De Zes Zwanen in het Sprookjesbos van de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Ruim 25 miljoen. Kassa!

De Efteling investeert dit jaar ruim 25 miljoen in nieuw en vernieuwd aanbod voor de bezoekers.

In 2017 opende de Efteling Symbolica en in 2015 achtbaan Baron 1989. Investeringen die tientallen miljoenen euro’s kostten en groot het nieuws haalden. In de jaren tussen de mega-investeringen verrast het Brabantse park bezoekers met kleinere attracties, zoals dit jaar het sprookje De Zes Zwanen, dat bijna 2,5 miljoen euro gaat kosten. Denk echter niet dat de Efteling in 2019 goedkoop uit is; wie de kostenplaatjes voor vernieuwde attracties en bouwstarts voor nieuwe attracties dit jaar optelt komt op bijna 25,8 miljoen euro!

2,5 miljoen

Eén volledig nieuwe attractie, de start van de bouw van nog een nieuwe attractie en grootscheepse vernieuwingen aan drie bestaande attracties, met die ambitieuze projectreeks trekt de Efteling in 2019 de aandacht. De nieuwe attractie opent in het najaar: het sprookje De Zes Zwanen wordt de dertigste uitbeelding in het Sprookjesbos. Het verhaal van de gebroeders Grimm ontstaat tussen de grot van Sneeuwwitje en het huis van Assepoester. In de gracht rond het romantische slot varen straks zes zwanen hun rondjes. Bezoekers kunnen het slot in wandelen om een scène uit het sprookje te bekijken, maar ook met één van de sierlijke zwanen meevaren rond en door het slot, om deze scène uit het sprookje te zien. Voor De Zes Zwanen telt de Efteling bijna 2,5 miljoen euro neer.

Zes zwanen strijken neer in Efteling

Carnaval Festival in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

3 miljoen + 3,5 miljoen

Drie maanden trok de Efteling uit voor de renovatie van één van de meest bekende attracties van het park: Carnaval Festival. Enkele scènes werden vernieuwd, er werd technisch en bouwkundig onderhoud gepleegd en geschilderd, de 118 gondels werden opgeknapt en de showverlichting van Carnaval Festival werd vervangen door duurzame led lampen. Voor deze grote renovatiebeurs haalde het pretpark drie miljoen euro uit de portemonnee. Eind van dit jaar verandert Pandadroom in Fabula. De attractie krijgt onder meer een nieuwe hoofdfilm – gemaakt door de Engelse studio Aardman Animations – over een jonge beer en een dappere eekhoorn. Ook worden het restaurant en de souvenirwinkel vernieuwd. De investering voor de ontwikkeling van Fabula bedraagt 3,5 miljoen euro.

De Oude Tufferbaan in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

1,8 miljoen + 15 miljoen

1,8 miljoen euro legde de Efteling op tafel voor een grote opknapbeurt van De Oude Tufferbaan. De rode, gele en blauwe T-Fordjes die bijna 35 jaar dienst hadden gedaan werden vervangen door klassieke auto’s en pick-ups met geestige bedrijfsnamen (en bijpassende komische nummerborden). Rijdend door het Oudhollandse landschap komen de gasten enkele nieuwe scènes met boerderijdieren tegen. De dieren reageren op de claxon van de auto’s. De vernieuwde Oude Tufferbaan is erg populair bij de bezoekers en vooral de claxon wordt veelvuldig gebruikt. En dan start in het najaar van 2019 nog de bouw van weer een nieuwe attractie: de dubbele achtbaan . De familieachtbaan komt op de plek van de Bob te staan, die na ruim 34 jaar wordt afgebroken. Het elektrisch aangedreven achtbaanduo wordt gebouwd door de Duitse fabrikant Mack Rides en gaat 15 miljoen euro kosten. Het verhaal rond de attractie is gebaseerd op het uit 1865 stammende Duitse beeldgedicht over de twee kwajongens Max en Moritz die hun dorp onveilig maken door het uithalen van een aantal streken waar de dorpsbewoners de dupe van worden.

Totaal: 25,8 miljoen

In totaal dokt de Efteling dit jaar 25,8 miljoen euro aan vernieuwingen en nieuwigheden. Toegegeven: een deel van dat miljoenenbedrag kan valt onder boekjaar 2020, omdat dan achtbaan Max & Moritz opent. Maar daar staat tegenover dat het Brabantse pretpark ook vernieuwingen doorvoert die we niet in dit kostenplaatje hebben opgenomen, zoals de aanpassing van de hoofdentree, de bouw van twaalf nieuwe Boshoeves in vakantiepark Bosrijk en een nieuwe wisseltentoonstelling in het Efteling Museum. Ook al heeft 2019 geen grote nieuwe attractie op het affiche, toch pompt de Efteling 25,8 miljoen in nieuw en vernieuwd aanbod voor de bezoekers. En dat is heel wat meer dan de 18 miljoen euro die Baron 1898 in 2015 kostte.

De Efteling van A tot Z

17 mei 2019 © Tekst en beeld: Adri van Esch

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meest bezochte parkprofielen

In het jaar 2020 (plek in 2019)