Wildwaterbaan Djengu River in Toverland - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

20 Procent meer bezoekers

Wildwaterbaan Djengu River in Toverland - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

Terugblikkend op het afgelopen seizoen bleek De Magische Vallei een gouden greep: het nieuwe themagebied bracht Toverland twintig procent meer bezoekers, een hogere klanttevredenheid en een langere verblijfsduur.

Veertien miljoen euro: het is de grootste investering dit jaar door een attractiepark in Nederland gedaan. Het Noord-Limburgse Toverland stak de gigantische som geld in de Magische Vallei, een landschappelijk uitbreidingsgebied van vier hectare met acht nieuwe attracties. Er werd twee jaar lang aan de groene vallei gewerkt, door tientallen mensen en bijna vijftig bedrijven. Hoofdrollen waren weggelegd voor landschapsarchitectenbureau Heusschen Copier uit Gulpen, de Duitse attractiebouwers Mack en Hafema – die achtbaan Dwervelwind en wildwaterbaan Djengu River leverden – en Altavilla uit Best, verantwoordelijk voor het projectmanagement. De echte glansrol was vanzelfsprekend voor Toverland-eigenaar Jean Gelissen die de durf had de vele miljoenen voor de verdubbeling van het buitengebied van het attractiepark in Sevenum op tafel te leggen.

Achtbaan Dwervelwind en het station in aanbouw - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

Maagdelijke Peelgrond

Huisontwerper Peter van Holsteijn kreeg de dankbare opdracht om van het stuk maagdelijke Peelgrond op de grens van Limburg en Brabant een Magische Vallei te maken. Van Holsteijn tekende het opmerkelijke achtbaanstation voor Dwervelwind met blauwe muren en een glooiend rieten dak rustend op massief vormgegeven bomen. Hij schetste de robuuste door watervallen gedomineerde aanleghaven van de wildwaterbootjes. En hij bedacht het balorige Dwervelvolkje, de grappige deugnietjes met de grote oren en ogen die overal in het groene dal opduiken. “Ik heb geprobeerd iets unieks te creëren, iets te maken wat trends overstijgt en eeuwigheidswaarde heeft”, vat Van Holsteijn zijn geslaagde missie samen.

Het station van Djengu River in Toverland

Stijging

Veertien miljoen euro in een nieuw themagebied stoppen is enorm spannend: levert de Magische Vallei op wat verwacht wordt en verdient de investering zich terug? Aan het eind van het seizoen kunnen de mensen van Toverland daar opgelucht een positief antwoord op geven: de vallei blijkt een schot in de roos. “We hebben deze zomer alle records gebroken”, glimlacht parkwoordvoerder Teun Borst trots. “Vorig jaar hadden we circa 520.000 bezoekers, dit jaar komen we ruim honderdduizend bezoekers hoger uit. Een toename van liefst twintig procent. Daarmee stijgen we zo’n tien plaatsen in de top vijftig van Nederlandse dagattracties.” Vorige week passeerde de zeshonderdduizendste bezoeker van 2013 de entree van het attractiepark in Sevenum. Het getal 600.000 werd rond gemaakt door een lid van het gezin Wouts uit Bergen op Zoom. Bij de ingang werden Tamara en Patrick Wouts en hun vierjarige zoon Damiën feestelijk onthaald met een bos bloemen en een jaarabonnement voor de hele familie.

Een Dwervel in Toverland

Verblijfsduur

De Magische Vallei moest niet alleen zorgen voor meer bezoekers, maar ook voor een langere verblijfsduur in het park. Daarom werd het gebied omgetoverd in een groene oase met overal bankjes. Daar op zittend horen bezoekers de vrolijke muziek, observeren ze uitgelaten kinderen en zien ze de golven in de woeste wildwaterbaan hoog opspatten tegen de rotsen. Ze bewonderen het kleurrijke waterspel van Katara, Fountain of Magic en genieten van het weelderige groen. “We hebben 65.000 vaste planten in de vallei gezet, waaronder klim- en hangplanten en honderd nieuwe bomen, variërend in grootte van twee tot vijftien meter”, vertelt parkhovenier Ruud Moors. “Bovendien heeft het gebied sierlijke vijvers, 2800 ton aan echte rotsen en diverse watervallen, waarvan de grootste negen meter hoog en 25 meter breed is. Dan snap je waarom het in de Magische Vallei zo heerlijk toeven is.” Teun Borst knikt instemmend: “De vallei is zo opgezet dat er niet alleen nieuwe attracties worden geboden maar dat bezoekers er ook gezellig kunnen rondlopen en even kunnen pauzeren op een bankje of op het terras van Katara Plaza. Gasten kunnen vanaf de bruggetjes naar de bootjes van Djengu River kijken of de toverspreuken van de oude wijze Djengu beluisteren. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat onze bezoekers dit jaar gemiddeld een half uur langer in het park verblijven dan vorig jaar.”

Een testvaart op Djengu River, in het voorjaar van 2013 - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

{googleads right}Tevreden

De Magische Vallei heeft het park nog meer goeds gebracht: ook de klanttevredenheid is gestegen. “In ons doorlopend parkonderzoek kregen we in juli en augustus van de bezoekers het rapportcijfer 8,8, terwijl we vorig jaar in dezelfde maanden een 8,6 scoorden”, vertelt Borst. Dat lijkt echter maar een kleine stijging. “Klopt, maar hoe hoger het gemiddelde rapportcijfer, hoe moeilijker het is om nog hoger te scoren. Van een 7 naar een 8 groeien is veel makkelijker dan van een 8 naar een 9.” Hoge waarderingscijfers zorgen voor een goede mond-tot-mondreclame en van nieuwe attracties gaat een grote wervende kracht uit. Maar daarmee alleen red je het niet, stelt Teun Borst. “We hebben de Magische Vallei flink gepromoot en we hebben onze volledige huisstijl aangepast, met een gerestylde website, een nieuwe televisiecommercial en verfrissende printuitingen. Om te laten zien wat Toverland allemaal te bieden heeft, komt in onze promotionele uitingen telkens de skyline van het park terug. Want we hebben zoveel méér dan sommige mensen denken.”

> Naar de parkplanner van Toverland

27-11-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Toverland, Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen