Chill en thrill komen samen in YoY

In achtbaan YoY van Walibi Holland kunnen bezoekers zes keer over de kop gaan. Maar ze kunnen ook een meer relaxed ritje maken, zonder inversies. YoY bestaat uit een spaghetti van twee banen: de spannende thrill side en de op families gerichte chill side.

“We hebben enorm gejuicht, het was amazing.” Mascha van Till, directeur van Walibi Holland, steekt haar enthousiasme niet onder stoelen of banken. Zaterdag 25 januari gingen twee treinen van de dubbele rollercoaster YoY voor het eerst door de baan. “Misschien blijven ze wel halverwege steken, of komen ze helemaal het station niet uit, schoot vooraf door mijn hoofd. Maar het werd een superrit. Alles verliep perfect. Het gaat zo goed met de bouw van YoY dat we zelfs voorlopen op schema.”

Lees verder onder de foto’s

Stunt Pilot

YoY, de nieuwe attractie van Walibi Holland, bestaat uit twee in elkaar vervlochten achtbanen. Bijzonderheid van beide banen is dat de treinen over een enkele rails rijden. Het wordt ’s werelds eerste single-track dual coaster, met ook nog eens de meeste inversies. Want één van de twee banen gaat liefst zesmaal over de kop. De andere baan is meer familiegericht en gaat niet ondersteboven. “We willen graag attracties die je niet ook gewoon om de hoek vindt”, verduidelijkt Mascha van Till het keuzeproces voor de nieuwe rollercoaster. Al in 2018 liet de directeur een oogje vallen op een single-rail achtbaan “Dat was in Californië. Die achtbaan was leuk, maar er zat een tik in die we niet wilden. In 2019 reden we Stunt Pilot in het Amerikaanse pretpark Silverwood, en die was perfect!” Stunt Pilot werd gebouwd door Rocky Mountain Construction, een bedrijf waar Walibi Holland al goede ervaringen mee had. In 2019 bouwde RMC in de Flevopolder houten achtbaan Robin Hood om naar Untamed, een hybride coaster met een rails van staal gelegd op een houten onderstel.

Samenspel

Aan Rocky Mountain Construction werd de opdracht gegund in Biddinghuizen een dual coaster met een single track te bouwen. “Dual, dus dubbel”, wijst Van Till op de spaghetti van blauw en groen staal. “Ze houden geen wedstrijdje, zoals bij een racer-achtbaan. Ze zijn tegengesteld aan elkaar, maar er is ook samenspel. Je voelt spanning tussen de treinen, maar ook verwevenheid. Ze vertrekken tegelijk, komen ook samen aan, en onderweg ontmoeten ze elkaar op diverse punten. De blauwe baan symboliseert het water. Een ritje op die baan is gentle en chill. De groene baan staat voor de natuur. De trein op deze track gaat zes keer over de kop en zorgt voor echte thrill.”

Lees verder onder de foto’s

Passen en meten

YoY wordt gebouwd op een superlocatie, vindt directeur Van Till. “Precies tussen drie achtbanen in: Condor, Goliath en Xpress: Platform 13. Vanuit de wachtrij hebben bezoekers een perfect zicht op de afdaling van Goliath en kunnen ze het hele ritverloop van Xpress zien. Het was passen en meten: we hebben eindeloos met YoY moeten draaien tot het paste. Met drie achtbanen als buren is de omgeving van YoY al cool genoeg, maar we wilden toch nog een mooie toegangspoort maken.” Daar wordt nu door decoratiebedrijf Bruud uit het Brabantse Werkendam aan gewerkt. Bij de entree van de nieuwe attractie verrijst een negen meter hoge bomen met drie doorgangen: voor bezoekers met een fastlane-pas, voor single riders en voor alle overige gasten. Hoog in de lucht vormen de takken het woord YoY.

Houten blokjes

Ook de twee ingangen van het gebied rond YoY krijgen opvallende markeringen, één gethematiseerd rond natuur en één rond water. De water-entree is een enorme golf gemaakt van ontelbare houten blokjes. “Deze sculptuur is vervaardigd van hout van achtbaan Robin Hood”, verklapt de Walibi-directeur. “Dat hout lag er al zes jaar en kon nu mooi gebruikt worden voor dit heel speciale bouwwerk.” Het nieuwe gebied krijgt ook een horecagelegenheid direct aan het water.

Lees verder onder de foto’s

Rijdende trein

Vanaf begin april biedt YoY een spannend ritje aan achthonderd bezoekers per uur. In elke trein is plaats voor acht berijders, die achter elkaar zitten. “Een trein weegt driehonderd kilo”, vertelt projectleider Wiebe Damstra. “Dat is heel wat lichter dan de gemiddelde achtbaantrein, die zo rond de duizend kilo weegt. Alle wielen op de treinen van YoY zijn hetzelfde.” Dat lijkt weinig betekenisvol, maar dat is het niet, legt de bedreven projectaanvoerder uit. “Als treinen heel veel soorten wielen hebben, wat meestal zo is, dan moet je ook een grote voorraad aanhouden.” Damstra onthult nog een bijzondere eigenschap van de treinen van YoY: ze staan niet stil in het station, maar rijden héél langzaam door. “Gasten stappen dus uit een rijdende trein”, glimlacht Damstra.

4G

Nog wat cijfers over de nieuwe attractie van Walibi Holland: het bouwwerk van groen en blauw staal wordt 29 meter hoog. De eerste afdaling is 27 meter, met een maximale snelheid van tachtig kilometer per uur. Tijdens de anderhalve minuut durende rit ervaren gasten een zwaartekracht van 4G. “Dat is op de groene baan, the thrill side”, wijst Mascha van Till naar het bovenste punt van de achtbaan. “The chill side, de blauwe baan, gaat iets rustiger, maar levert toch nog 3,5G op. Blauw en groen komen ook terug in het stationsgebouw, met grote takken aan de natuurzijde en koraal aan de waterkant. Blauw en groen zorgen samen voor YoY!”

In 2025 pieken de Nederlandse en Belgische Walibi

29 januari 2025 © Tekst en foto’s: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen