Halloween is tegenwoordig overal. Het van oorsprong Amerikaanse griezelfeest heeft de afgelopen jaren ook in Nederland en België wortel geschoten. Winkels liggen vol met Halloween-kleding en -attributen en op diverse plaatsen worden Halloween-feesten en -activiteiten georganiseerd. Pretparken hebben bijgedragen aan de populariteit van Halloween. Parken als Walibi Holland, Movie Park Germany en Walibi Belgium hebben met hun grootse Halloween-evenementen het griezelfeest in de lage landen meer bekendheid gegeven.
Overgewaaid uit de VS
Rond de eeuwwisseling waren Walibi Holland, Movie Park Germany en Walibi Belgium in Amerikaanse handen. Het pretparkenconcern Six Flags nam in 1998 Walibi in de Flevopolder over en gaf het twee jaar later de naam Six Flags Holland. In 2000 waren ook Walibi Belgium en Movie Park Germany in handen van Six Flags. Het Duitse filmpark introduceerde in oktober 1998 het Halloween Horror Fest en het Amerikaanse bedrijf voerde het griezelevenement in 2000 ook in bij de pretparken in het Nederlandse Biddinghuizen en Belgische Waver. De Halloween Fright Nights in Walibi Holland kregen vanaf 2007 elk jaar een thema. Het eerste thema was Dit jaar ben je nergens veilig, dit jaar geldt No one can hear you.
Best bezochte weken
In zestien jaar nam Halloween in die parken een grote vlucht, met tienduizenden bezoekers en uitverkochte horroravonden. Andere pretparken volgden snel en tegenwoordig zijn de laatste weken van oktober niet zelden de best bezochte weken. Aangenomen mag worden dat de zeer succesvolle Halloween-activiteiten in attractieparken hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van Halloween in de rest van het land. Inge Adriansen weet dat zelfs zeker. De schrijfster van het Deense boek Maske og Forklædning (Maskers en vermommingen) stelt dat Halloween zich in Denemarken razendsnel populair maakte nadat het door Tivoli in Kopenhagen in 2006 als herfstfeest was ingevoerd. “Bijna alle Deense kinderdagverblijven en scholen vieren Halloween en supermarkten in het hele land verkopen pompoenen, maskers en andere gadgets”, zegt Adriansen. “Op talloze locaties worden Halloween-evenementen gehouden, maar die in Tivoli is nog steeds het grootst.”
Extra spannend
Halloween in pretparken heeft invloed gehad op de rest van het land; andersom houden attractieparken de ontwikkelingen in het land goed in de gaten en spelen daar weer op in. Dit jaar zijn er bijvoorbeeld extra griezelige activiteiten omdat het publiek daar om vraagt. Zo heeft Walibi Holland The Clinic, een nieuw griezelhuis voor de echte diehard horrorfans. Toverland heeft Whispering Woods, een onheilspellend woud waar durfals geblindoekt in gaan en ze op de tast – via een touw – hun weg volgen. Een koptelefoon met 3D-geluiden en scare actors die de gasten met attributen aanraken maken de ervaring onvoorspelbaar eng. En Avonturenpark Hellendoorn komt met Screams, een meer angstaanjagende versie van zijn milde Halloween-avonden. Volgens René Peul van Avonturenpark zijn engere Halloweens goed te verklaren. “Kijk maar eens naar de games van tegenwoordig, de blockbusters in de bioscoop, de populariteit van enge televisieseries en de stijgende belangstelling voor Halloween in de breedte. Er is onder de doelgroep van tieners en jongvolwassenen veel vraag naar enge en spannende verhalen en activiteiten.”
Spanning biedt vermaak
Het grote succes van Halloween is niet uitsluitend te danken aan goede marketing, stelt Inge Adriansen. “Je verkleden en maskers dragen is altijd in zwang geweest. Spanning spreekt tot de verbeelding van veel mensen.” Door daar op een ontwapenende manier mee om te gaan – zoals in pretparken gebeurt – is de horror niet alleen goed te hanteren, maar leidt het ook tot vermaak en versterking van de vriendschapsband, concludeert Adriansen.
2017 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Walibi Holland, Walibi Belgium