Achtbanen in Europa-Park steunen op Belgisch staal

Het Belgische staalbedrijf CSM Steelstructures leverde een belangrijk onderdeel van achtbanen in het Duitse Europa-Park: de stalen steunpilaren. “Het zijn projecten waar andere staalbouwers zich liever niet aan wagen.”

België behoort (nog) niet tot de themalanden die in Europa-Park tot in de kleinste details zijn nagebouwd. De bezoekers van het attractiepark in het zuiden van Duitsland komen wel op enkele plaatsen een opvallend Belgisch product tegen: staal. Het Belgische bedrijf CSM Steelstructures uit Hamont-Achel leverde een belangrijk onderdeel voor het fundament van de nieuwe achtbaan Voltron Nevera: de stalen steunpilaren. Ook voor lanceerachtbaan Blue Fire leverde het bedrijf de ‘supports’.

Hoogwaardige staalconstructies

CSM is een van de belangrijkste Europese bedrijven op het gebied van hoogwaardige staalconstructies. “We werken al jarenlang voor onder andere attractieparken”, vertelt projectmanager Jimmy van Thillo. “We hebben alle specialistische kennis daarvoor in huis. We verrichten ook standaardwerk, maar staan vooral bekend om onze niet voor de hand liggende projecten. Projecten waar andere staalbouwers zich liever niet aan wagen.”

Allerhoogste veiligheidseisen

“Attracties worden steeds spectaculairder en staal is het ideale materiaal om dit soort technische hoogstandjes te bouwen”, vervolgt Van Thillo. “Deze constructies vallen vanzelfsprekend onder de allerhoogste kwaliteits- en veiligheidseisen en daar voldoen wij aan. Wij vinden werken voor pretparken juist leuk en uitdagend.” Attractiebouwer Mack Rides, het moederbedrijf van Europa-Park, heeft al meer dan vijftien jaar een goede relatie met CSM. Het bedrijf uit Belgisch Limburg krijgt van Mack Rides daardoor al jarenlang opdrachten voor staalprojecten over de hele wereld. “We werkten onlangs bijvoorbeeld voor projecten in Florida en zijn nu onder andere bezig voor parken in Zuid-Korea, Portugal, Oostenrijk, Engeland en China”, zegt Jimmy van Thillo. Dat de nieuwste attracties altijd als eerste terechtkomen in Europa-Park, weet de projectleider. “Als we werken voor Europa-Park zelf, is het dus altijd iets unieks. Dat geldt ook voor Voltron Nevera.”

Lees verder onder de foto

Zeven keer over de kop

De nieuwe innovatieve achtbaan Voltron Nevera bezit diverse records. Het is bijvoorbeeld de langste lanceerachtbaan in Europa en heeft de steilste lancering ter wereld. Bezoekers worden onder andere vier keer gelanceerd – waaronder één keer verticaal en één keer achterwaarts – met een snelheid tot honderd kilometer per uur. Berijders gaan zeven keer over de kop en voelen zich gewichtloos op ruim dertig meter hoogte, gedurende ruim twee seconden. “De steunpilaren die we hiervoor produceerden zijn enorm”, vertelt Van Thillo. “Ze wegen maar liefst vijfhonderd ton, 500.000 kilo dus.”

Snijden, zagen, boren, lassen

Hoe verloopt zo’n samenwerking met Mack Rides? Jimmy van Thillo: “Wij ontvangen uitgewerkte bouwtekeningen en zetten dan onze ingenieurs aan het werk. Daarna volgt de productie. Heel kort gezegd: we snijden, zagen, boren, lassen en coaten. Na alle zorgvuldige stappen en de strengste controles verzenden we de onderdelen in zeecontainers of op trailers naar een park. Daar vindt de montage plaats, vaak door een onderaannemer. Als staalbouwer blijven wij het bouwproces nauwgezet volgen. Ligt de bouw bijvoorbeeld ergens een keer stil, dan willen we weten waar dat door komt en zorgen we – als wij daar een rol in kunnen spelen – voor een oplossing.”

Medewerkers

CSM Steelstructures betrekt zijn ongeveer honderdvijftig medewerkers actief bij zijn projecten. “Als een achtbaan wordt geopend, vertellen we daarover in onze interne nieuwsbrief”, schetst de projectleider. “Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal; elke dag zetten zij zich voor ons in. We vinden het belangrijk om hen te laten zien waar ze aan bijdragen. Ik merk dat veel medewerkers trots zijn op dit werk. Het is niet alledaags en ze vertellen er graag over tegen anderen. Natuurlijk houden we rekening met onze geheimhoudingsplicht. Parken willen natuurlijk niet dat er vroegtijdig informatie uitlekt. Diverse medewerkers gaan in hun vrije tijd later ook kijken naar het eindresultaat. Dat doe ik zelf ook. Toen wij vijftig jaar bestonden, hebben we dat met onze medewerkers en hun partners gevierd in Europa-Park.”

Europa-Park pronkt met achtbaan Voltron Nevera

5 juni 2024 © Tekstbewerking: Parkplanet – Foto’s: Europa-Par

Meest bezochte parkprofielen