Gemiddeld zijn de grootste pretparken van Nederland 1,6 procent duurder geworden. In België stegen de prijzen met 2,2 procent, in Duitsland met 2 procent.
Traditiegetrouw gebruiken de attractieparken de winterperiode niet alleen om onderhoud te plegen en nieuwe belevenissen aan het aanbod toe te voegen, maar ook om hun entreeprijzen aan te passen. De gemiddelde prijs van een toegangskaartje is harder gestegen dan de inflatie.
De pretparken in Nederland maken het dit jaar niet te bont met de prijsstijgingen: aan de kassa betalen de bezoekers bij de meeste parken tussen 50 cent en een euro meer dan vorig jaar. Een drietal grotere attractieparken verhoogde hun kassaprijzen niet. Toch ligt de gemiddelde prijsstijging van de negen grootste Nederlandse pretparken boven het inflatiecijfer in ons land.
Hoger dan de inflatie
Gemiddeld zijn de pretparken 1,6 procent duurder geworden. De inflatie in Nederland lag in 2015 op 0,6 procent. Toverland in Sevenum en Walibi Holland droegen met prijsstijgingen van respectievelijk 3,8 en 3,1 procent het meest bij aan het gemiddelde cijfer. Beide parken verhoogden hun entreeprijs met een euro (naar respectievelijk € 27,00 en € 33,50). De Efteling en Duinrell in Wassenaar werden 50 cent duurder (naar respectievelijk € 36,50 en € 22,50, stijgingen van 1,4 en 2,3 procent). Avonturenpark Hellendoorn, Drievliet in Rijswijk en Attractiepark Slagharen verhoogden de prijzen op de borden van hun kassa’s niet.
Investeringen en hogere kortingen
“Prijzen van attractieparken stijgen niet alleen door de inflatie, maar ook omdat de bedrijven veel investeren”, zegt Goof Lukken, lecturer aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Breda. “Ze bouwen nieuwe attracties, verbeteren hun aanbod in food en merchandise en steken miljoenen euro’s in de uitbreiding van verblijfsaccommodatie. Daarnaast stijgen de prijzen aan de kassa’s omdat er hogere kortingen worden gegeven bij acties en op internet.”
Voordeel via internet
Door entreekaartjes vooraf via internet te bestellen is steeds meer voordeel te behalen. Sommigen parken – zoals Slagharen en het Belgische Bobbejaanland – hanteren op internet dagprijzen. Op rustige dagen kan de entreeprijs tot de helft goedkoper zijn dan ter plekke aan de kassa.
Grote verschillen
De vijf grootste Belgische pretparken gingen gemiddeld 2,2 procent in prijs omhoog. De attractieparken in Duitsland zetten gemiddeld 2 procent bovenop hun toegangsprijzen. Bij onze oosterburen zijn de verschillen tussen de parken echter groot: de drie bekendste parken – Movie Park Germany, Phantasialand en Europa-Park – verhoogden hun prijzen niet. In andere pretparken stegen de entreeprijzen juist bovenmatig: de ticketprijs voor Heide-Park steeg 4,5 procent, voor Belantis bij Leipzig met 6,7 procent.
Duitse parken duurder
De prijzen van de Duitse attractieparken liggen hoger dan die van de parken in Nederland. Het duurste park is Heide-Park onder Hamburg (€ 46,00), direct gevolgd door Phantasialand bij Keulen (€ 45,00) en het Zuid-Duitse Europa-Park (€ 44,50). De hoogste entreeprijs van Europa wordt nog steeds gevraagd door Disneyland Paris; een entreekaart kost er aan de kassa € 75,00. Ook voor Disneyland geldt – net als voor alle andere pretparken – dat vooraf shoppen via internet loont.
3-4-2016 © Tekst en foto’s: Parkplanet
{googleads left}