Ondanks alle kritiek gaat de service waarbij bezoekers voorrang kunnen kopen bij attracties en shows in pretparken een grote vlucht nemen, zegt Lo-Q, dat reserveringssystemen aan parken levert.
In een jaar tijd zijn de aandelen van het Engelse bedrijf Lo-Q op de beurs in Londen in waarde verdubbeld. Een teken aan de wand? Lo-Q installeert namelijk digitale systemen in attractieparken waarbij bezoekers tegen betaling voorrang krijgen bij attracties en shows. Wachten in de rij is er dus niet meer bij. “Het is booming business”, zegt Lo-Q-directeur Tom Burnet. “We lopen ons nu pas warm, deze systemen gaan een grote vlucht nemen.”
Speedy Pass
Verhalen over het succes van het Britse Lo-Q komen op een moment dat er volop discussie is over betaalde voorrangspasjes. Walibi Belgium maakte deze week bekend de Speedy Pass in te voeren. Voor 15 euro bovenop de toegangsprijs kopen bezoekers een pasje waarmee ze bij vier attracties de rij mogen overslaan en helemaal vooraan kunnen aansluiten. Een pasje om de hele dag alle wachtrijen te vermijden kost 35 euro. In België ontstond in de media veel commotie over de ‘voorsteekpas’. Politici, pedagogen en zelfs de staatssecretaris voor Gezinnen spraken schande van de nieuwe service van het pretpark bij Brussel. Er werd demagogisch gesproken over ‘een samenleving van twee snelheden’.
{googleads right}Fast Pass
Betaalde voorrangssystemen staan bekend onder veel namen: Speedy Pass, Fast Lane, Quick Pass, TIM, Q-bot, Express Pass of VIP Pass. Onder meer Walibi Holland, Movie Park Germany, Phantasialand en de Amerikaanse Universal Studios-parken bieden deze betaalservice aan. Disney heeft in zijn parken voor diverse populaire attracties de Fast Pass, maar die is gratis voor alle bezoekers. Efteling, Plopsaland en Bobbejaanland hebben naar aanleiding van de ophef in België laten weten geen plannen te hebben voor een betaalde voordeelpas.
11-6-2013 © Tekst: Adri van Esch