Zeven jaar geleden zette Parkplanet de ‘trends van nu’ op een rijtje. De vijf trends die we in het voorjaar van 2011 signaleerden waren:
1. Lanceringen (Achtbaantreinen worden steeds vaker gelanceerd)
2. Intellectual property (Bekende karakters spelen de hoofdrol in attracties en themagebieden)
3. Interactie (Gasten worden actief bij een attractie betrokken, zoals bij de Splash battles)
4. Hoger en sneller (Er komen telkens weer achtbanen die records breken of grenzen verleggen)
5. Upgraden en pimpen (Bestaande attracties worden gepimpt en als nieuw gepresenteerd)
In 2018 zijn er nieuwe trends en zien we ook een ‘oude’ terug. De vijf belangrijkste trends zijn ditmaal gesignaleerd door de Europese afdeling van de overkoepelende International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA). Dit zijn de laatste trends in de attractieparkensector.
1. Digitalisering
Steeds vaker worden attracties uitgerust met virtual reality. Met name het aantal achtbanen dat met een VR-bril op te beleven is neemt toe. In Bobbejaanland is hangende achtbaan Dreamcatcher omgebouwd tot een virtual reality-baan en in Europa-Park krijgt de verbouwde Eurosat – CanCan Coaster twee stations: één voor de reguliere achtbaanrit en één voor bezoekers die de snelle treinrit willen maken met een VR-bril op. Walibi Holland verraste de gasten met een VR-verhaal: NeuroGen. Pretparken hebben nagenoeg allemaal in het hele park of in grote delen daarvan gratis wifi, waardoor bezoekers gebruik kunnen maken van de handige mobiele apps die de parken aanbieden. Volgens pretparkkenner Stefan Zwanzger zit daar wel een nadeel aan: de smartphone verpest een dagje uit en zet de toekomst van pretparken op het spel.
2. Verblijfsaccommodatie
Alle grote, internationaal opererende attractieparken bieden verblijfsmogelijkheden aan. De Efteling breidde vorig jaar het aanbod uit met bungalowpark Loonsche Land, naast het al bestaande hotel en verblijfspark Bosrijk. Disneyland Paris en Center Parcs openden vorig jaar Villages Nature en collega Parc Astérix opent dit jaar La Cité Suspendue, naast Hôtel Des Trois Hiboux. In 2019 krijgen Astérix en Obelix een derde hotel: Les Quais de Lutèce. In dat jaar opent Europa-Park het zesde eigen themahotel: Krønåsar.
3. Toename kwaliteit
Dagattracties professionaliseren zich voor en achter de schermen steeds meer. Dat zorgt voor een hogere kwaliteit van horeca, entertainment en attracties. Door kennis en ervaringen met elkaar te delen kunnen de parken nóg meer succes behalen, stelt IAAPA. De brancheorganisatie organiseert daarvoor jaarlijks de Euro Attractions Show, die tegenwoordig IAAPA Expo Europe heet. Op deze expo worden alle nieuwe ontwikkelingen en trends gepresenteerd op een beursvloer met meer dan vijfhonderd toeleverende bedrijven en besproken tijdens workshops en presentaties.
4. Achtbanen en Flying Theaters
In het werkgebied Europa en het Midden-Oosten van IAAPA zijn dit en afgelopen seizoen opvallend veel nieuwe achtbanen en panoramavliegsimulatoren geopend. Er kwamen vijftien nieuwe achtbanen bij, waaronder Gold Rush in Attractiepark Slagharen en Star Trek: Operation Enterprise in Movie Park Germany. In 2017 en 2018 werden ook zes Flying Theaters geopend.
5. Intellectual property
Bezoekers ontmoeten in attractieparken steeds vaker karakters, soms bekend van televisie en film, soms speciaal voor het park ontworpen. De characters komen terug op verschillende niveaus: rondlopend zodat gasten er mee op de foto kunnen, in individuele attracties en zelfs in compleet aan hen gewijde themagebieden. Met name in kinderspeelplaatsen en -attracties neemt het gebruik van bestaande characters en verhalen – de ‘intellectual property’ – toe. Opvallende voorbeelden zijn de nieuwe Peppa Pig Landen in het Duitse Heide-Park en het Italiaanse Gardaland en La Forêt d‘Idéfix in Parc Astérix. Ook in Symbolica, Paleis der Fantasie in de Efteling staat een karakter centraal: in de nieuwe darkride is een hoofdrol weggelegd voor parkmascotte Pardoes.
17 april 2018 © Tekstbewerking: Parkplanet – Foto’s: Adri van Esch, Center Parcs, IAAPA, Gardaland