mpg ingang poort sign

Movie Park herovert Nederlandse markt

mpg ingang poort sign

Movie Park Germany timmert in Nederland weer stevig aan de weg. Jaren geleden was dat wel anders.

Het filmpark moest zich richten op thuismarkt Duitsland, vond de toenmalige eigenaar. Maar de strategie is honderdtachtig graden gedraaid. En Nederlanders vinden weer massaal de weg naar het Movie Park. Verantwoordelijk sales manager Joop Hamers ziet het met een tevreden glimlach aan.

Halverwege de jaren negentig, in de hoogtijdagen van Warner Bros. Movie World, lag het percentage Nederlanders dat het filmpark bezocht op dertig. Na de overname door de Amerikaanse pretparkengigant Six Flags zakte dat snel. Maar dit jaar komt het percentage weer in de buurt van het glorieuze getal uit de beginjaren. De nieuwe strategie voor Nederland werpt vruchten af.

Joop Hamers is sinds 2007 verbonden aan Movie Park Germany in het Duitse Bottrop-Kirchhellen, niet ver van Oberhausen. De sales manager uit het Gelderse Wijchen richt zich speciaal op de markt in zijn vaderland. Nederlanders moeten weer massaal aangesproken worden door de slagzin van het park: Hoera, ik ben in de film! De cijfers wijzen uit dat die doelstelling gehaald gaat worden; al voor het zomerseizoen was begonnen waren er in ons land al vele duizenden tickets meer verkocht dan in de jaren daarvoor. Hamers legt uit hoe het percentage van dertig procent Nederlandse bezoekers kon dalen. “In de eerste jaren na de opening van het park in 1996 kreeg Nederland alle aandacht. Maar toen rond de eeuwwisseling Six Flags in beeld kwam, veranderde de strategie. De Amerikanen bepaalden dat alle parken die zij bezaten een eigen regio moesten bedienen: Walibi World richtte zich op Nederland, Walibi Belgium mikte op de Belgen en Movie World had Duitsland als thuismarkt. De investeringen gingen op een laag pitje en het aandeel Nederlandse gasten slonk zienderogen.” Maar er kwam weer een nieuwe eigenaar – Star Parks – die wél de potentie van het filmpark – inmiddels omgedoopt tot Movie Park Germany – zag. Opnieuw kwam er een strategiewijziging: het filmthema keerde versterkt terug, de familiedoelgroep kwam in het middelpunt te staan en Nederland werd weer gezien als een te veroveren markt. Het aandeel landgenoten dat een dagje of korte vakantie Movie Park doet is bijna terug op het oude niveau. Hamers zegt tevreden te zijn. Maar klaar is hij allerminst. “De ambities zijn groter want het maximale potentieel is nog lang niet bereikt.”

Spongebob Splash Bash

De aanpak van de Nederlandse markt is heel anders dan pakweg tien jaar geleden, en ook totaal verschillend dan die van de Duitse. Hamers: “Eind vorige eeuw was de rol van internet nihil, was er nog een grens en waren er guldens en Duitse marken. Nu kopen bezoekers hun kaartjes simpelweg online of bij Albert Heijn. Dat is het grote verschil met vroeger: het gaat allemaal zo gemakkelijk. Was er in de beginjaren op het gebied van ticketverkoop nog een grote rol weggelegd voor de reisbureaus, inmiddels concentreren die zich op het aanbieden en creëren van arrangementen met overnachtingen. Ook werken we succesvol met direct sellers als Kras, BBI Reizen en Stip Reizen. Zij bieden korte vakanties naar ons park aan. De grote zakenhotels in onze omgeving zijn uitermate geschikt om in het weekend te benutten voor de bezoekers van Movie Park; daar zijn mooie aanbiedingen mee te maken. Een dag later hebben de direct sellers ze al in de krant of op hun website staan. Dat werkt fantastisch en dat product gaan we nog verder uitbouwen. Voor ons is het zaak te waken voor een prijzenslag tussen de direct sellers onderling. De oplossing ligt in het aanbieden van unieke producten. Zo hebben we een tweedagenkaart geïntroduceerd voor Kras. Je kunt ook denken aan kinderkortingen of diversiteit in de verkoopkanalen. Neem WeekendCompany; die organisatie heeft een overeenkomst met Nederlands grootste bladenmaker Sanoma. Daar houden we met de samenstelling van arrangementen rekening mee. Het is belangrijk om ieders kracht te benutten en te zorgen dat er niet alleen op prijs wordt geconcurreerd.”

{googleads right}Kaartjes voor Movie Park Germany zijn sinds kort ook te koop bij de kassa van Albert Heijn. Bij de tankstations van BP loopt momenteel de actie Vier je eigen feestje, waarbij voor flinke kortingen op toegangstickets kan worden gespaard. Twee schoolvoorbeelden van hoe de Nederlandse markt wordt bewerkt, stelt Joop Hamers. “Dat is wezenlijk anders dan de Duitse markt. Nederland is heel vertrouwd met internet en men is er veel verder met het digitaal aanbieden van kaartjes. Wij zijn – zoals ze dat hier noemen – locker in het online kopen. We trekken zo onze credit card, daar draaien we de pols niet meer voor om. Waarschijnlijk heeft dat met vertrouwen te maken; Duitsers hebben dat nog in mindere mate. Nederlanders gaan ook heel graag naar een pretpark. Gemiddeld bezoekt een landgenoot vier keer vaker een attractiepark dan een Duitser. Dat zijn eigenschappen die cultureel bepaald zijn, en daar houden we steeds meer rekening mee. We communiceren dat Movie Park dan wel in Duitsland ligt, maar dat de reisafstand vanaf Utrecht maar anderhalf uur is. Met dank aan de filevrije aanrijdroutes naar ons park. Eenmaal binnen bieden we Hollanders voortaan poffertjes en oliebollen aan, naast de geijkte braadworst natuurlijk. En Fristi en Chocomel, want dat willen Nederlandse kinderen.”

Ook bij scholen en bedrijven ziet Hamers grote verschillen aan weerszijde van de grens. “Duitse ondernemingen komen alleen met hun medewerkers. Bij Nederlandse bedrijven mogen vrouw en kinderen mee. Ze kopen ook vaker menu’s omdat ze hun dag helemaal compleet verzorgd willen hebben. Duitsers kiezen ons park daarentegen weer vaker uit voor Tagungen, conferenties en congressen. Die markt is groot hier en daar hebben we dan ook accommodaties voor gerealiseerd. Duitse scholen maken veel gebruik van onze lespakketten, Nederlandse amper. Kennelijk heeft een leerkracht hier een excuus nodig voor een dagje plezier, terwijl zijn Nederlandse collega roept: Hup, we gaan een dagje naar het pretpark! Marketingacties zijn door al deze verschillen absoluut niet één op één te kopiëren.”

De strategie van Movie Park Germany is er voorlopig op gericht om te investeren in het seizoen. En dus nog niet in uitbreiding van het seizoen. “We hebben gekozen voor het vergroten van het attractieaanbod en het verder thematiseren van het park. Met als doel het draaien van uitstekende seizoenen. Waardoor we weer verder kunnen investeren. Dit jaar bijvoorbeeld in een extra dag voor ons fameuze Halloween Horrorfeest. Gedurende de oktobermaand wordt het griezelfestival niet alleen op vrijdag en zaterdag gevierd, maar ook op donderdag. Er struinen dan ruim 250 monsters door het park om de bezoekers de stuipen op het lijf te jagen. Vergis je niet in de kosten daarvan. Maar het is een mooi voorbeeld van hoe wij werken: loopt iets goed, dan zijn we bereid daarin verder te investeren. Vorig jaar moest het park tijdens Halloween tweemaal dicht omdat de maximumcapaciteit van 25.000 bezoekers was bereikt. Dat willen we dit jaar natuurlijk voorkomen. Maar heel stiekem gloeiden we toch een beetje van trots.”

NAAR HET PARKPROFIEL VAN MOVIE PARK GERMANY


© 2009 TEKST: ADRI VAN ESCH / PARKPLANET

Meest bezochte parkprofielen