopsaland in De Panne zes miljoen euro en eigenaar Studio 100 trok ook nog eens vijftien miljoen uit voor een compleet nieuw pretpark: Plopsa Indoor in Coevorden.

wds opening tot liggend

Nieuwe aanwinst

De enige pretparkketen die wél in staat is om honderd miljoen of meer te investeren in een nieuwe aanwinst is Disney. Voor achtbaan Space Mountain had Disneyland Parijs in 1995 ongeveer negentig miljoen euro over en de nieuwe Hollywood Tower of Terror in de Walt Disney Studios kostte in totaal bijna 180 miljoen, de grootste investering in een nieuwe attractie in Europa tot dan toe. De kostenteller van de bouw van het compléte studiopark bij Parijs stond bij de opening in 2002 op 610 miljoen euro.

Onzinnig

De conclusie kan niet anders zijn dan dat de ochtendbladen in 2010 een onzinnig bericht hebben geplaatst. Een nieuwe attractie in een Nederlands of Vlaams pretpark kost zeker géén honderd miljoen euro. Dat de meeste pretparkdirecteuren proberen om elk jaar een nieuwe mega-attractie te openen, zoals de onderzoekers concluderen, is ook achterhaald. Volgens de kranten geven de auteurs aan pretparken het advies evenwicht te zoeken tussen de aanschaf van grote en kleine attracties en thema-uitbreidingen. Een onnozele aanbeveling, want dat is nu precies wat de deskundige parken al járen doen.


© 2010 TEKST EN FOTO’S: PARKPLANET

Meest bezochte parkprofielen