Met overnachtingen in de eigen hotels worden de nieuwe attracties van pretparken betaald.
Bezoekersaantallen van attractieparken stijgen nog maar licht. Veel rek zit daar niet meer in. Toch verwachten bezoekers telkens weer nieuwe attracties. Hoe moeten die betaald worden? Met overnachtingen, is het antwoord. Om het met een knipoog te zeggen: voor pretparkondernemers wordt het geld in bed verdiend.
Bezoekers langer in een attractiepark laten verblijven, dat is het huidige verdienmodel voor de branche. Met alleen de opbrengsten van entree, souvenirs en eten en drinken is geen goedbelegde boterham meer te verdienen. Laat staan dat er gigantische investeringen in achtbanen en darkrides kunnen worden gedaan. Bezoekers vragen om themahotels bij attractieparken: de verblijfsaccommodaties bij parken hebben niet zelden een bezettingsgraad van tussen 80 en 90 procent, waar ‘gewone’ drie- en viersterrenhotels vaak niet verder komen dan een percentage van tegen de 70 procent.
Gigantische markt
Walt Disney was de eerste die doorhad dat hij al zijn nieuwe ideeën voor zijn net geopende Disneyland bij Los Angeles alleen dan zou kunnen financieren als zijn gasten langer dan een dagje zouden blijven. Bovendien zag hij dat er in heel Amerika grote belangstelling voor zijn project was: gasten van buiten Californië zouden willen overnachten. Daar lag een gigantische markt en Disney sloot vervolgens een deal met een grote hotelketen in de Verenigde Staten. Die keten had juist een hotel gebouwd net buiten de poorten van Walt’s nieuwe themapark. Ze kwamen overeen dat het hotel Disneyland Hotel mocht gaan heten als Walt een gedeelte van de omzet kreeg.
Villages Nature
Wijs geworden pakte Disney het eind jaren zestig anders aan: in Florida kocht hij voor zijn nieuwe project Walt Disney World zoveel grond dat hij eigen hotels kon bouwen, en de opbrengst daarvan dus naar zijn eigen onderneming vloeide. Een succesformule die in ook Disney-vestigingen buiten de Verenigde Staten werd toegepast: bij Disneyland Parijs verrezen begin jaren negentig zes enorme, tot in de puntjes gethematiseerde hotels plus een park met luxe blokhutten. Voor de komende jaren staat een geheel nieuw verblijfsproject op stapel: op het terrein van Disneyland Paris komt Villages Nature, een duurzaam vakantiepark dat samen met Pierre & Vacances (van onder meer Center Parcs) gebouwd gaat worden. Uiteindelijk zullen er in het park 1730 appartementen komen, verdeeld over drie ‘dorpen’.
Gethematiseerd
Na de komst van Disneyland Paris bouwden ook andere parken in Europa hotels. De Efteling opende precies tien jaar geleden het Efteling Hotel, langs rijksweg N261 en met een eigen, rechtstreekse toegang tot het park. Vooral gethematiseerde kamers als de Assepoester Suite, de Golfsuite of de Lavensuite zijn erg populair. Eind 2009 opende men in Kaatsheuvel Bosrijk, een vakantiepark met 203 huizen en appartementen. In totaal kunnen 1150 gasten in Bosrijk logeren. Ook bij Attractiepark Slagharen, Duinrell en Walibi Holland kan in vakantiehuisjes overnacht worden. Slagharen en Toverland in Sevenum hebben plannen om een hotel te bouwen
Verblijfsduur
In Duitsland neemt het fenomeen hotels bij attractieparken een nog grotere vlucht dan in Nederland. Het Zuid-Duitse Europa-Park opende in 2012 al weer het vijfde hotel: Bell Rock, gebouwd in de stijl die Engelse kolonisten en pelgrims in de achttiende en negentiende eeuw meebrachten naar Amerika. De verblijfsduur van de gasten is met de komst van de themahotels verlengd tot een gemiddelde van 2,3 dagen. Met 4500 bedden is het park in Rust inmiddels het grootste resort bij onze oosterburen. Die status raakt het attractiepark echter kwijt als de plannen bij pretpark en zwemparadijs Tropical Islands in Brandenburg Krausnick – zeventig kilometer verwijderd van Berlijn – doorgaan. Daar wil men een half miljard euro investeren in de bouw van vier vakantiedorpen met in totaal liefst 12.000 bedden.
Uitbreidingsplan
Phantasialand in Brühl heeft 1200 bedden in een klein tipidorp en twee hotels: het in Aziatische stijl opgetrokken Ling Bao en het Afrikaans gethematiseerde Matamba. Het park wil graag meer overnachtingscapaciteit, maar kampt met ruimtegebrek. Al jaren liggen er plannen om het attractiepark uit te breiden – waarbij dan drie hectare voorzien is voor nieuwe hotels – maar pogingen daartoe strandden steeds op klachten van omwonenden en natuurorganisaties. In oktober komt Phantasialand met een nieuw versoberd plan van in totaal achttien hectare dat wél aanvaardbaar lijkt voor alle partijen. In dat uitbreidingsplan zijn nieuwe hotels opgenomen zodat het park in Brühl aanzienlijk meer overnachtende gasten kan herbergen. En dus op den duur nog meer nieuwe belevenissen voor de gasten kan bouwen. Want ook bij Keulen wordt in bed het geld verdiend.
7-9-2012 © Tekst: Adri van Esch – Beeld: Disney, Efteling, Europa-Park, Phantasialand
{googleads left}
{googleads left}