Snorri Touren in Europa-Park

Darkride Snorri Touren in recordtijd ontwikkeld

In slechts een jaar tijd ontwikkelde en bouwde Europa-Park samen met het Nederlandse Jora Vision een compleet nieuwe darkride: Snorri Touren.

Het gezegde ‘in de brand, uit de brand’ gaat zeker op voor Europa-Park. Een enorme brand verwoestte op 26 mei 2018 de themalanden Nederland en Scandinavië. Maar ruim een jaar later herrijst Scandinavië alweer uit de as en staat de heropening van het Hollandse themagebied – met de darkride Piraten in Batavia – voor 2020 op de planning.

Guitige Snorri

Scandinavië werd niet alleen volledig herbouwd, het Noord-Europese landenkwartet kreeg ook nog eens een nieuwe attractie: Snorri Touren. De darkride is gehuisvest in een vijfhonderd vierkante meter grote kelder onder de pittoreske Scandinavische gebouwen en te bereiken via een vrij onopvallende deur in de toren van het kleurrijke dorpje. Gastheer is het guitige blauwe octopusje Snorri, ook de mascotte van het nieuwe waterpark Rulantica. Snorri is bevriend geraakt met de vissers die hem vonden, zo gaat het verhaal van de attractie. Hij besluit om in de kelder onder het vissersdorpje een reisbureau op te zetten en tours te gaan organiseren, Snorri Touren. Aan boord van een opgelapte rubberboten worden de bezoekers getransporteerd naar Rulantica om dit mystieke rijk te ontdekken.

Imagineer Patrick Marx van Europa-Park

In een recordtijd

Projectleider bij Snorri Touren is Patrick Marx (foto). De 29-jarige ingenieur is werkzaam bij Mack Solutions, de ontwerp- en bouwafdeling van Europa-Park. Hij was eerder al verantwoordelijk voor nieuwe publiekslievelingen als Voletarium en Eurosat – CanCan Coaster. “De reis die Snorri voorbereid heeft is vrij lang: liefst vier en een halve minuut”, vertelt Patrick. “Er zal voor de bezoekers veel te zien zijn.” Zelf heeft hij al een favoriete scène: “Mijn persoonlijke hoogtepunt is het Trølldal. Daar zingen de stenen en speelt Snorri op een drumstel gemaakt van paddenstoelen.” Tussen het allereerste idee voor de darkride en de opening zat slechts één jaar. “Een recordtijd voor het creëren en bouwen van zo’n meeslepende attractie”, stelt Patrick Marx. “Mack Solutions en Europa-Park zochten samenwerking met ervaren bedrijven om alles in zo’n korte tijd te kunnen realiseren. We werkten met het innovatieve Jora Vision en met het Amerikaanse LifeFormations dat de animatronics ontwikkelde. Het ritsysteem werd natuurlijk geproduceerd door ons eigen moederbedrijf Mack Rides.”

Robin van der Want (voor) en Simeon van Tellingen van Jora Vision in een voertuig van Snorri Touren in Europa-Park

Expertise

Bij Jora Vision werd het Snorri-team geleid door Robin van der Want en Simeon van Tellingen (foto). “Jora Vision werd door Europa-Park geselecteerd voor deze eervolle klus vanwege onze expertise op het gebied van darkrides en storytelling”, weet Robin. Snorri Touren is al de vijfde darkride die door het bedrijf in het Zuid-Hollandse Rijnsburg werd ontwikkeld en geproduceerd. “Vorig jaar wonnen wij in Los Angeles de THEA Award for Outstanding Achievement voor Bazyliszek, een darkride in het Poolse pretpark Legendia. Dat werd ook opgepikt door Europa-Park en resulteerde in een ontwerpopdracht voor Snorri Touren. Dat Europa-Park een conceptdesign uitbesteedt is redelijk uniek, aangezien ze een eigen ontwerpafdeling hebben. Omdat het park erg tevreden was over ons conceptdesign kregen wij ook de opdracht de attractie daadwerkelijk te bouwen, in samenwerking met Mack Rides, Mack Animation en uiteraard hun eigen Mack Solutions-team.”

Complexe technieken

Jora Vision werd zo zelf verantwoordelijk voor het uitwerken van het door het bedrijf ontwikkelde concept. “Gezamenlijk met de teams van Europa-Park bedachten wij ideeën voor elke scène en ruimte”, schetst Robin van der Want het daaropvolgende proces. “Dat resulteerde in een schets per scène, driedimensionale volumemodellen en storyboards van de beleving. Vroeg in het traject zijn al maquettes gemaakt om te testen of de decorstukken ook daadwerkelijk in de kelderruimte onder het Scandinavische dorp zouden passen. Na akkoord van het ontwerp hebben wij het uitgewerkt tot productietekeningen. Van elk bordje, prop, muur of wand werd een tekening op maat gemaakt. Voor de animatronics kwamen we met ideeën voor poses, bewegingen en effecten. Deze animatronics zijn uiteindelijk in Amerika besteld. Wij ontwierpen de voertuigen voor de darkride en Mack Rides maakte ze. De effectieve productiefase van Snorri Touren duurde niet langer dan zes maanden, uniek voor een darkride met zoveel complexe technieken.”

Bij Jora Vision wordt gewerkt aan Snorri Touren in Europa-Park

Klassieke en moderne technieken

Het bijzondere aan Snorri Touren vindt Robin van der Want de combinatie van klassieke en moderne darkride-technieken. “Enerzijds zijn er animatronics, pepper’s ghosts, gauze-effecten – met gaasdoek – en lichteffecten die een onderwatertocht simuleren, anderzijds moderne technieken als videomapping en twee projectiekoepels.” Snorri Touren heeft behoorlijk wat projecties en schermen, vult Simeon van Tellingen aan. “Voor alle mediacontent wilden Mack Animation en wij graag gebruik maken van ‘perspective shift’. Dat is het effect van verandering van perspectief in de mediacontent, zodat het overeenkomt met de beweging van het karretje. Hierdoor krijg je een gevoel van een 3D-beleving. Dat effect wordt al jaren toegepast in darkrides van Universal, zoals The Amazing Adventures of Spider-Man, en Disney, zoals in Ratatouille. ‘Perspective shift’ wordt echter nog niet vaak toegepast in rides met tweedimensionale mediacontent, terwijl dat juist heel goed werkt. Door het ontbreken van een 3D-brilletje heb je een helder en beter zicht op het decor en de geïntegreerde media.”

Duitsers hebben humor

“Het meest uitdagend van Snorri Touren was het concept van waterpark Rulantica – dat 32.600 vierkante meter groot is – toe te passen in een beperkte ruimte van vijfhonderd vierkante meter”, vertelt Simeon van Tellingen. “We hebben slimme technieken moeten inzetten, zoals forced perspective, projectieschermen voor diepte en lichteffecten. Ook hebben we tussen alle scènes automatische duren geplaatst, zodat je nooit de volgende scène in kijkt.” Aan Snorri Touren werd een flinke dosis humor toegevoegd, zowel in de wachtrij met verschillende posters als in de scènes in de attractie. Simeon geeft enkele voorbeelden: “Snorri komt onder het snot te zitten door een niesende slang, er groeien paddenstoelen uit een kanon en ratjes proberen te ontsnappen uit een kelder die onder water wordt gezet. Wij kregen van Europa-Park alle vrijheid om deze grapjes toe te voegen. Gelukkig konden de Duitsers onze Nederlandse humor erg waarderen. Dat Duitsers geen humor zouden hebben, kunnen we dus niet beamen!”

Bij Jora Vision wordt gewerkt aan Snorri Touren in Europa-Park

Kroon op het werk

Er is zoveel te zien in Snorri Touren dat bezoekers keer op keer nieuwe dingen kunnen ontdekken. Simeon van Tellingen denkt dat gasten vooral die grote hoeveelheid details waarderen. “Daarnaast zullen de gasten ook verrast worden door de integratie van alle media. Dat maakt Snorri Touren zeer dynamisch en anno 2020, terwijl de basis van de attractie tijdloos en klassiek is.” Robin van der Want besluit: “Dat Europa-Park, het op één na grootste attractiepark van Europa, Jora Vision heeft gevraagd deze darkride te verzorgen voelt als een kroon op ons werk. Een darkride is de meest ultieme familiebeleving en Jora Vision bewijst met Snorri Touren weer eens dat je niet over Disney-budgetten hoeft te beschikken om een kwalitatief goede darkride te realiseren. Zolang je genoeg budget steekt in een uitgedacht ontwerp, is een darkride binnen handbereik voor elk park, ook voor kleinere regionale parken.” •

Jora Vision werkt aan darkride Europa-Park
‘Darkrides staan bol van de creativiteit’

1 november 2019 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Jora Vision, Europa-Park

Meest bezochte parkprofielen