Het nieuw vormgegeven restaurant van Toverland - Foto: Adri van Esch

Magistraat & Toverzolder

Het nieuw vormgegeven restaurant van Toverland - Foto: Adri van Esch
In Toverland staan zoveel nieuwe initiatieven op stapel, daar zou je een toverboek mee kunnen volschrijven.

Communicatieman Teun Borst leest enkele passages voor uit het boekwerk: over de Toverzolder en de Magistraat, over een draaiende achtbaan en een hotel.

Nieuwe entourage

Bijna tweeduizend vierkante meter gipsbeplating, tienduizend kilo mortel en ruim drie kilometer houten schaaldelen. Het boodschappenlijstje van Toverland is er een met indrukwekkende getallen. De verfraaiing van het Land van Toos is dan ook geen klein klusje: aan de hal waar het in het Noord-Limburgse Sevenum elf jaar geleden allemaal mee begon wordt 6500 uur met man en macht getimmerd, gezaagd en gemodelleerd. Kosten onder de streep: anderhalf miljoen euro. “Maar met die investering wordt de hal een echt lánd”, glimlacht Teun Borst, de nieuwe communicatieman van Toverland. “We hebben wel een Toverhuis, maar toch constateerden we dat er te weinig met het thema Toveren werd gedaan. Kinderen voelden zich bij ons wel meteen in een betoverende wereld, maar veel ouders niet. Die zagen kale wanden, tl-buizen en een trottoirvloer, sfeerzaken waar kinderen veel minder oog voor hebben. We zijn nu druk bezig om de hele entourage te vernieuwen en de hal te thematiseren, zodat er meer beleving en ambiance is.”

Magistraat

De contouren van het nieuwe Land van Toos zijn al duidelijk zichtbaar. Speeltoestel Soft Play is uit het hart van de hal weggehaald en naar een hoek verplaatst. Midden in de grote ruimte is een pleintje gecreëerd, waar de fontein op dit moment weliswaar nog geen water spuit, maar waar na de officiële opening rustgevend gekletter zal klinken. Voor meer rust in de nu nog drukke en rumoerige hal gaat ook de geluiddempende wandbekleding zorgen: 2650 vierkante meter muur wordt bedekt met milieuverantwoorde isolatie en daarvoor komt decordoek beschilderd met sterren, manen en palmbomen. Teun Borst wijst ons op een plek waar het decoratieve doek al half omhoog is gehesen: boven een Oosters gethematiseerd gebouw waarin het restaurant gevestigd is. We wanen ons even in een Arabisch land: een met goud afgezette minaret steekt af tegen de donkere sterrenhemel, boven de terrastafels hangen typisch Oosterse lampjes, gezellige nisjes waarin families al keuvelend van hun eten genieten worden geaccentueerd door kleurrijke luifels. Aan de andere kant van het terras wordt het nieuwe pleintje omarmd door een afbrokkelende stadsmuur. Wie door een van de poorten loopt, komt in de Magistraat, een Westers steegje met bonte, scheve gevels. Als straks ook nog eens de tl’s vervangen zijn door gerichte sfeerverlichting heeft Toos een land om weer trots op te zijn.
Teun Borst, communicatieman van Toverland - Foto: Adri van Esch

Flinke groei

Buiten de hal van Toverland – achter de schermen, waar bezoekers niet komen – zijn nijvere timmerlui bezig van héél dik hout planken te zagen. Het zachte gebonk van bobbaan Woudracer wordt driedubbel overstemd door het indringende geluid van zware kettingzagen. Hier worden op ambachtelijke wijze de nieuwe banken en tafels voor het restaurantterras gefabriceerd. Tafels met de natuurlijke knoesten en gaten er nog in, kunnen we constateren als we binnen aanschuiven aan een al geplaatste set. Teun Borst vertelt het naar zijn zin te hebben op zijn nieuwe werkstek. Geen wonder, als basisschoolleerling en middelbare scholier was hij helemaal weg van attractieparken. “Ik ben opgegroeid met de Efteling. In de jaren tachtig ging ik er met mijn ouders en met schoolreisjes naar toe. Dat was in de periode dat het park in Kaatsheuvel zich sterk aan het ontwikkelen was, met heel veel nieuwe, beeldbepalende attracties. Dat zie ik nu in Toverland terug: de beginfase is voorbij en er komt een tijd van flinke investeringen en groei. Voor mij als verantwoordelijke voor de communicatie is dat natuurlijk fantastisch: lucht moeten verkopen is niet makkelijk, ik heb liever iets te melden. Het heeft helemaal geen zin om voor elk zuchtje wind journalisten te benaderen. Nou, dat is hier ook niet nodig: de komende tijd valt er meer dan genoeg interessants te melden.”

Geluiden in de Rioolrat

Teun Borst weet als geen ander hoe hij gratis publiciteit kan krijgen. Tien jaar geleden deed hij zeven maanden lang onderzoek naar de mogelijkheden die attractieparken en dierentuinen hebben om de media te halen. “Na een toeristische opleiding in Maastricht ben ik in Eindhoven de hbo-studie Communicatie gaan volgen”, vertelt hij. “Voor de opleiding liep ik stage bij Van Assendelft en Partners, een consultantsbureau voor met name de toeristische bedrijfstak. Tijdens die afstudeerstage heb ik onderzocht welke middelen pr-medewerkers van parken ter beschikking staan om publiciteit te genereren. Ook voor mijn toeristische studie heb ik tijdens een stage ervaring opgedaan in de attractieparkenwereld, bij Avonturenpark Hellendoorn. Dat was eind jaren negentig nog een echt familiebedrijf – net als Toverland nu – waar de broers Hans en Ben van den Berg de scepter zwaaiden. In een klein park is je takenpakket veel breder dan in een grote onderneming, waar medewerkers veel meer gespecialiseerd zijn. Ik verzorgde voor Hellendoorn marketing- en communicatieactiviteiten, maar kon ook gewoon ideeën ventileren. Zo stelde ik voor om aan de overdekte achtbaan Rioolrat muziek toe te voegen. Dat vonden de directiebroers een goed idee. Uiteindelijk werd het geen muziek maar geluidseffecten.”

Bloed kruipt waar het niet gaan kan

Teun Borst werkte een klein jaar voor het Maastrichtse Theater aan het Vrijthof – “Theater vind ik een mooi product, maar ik heb er niet dat oprechte enthousiasme voor als voor attractieparken” – en acht jaar als bedrijfsjournalist voor Fontys. “Die job was heel divers: Fontys heeft tweehonderd opleidingen, van Sittard tot aan Amsterdam. De ene keer schreef ik een verhaal over een band aan de Rockacademie, de andere keer over de ontwikkeling van een nieuwe microscoop op een technische school. Na mijn journalistieke tijd bij Fontys heb ik twee jaar lang de master Planologie gedaan. Na afloop tipte Pieter Cornelis – op de opleiding Communicatie mijn marketingdocent, nu directeur Strategie en ontwikkeling van Toverland – mij dat ze hier in Sevenum iemand voor communicatie en pr zochten. En tja, het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.”
De nieuwe Magistraat in aanbouw - Foto: Adri van Esch

Presenteerblaadje

Teun Borst mag de komende maanden de pers warm proberen te maken voor al het nieuwe dat Toverland op stapel heeft staan. Een heel zware klus gaat dat voor de 36-jarige communicatieman niet worden: Borst kan het aanlokkelijke presenteerblaadje met nieuwigheden zo onder de neus van de journalisten houden. Om te beginnen met de thematisering van het Land van Toos. “De Magistraat stamt uit de tijd dat mensen nog in heksen en tovenarij geloofden. In de etalages in het straatje komt bijzonder vreemde koopwaar, heel andere dingen dan je bij Albert Heijn kunt kopen”, maakt Teun deze journalist lekker. Tweede grote publiekstrekker wordt parkshow De Toverzolder. Daarvoor wordt in de nu nog loze ruimte tussen de hallen Land van Toos en Magic Forest een theater gebouwd. “Het podium is overdekt, de tribune is in de openlucht. De Toverzolder is onze eerste echt grote parkshow. We hadden al wel de voorstelling rond de parkmascottes Toos Toverhoed en Morreltje – die komt ook weer terug –, maar deze show is groots en voor een breed publiek. In de nieuwe voorstelling komt de jonge magiër Benjamin op een zolder terecht waar hij een oude, wijze tovenaar ontmoet. Die brengt Benjamin met behulp van een blauw toverboek de kneepjes van het vak bij. Er is ook een rood toverboek, maar daar mag Benjamin absoluut niet aankomen. Je raadt het al: de tovenaarsleerling kan het toch niet laten het verboden boek te openen, en dat is het begin van een spannend avontuur.” De Toverzolder wordt een show waarin live wordt gezongen en die vol professionele illusies zit.
Het nieuwe Magistraat, centraal in het Land van Toos in Toverland - Foto: Adri van Esch

Mijlpaal

In oktober staat de volgende mijlpaal op het programma: een draaiende achtbaan. “De spinning coaster is het eerste onderdeel van een geheel nieuw themagebied”, verklapt Borst. “Eerst komt de achtbaan, pas het jaar daarop wordt het themagebied verder ontwikkeld. Daarin komen dan diverse nieuwe attracties, waaronder nog één grote. Het station van de achtbaan zal in het najaar het karakter van het nieuwe terrein al wel onthullen.”

Magische werkgever

De nieuwe parkshow en de draaiende achtbaan zijn niet de enige projecten waarmee Borst naar hartenlust aan de slag kan. Op langere termijn – op zijn vroegst voor 2014 – staat ook nog een 75 kamers tellend hotel op de planning en bij de opening van het nieuwe Land van Toos krijgt die attractiehal tevens een eigen muziekcompositie. De nieuwe parkmuziek is van de hand van Maarten Hartveldt, die zijn sporen verdiende met de muzikale inkleuring van het Meisje met de Zwavelstokjes in de Efteling. Mooi materiaal voor een communicatieman, toch? “Zeker!”, lacht Teun. “Je begrijpt wel dat het me hier prima bevalt. Als ik ’s morgens in alle vroegte door de bossen en weilanden van de Peel aan kom rijden, doemt daar bijna uit het niets houten achtbaan Troy op. Dat is mijn werkgever, denk ik dan trots. Een bedrijf waar kinderen en hun ouders volop kunnen genieten. Echt magisch mooi!”

27-3-2012 © Tekst en foto’s: Adri van Esch
{googleads left}

 
 
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)