Colossos in Heide Park - Foto: © Adri van Esch

Houten icoon Colossos komt terug

Het Duitse Heide-Park krijgt zijn gigantische achtbaan Colossos terug. In de originele vorm: helemaal van hout, maar nu ook met vuur.

Op 28 juli 2016 ging de hoogste en snelste houten achtbaan van Europa dicht: de bijna 54 meter hoge Colossos kampte volgens Heide-Park met onvoorziene technische problemen. Omdat veiligheid voor alles gaat, besloot het pretpark tussen Hannover en Hamburg de publiekslieveling onmiddellijk te sluiten en niet te wachten tot na het hoogseizoen. Colossos bleef het hele seizoen gesloten en ook het jaar daarop reden er geen treinen over de kolossale icoon van het Noord-Duitse attractiepark. Fans en gasten vroegen zich af: wat gaat er met het houten gevaarte gebeuren?

Colossos in Heide Park

In originele staat

Op 11 januari 2018 kwam het verlossende antwoord: de Britse eigenaar Merlin Entertainments had besloten Colossos voor twaalf miljoen euro te renoveren. “Een deel van de houten rails bleek niet meer binnen de strenge veiligheidsmarges die wij hanteren te zitten”, vertelt parkdirecteur Sabrina de Carvalho. “Het vervangen van bijna drie kilometer rails en ruim driehonderd houten stellages onder de baan zou een gigantische en kostbare klus worden. Geen wonder dat we daar even goed over moesten nadenken. Afbreken en iets nieuws bouwen was een optie. Het houten onderstel laten staan en daarop een hybride baan met stalen rails monteren een andere. En we konden de baan compleet in de oorspronkelijke staat terugbrengen. We hebben lang gewikt en gewogen en ook onderzoek onder onze bezoekers verricht. Daar kwam uit dat herbouw van de originele baan – dus met houten rails – de absolute voorkeur had.”

Colossos in Heide Park

Als een puzzel

Bij de start van het seizoen 2019 moet Colossos weer operationeel zijn; de twee treinen moeten dan weer veilig over de exact 1344 meter lange baan rijden. Met een topsnelheid van 110 kilometer per uur razen de gasten dan opnieuw over wat nog steeds de hoogste en snelste houten achtbaan van Europa is – al is de hybride achtbaan Wildfire in het Zweedse Kolmården enkele meters hoger en rijden de treinen vijf kilometer sneller, maar die rollercoaster heeft stalen rails op de houten stellages. Colossos opende op 13 april 2001, werd gebouwd door het Zwitserse Intamin en kostte toen het lieve sommetje van 21 miljoen euro. Het houtwerk werd destijds verzorgd door het bedrijf Cordes Holzbau, en die firma is ook nu verantwoordelijk voor de nieuwe onderdelen die bij de sanering van Colossos worden gebruikt. Cordes fabriceert de ruim driehonderd zogenaamde ‘ledgers’, de houten stellages waarop de rails rust. De ‘ledgers’ zijn allemaal verschillend van vorm. Ze worden in de houtfabriek genummerd, zodat ze op de bouwplaats in Soltau als een puzzel in elkaar kunnen worden gezet.

Splijtvast hout

In juni 2018 startte de demontage van de houten rails en de ‘ledgers’ van Colossos. “Bewust in die maand, omdat we dan optimaal zouden kunnen profiteren van de droge zomerperiode”, vertelt projectleider Thorsten Berwald. “Het werk moet immers op grote hoogte – tot wel 54 meter – worden verricht. De stukken rails werden om de negen meter met kettingzagen dwars doorgezaagd, met een kraan naar beneden getakeld en afgevoerd. Vooral bovenin was dat een hele klus, daar zijn de stukken hout het dikst. Bovendien gaat het om de houtsoort ‘kerto’, zeer stevig, stabiel en splijtvast hout, speciaal bedoeld voor veeleisende draagconstructies als deze achtbaan.”

Rails van achtbaan Colossos in Heide Park wordt verwijderd

Precisiearbeid

De demontage en ook de heropbouw van Colossos zijn in handen van RCS, een bedrijf uit Hamburg dat gespecialiseerd is in het monteren van achtbanen en grote attracties. Grootste uitdagingen bij de vernieuwing van de rails zijn naast de liftheuvel de meer dan vijftig meter diepe afdaling en de grote bocht halverwege het traject. “Het is precisiearbeid”, zegt Berwald. “Elk nieuw baandeel moet om perfect te passen exact zo zijn afgewerkt als het origineel. Het leggen van de nieuwe ketting wordt straks ook een staaltje vakmanschap: de ketting die de treinen naar boven trekt heeft een totaalgewicht van meerdere tonnen. We hebben het lange ijzeren gevaarte voorlopig in stukken in het station gelegd, wachtend op moment dat de ketting geassembleerd wordt en op liftheuvel wordt gemonteerd.”

Colossos, Kampf der Giganten in Heide-Park

Strijd van de giganten

Heide-Park koos voor herbouw van Colossos in de originele vorm, maar de wederopstanding gaat wel gepaard met een nieuwe naam, een verhaallijn en een gigantische decorstuk aan het eind van de rit. De achtbaan gaat Colossos, Kampf der Giganten heten. Een ritje verbeeldt de strijd tussen hout en vuur, een spel tussen twee tegengestelde giganten. Aan het eind van de rit wacht een duister, machtig wezen van hout met vlammende ogen, haren van vuur en een adem van rook. Het imponerende, 25 meter hoge wezen dreigt Colossos te vernietigen. In de wachtrij en op het terras voor de achtbaan sleept deze gigant de bezoekers reeds mee het verhaal in. Volgens projectleider Thorsten Berwald is het wereldwijd uniek dat een houten achtbaan van deze grootte op deze wijze en van top tot teen wordt gesaneerd. Het gevaarte van vijfduizend kubieke meter hout moet straks weer jarenlang meekunnen en – net als in de eerste vijftien jaar – opnieuw 1.260.000 kilometer veilig kunnen afleggen.

In 2019 zullen twee houten achtbanen heropenen na een complete make-over. Achtbaan Robin Hood in Walibi Holland wordt omgebouwd tot Untamed, een hybride baan van hout en staal. Van de houten achtbaan Colossos in het Duitse Heide-Park worden alle rails en dwarsconstructies vernieuwd.

29 december 2018 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Heide-Park, Adri van Esch

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)

Deze website gebruikt cookies om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen