Piraten in Batavia werd in 1987 geopend en voert de gasten in zestienpersoons bootjes door de havenstad Batavia, in de vroegere Nederlandse kolonie Oost-Indië. De piratenattractie opende vijf jaar voordat Disney met Pirates of the Caribbean naar Parijs kwam. Voordat Disneyland voet aan Europese grond zette, was het heel gebruikelijk dat pretparken Disney-ideeën op hun eigen wijze uitwerkten tot een attractie.
Dolk van Batavia
Op 26 mei 2018 brandde de darkride Piraten in Batavia tot de grond toe af. Europa-Park beloofde toen de geliefde attractie opnieuw op te bouwen en die belofte is in 2020 gestand gedaan. In Nederland wordt er volop – en meestal niet met trots – gediscussieerd over het koloniale verleden. In Duitsland speelde dat geen rol bij de beslissing Piraten in Batavia nieuw leven in te blazen. De attractie verbeeldt het koloniale tijdperk van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Bezoekers varen door de drukke haven van Batavia – tegenwoordig Jakarta – en belanden midden in een felle strijd op het water tussen zeerovers en de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. De darkride werd op 28 juli 2020 feestelijk heropend. In het Hollandse themagebied gaat piraat Bartholomeus van Robbemond nu op zoek naar de Vuurtijger, de mysterieuze dolk van Batavia.
Start in Nederland
De reis begint in Nederland, in een typisch Hollandse kroeg. Op de donkere houten tafels staan halflege bierpullen, een kroonluchter hangt scheef aan het plafond. Het ruikt naar schnaps, grog en zweet. Lege biervaten en omgevallen tafels en stoelen getuigen van een onstuimig eet- en drinkgelag. Direct achter de bar bevindt zich een brouwerij met een voorraad biervaten die reikt tot aan het plafond. In een volgend vertrek zijn de muren bedekt met talloze land- en zeekaarten van over de hele wereld en staan overal exotische rekwisieten. Bartholomeus van Robbemond nodigt er de gasten uit met hem op zoek te gaan naar de Vuurtijger, de magische dolk van Batavia. De legende zegt dat wie de dolk bezit onsterfelijk is.
Hevige storm
Al snel belandt het bootje met de avonturiers in een hevige storm. De golven slaan tegen de boeg, bliksemschichten verlichten de pikzwarte lucht en er klinkt onheilspellend gerommel. Plots klieft de boot door een dikke mistbank en duikt van een waterval naar beneden. Het schip van Van Robbemond heeft de storm niet overleefd; het wrak ligt versplinterd langs de kant. De vaartocht gaat door de dichte jungle, waar exotische geuren en geluiden overheersen. Apen krijsen en vogels fluiten. Van Robbemond – vergezeld van zijn kameraad, de brutale otter Jopie – consulteert zijn magische kaart die hem de weg moet wijzen naar de Vuurtijger. De reis gaat verder langs een Indonesisch paaldorp, waar de markt van morgen wordt voorbereid. Vervolgens belanden de landrotten in een felle strijd tussen piraat Van Robbemond en zijn tegenstander Diablo Cortez.
Bamboe Baai en Batavia Inn
Bartholomeus van Robbemond weet uiteindelijk de Vuurtijger te bemachtigen. De boten drijven langzaam terug de haven in, door het Indonesische restaurant Bamboe Baai. Ook die eetgelegenheid is volledig opnieuw opgebouwd, en heeft Indische en Vietnamese gerechten op de kaart. Het interieur biedt plaats aan 160 gasten en nog eens dertig personen kunnen buiten tussen de vernieuwde Amsterdamse gevels genieten van de pittige gerechten. Daarnaast is er de Batavia Inn, een afhaalcounter met Aziatische lekkernijen om mee te nemen.
Originele ontwerpen
In de nieuwe attractie Piraten in Batavia komen zo’n 125 figuren tot leven, waaronder piraten, apen, krokodillen en slangen. Uit de oude Piraten in Batavia kon men acht animatronics redden en een aantal dierenfiguren. Deze personages hebben een plekje gekregen in de nieuw opgebouwde darkride. De animatronics werden geleverd door drie fabrikanten: Hofmann-Figuren uit het Zuid-Duitse Bad Rodach, het Amerikaanse bedrijf LifeFormations en het eveneens Amerikaanse Garner Holt, dat ook de belangrijkste animatronics vervaardigde voor Symbolica in de Efteling en de figuur Gustave Hooghmoed in Baron 1898 fabriceerde. Voor de decors tekende onder meer het Zuid-Hollandse bedrijf Jora Vision. De boottocht door het vijfhonderd meter lange en met 2,5 miljoen liter water gevulde vaarkanaal sterk op de originele ontwerpen van Ulrich Damrau uit 1987, maar met nieuwe scènes en technieken. Het boottochtje duurt ongeveer acht minuten en in elk van de achttien boten is plaats voor zestien passagiers.
Beste darkride
Fans van Europa-Park wezen in 2009 Piraten in Batavia aan als de beste darkride van het park. De botenvaart won destijds afgetekend met 56 procent van alle stemmen. Op een tweede plaats, met een kwart van de stemmen, eindigde de in 2007 geopende darkride Abenteuer Atlantis, een door de Nederlander Michel den Dulk ontworpen tocht door een onderwaterwereld waarbij op allerlei doelen kan worden geschoten. Inmiddels heeft Europa-Park Arthur in het koninkrijk van de Minimoys aan het aanbod toegevoegd, een darkride die niet meedong in de verkiezing in 2009. Buiten kijf staat echter dat Piraten in Batavia nog steeds tot de populairste attracties behoort, zeker nu het boottochtje helemaal vernieuwd is.
► Darkrides, driedimensionaal en multimediaal
2020 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Europa-Park