Faciliteitenkaart 2.0 op maat gemaakt voor elke gast

Efteling heeft een nieuwe faciliteitenkaart voor bezoekers met een beperking. De service is ‘tailor-made’ voor elke gast en gekoppeld aan een eigen account in de Efteling-app.

Ook voor gasten met een beperking wil Efteling streven naar een 9+-beleving. Dat doet het park in Kaatsheuvel door hen zo optimaal mogelijk te ondersteunen bij hun bezoek. Het attractiepark zet nu weer een stap verder in de ambitie gasten met een beperking een topdag te bezorgen met de faciliteitenkaart 2.0. Een faciliteitenkaart is bestemd voor iedereen die door een fysieke beperking niet kan aansluiten in de gewone wachtrijen. Met de kaart kunnen gasten gebruik maken van diverse speciaal voor hen opgezette faciliteiten, zoals bijvoorbeeld een aparte ingang bij attracties.

In de app

De Efteling ervoer dat de faciliteitenkaart in de huidige vorm niet optimaal functioneerde. De kaart zorgde onder meer voor ongewenste discussies bij het betreden van attracties. Daarom werd er achter de schermen door het Efteling apps-team gewerkt aan een nieuwe faciliteitenkaart. Faciliteitenkaart 2.0 werd vandaag met trots gelanceerd. Gasten met een beperking maken een account aan in de gratis Efteling-app. Eenmaal ingelogd kan een ‘tailor-made’ faciliteitenkaart worden aangevraagd. De chatbot van het park, Pennenveer, begeleidt de gasten door het proces en stelt een aantal persoonlijke vragen. Daarna ziet de gast welke attracties in zijn of haar situatie veilig bezocht kunnen worden.

Virtuele Droomvlucht voor fysiek gehandicapten in de Efteling

Betere gastbeleving

De bezoeker met een beperking ontvangt vervolgens een op maat gemaakte faciliteitenkaart in het eigen account op de Efteling-app. De persoonlijke faciliteitenkaart toont in één oogopslag welke attracties de gast wel en niet kan betreden. Ook is te zien waar een alternatief programma beschikbaar is, zoals de Virtuele Droomvlucht (foto) of de filmruimte bij Villa Volta. De Efteling-medewerkers zien deze informatie bij het tonen van de kaart ook, waardoor eventuele discussies en frictie worden voorkomen. De wachttijden voor bezitters van een faciliteitenkaart zijn bij de speciale ingang ongeveer even lang als bij de reguliere ingang; medewerkers van het park zien daarop toe. Efteling is ervan overtuigd met de faciliteitenkaart 2.0, die volgens de makers ‘innovatie ten top’ is, een betere gastbeleving te kunnen bieden aan mensen met een beperking.

Meer aandacht voor mensen met een verborgen beperking

6 mei 2024 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Efteling, Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen